Aannemer komt afspraken niet na

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

Aannemer komt afspraken niet na

#1 , 30 jul 2019 13:12

Moderators, bedankt om dit aan het topic "Aannemer komt afspraken niet na" toe te voegen, er zijn verrassende ontwikkelingen...

Zoals dus al vermeld in het topic hebben we tot nu toe 3 ingebrekestellingen gestuurd, met een totale tijd tussen alle ingebrekestellingen van 3 maand. (sinds begin mei). Werken waren gestart in Februari en daarna stilgevallen. We zijn bijna een half jaar verder...

Sinds begin juli was er volledige radiostilte, het enige dat het bedrijf gedaan had was het versturen van een communicatie begin juli dat er materiaal gestolen zou zijn, dit naar alle klanten niet enkel naar ons.

Sindsdien hebben we op deze mail om de week geantwoord, met alle andere klanten in CC of er al een update is en een nieuwe planning aangezien we niets van hen horen. Halverwege juli hebben we ook onze derde AS gestuurd. In totaal hebben we dus 3 mails gestuurd, elke week opnieuw, om te vragen naar een update. Nooit een antwoord gekregen op onze mails of AS.

Nu ontdekte ik gisteren op inhoudingsplicht.be dat ze een fiscale schuld hebben, dus inhoudingsplicht JA. Ze bestaan sinds dec 2018. Hierna heb ik mijn wekelijkse mail gestuurd om te vrage naar een update en ook verwezen naar hun fiscale schulden en mijn bezorgdheid geuit omtrent het terugkrijgen van mijn voorschot en het nog uitvoeren van de werken.

Ik kreeg binnen de 5 minuten (!!!) onderstaand antwoord:

"De aangekochte materialen worden woensdag hier aangeleverd en wij zullen dan donderdag en vrijdag uw trap komen afwerken. Wij hielden ons eraan u op de hoogte te brengen zoals onze andere klanten. Wij zijn echter wel telefonisch bereikbaar maar er werd NIET door u naar ons gebeld, wat de fiscale schuld betreft bedankt om dit te laten weten, maar wij zouden het wel op prijs stellen dat wij zelf met onze klanten kunnen communiceren en dat u niet steeds iedereen dient te beantwoorden."

Ik had duidelijk een snaar geraakt...bewust geef ik toe. Ik had ook al gemaild naar iedereen dat ik het vreemd vond dat hun website offline was, maar dat vonden ze niet zo erg blijkbaar. Dit lag pijnlijk...

Nu heb ik hier even over nagedacht, in mijn laatste AS had ik de voorschotten terug geëist en vermeld dat als ze toch nog willen werken, ze enkel betaald worden nadien eens de werken klaar zijn. Mijn voornaamste reden is dat door het terugstorten van het voorschot het contract echt officieel ontbonden zou zijn en ik 200% safe zit. Als er een faling komt zou ik dat voorschot ook nooit terug zien.

Ik vertrouw het ook niet om ze te laten werken zonder dat ik thuis ben na alles dat we meegemaakt hebben...

Dit was dus mijn antwoord:

"Bedankt voor jullie reactie, we zijn oprecht blij nog eens iets van jullie te horen na al onze emails en aangetekende zendingen.

Deze week starten aan de werken is niet mogelijk, we zijn momenteel niet thuis.

Alvorens aan de werken te beginnen zouden we wel ons voorschot terug gestort willen zien, zoals gemeld in het laatste aangetekend schrijven, voor het plaatsen van de poutrel en het plaatsen van de onderste leuning.

Het reeds door ons betaalde voorschot van bestelbon 2019/009 en 2019/010 ten belope van 1057,23 EUR (incl 6% BTW) dient onmiddellijk gecrediteerd te worden en terug gestort op onze rekening, BE******. De te gebruiken vrije referentie is ‘TERUGBETALING VOORSCHOT 2019/009 EN 2019/010 *mijn naam*’

Eens we dit voorschot ontvangen hebben kunnen de werken opnieuw aangevat worden vanaf volgende week. Dan zijn we thuis en kunnen we jullie binnen laten in de woning.

Bedankt om zo snel mogelijk het nodige te doen zodat onze trap hopelijk zo snel mogelijk volledig afgewerkt kan worden,"

Ik houd jullie op de hoogte hoe het verder gaat...ik had niet verwacht nog iets te horen maar alle elementen bij elkaar ben ik nog niet gerust

- Ze bestaan sinds december 2018
- Sinds April loopt de communicatie meer dan stroef, afspraken worden niet nagekomen, amper tot niets gebeurd op de werf
- Andere gedeputeerden hebben 1800 euro voorschot betaald en zitten ook met een advocaat AS te sturen omdat hij gewoon niet begint
- Zijn lasmateriaal staat al 2 maanden in onze gang
- Rare verhalen over diefstallen, plotse ziekte, ...
- Hij heeft na 7 maanden al een schuld bij de fiscus............de laatste plaats waar je schulden maakt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2019 14:00

Geachte uw gaat uw boekje VER VER VER te buiten. Ik hoop van harte dat heel wat zelfstandigen en ondernemers uw topic lezen zodat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben.

U overschrijdt werkelijke alle regels van fatsoen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 30 jul 2019 14:05

@Marcus Aurelius

Ik hoop dat je het niet over het nakijken van de fiscale schulden/rsz schulden hebt? Dit is immers een wettelijke verplichting voor eenieder die beroep doet op een aannemer voor het uitvoeren van bepaalde categorieën werken.
De inhoudingsplicht is gelijkaardig aan loonbeslag bij werknemers en is vaak de enige manier voor de fiscus/rsz om een deel van de schulden toch te innen.

P.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2019 14:13

Ik heb het niet over nazien van deze schulden, maar wel om dit ongevraagd aan de andere klanten mee te delen. Gelieve eens alle topics van deze TS te lezen en vooral tussen de lijnen te lezen. Dus ook de topic waarin hij vraagt om deze af te sluiten. Het juridisch forum is niet ingegaan op mijn verzoek om de topics samen te voegen, gezien zogezegd niet zelfde onderwerp. Ik begrijp niet waarom de juristen binnen het juridisch forum hier niet ingrijpen. Ik twijfel echt aan de goede bedoelingen van deze TS.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#5 , 30 jul 2019 15:12

@Marius: ik heb je al per PB gecontacteerd maar geen antwoord gekregen. Ik heb alles opgenomen met de moderatoren, deze zagen geen problemen in mijn topics of inhoud maar op mijn vraag afgesloten om reacties als die van jou te vermijden. Als je een probleem hebt, PB mij dan. Als ik iets onwettig doe, zeg het dan ook, maar je reactie is verder weinig constructief. Mij negeren via PB zegt ook iets, blijkbaar reageer je enkel publiekelijk.

@putte... inderdaad, dit is geen fait divers of klein bier, na 7 maanden op inhouding staan bij de fiscus is een alarmbel en een terechte reden om actie te ondernemen. Ik weet niet waarom ik die mensen niet zou mogen contacteren, *bedrijf* is gestart met een mail communicatie naar al zijn klanten, als er iemand de privacy geschonden heeft is het dus *bedrijf* door de email adressen van zijn klanten publiek te maken.
Ik heb volgens mij ook niets geschonden door publiek beschikbare, cruciale, informatie te delen met andere klanten. Als ze geen rekening houden met de inhoudingsplicht bij het betalen van facturen zijn ze hoofdelijk aansprakelijk.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jul 2019 16:17

Hoe kan hij sinds 1 december 2018 reeds met belastingschuld staan ??

Aangiften moet van een zelfstandigen zelfs nog niet binnen zijn !!

Zelfs BTW schulden is net op het randje of op speciale rekening .

Vertel zulke sprookjes eens aan een ander .

Als hij met personeel werkt van de bedrijfsvoorheffing en dan nog pas in begin fase .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#7 , 30 jul 2019 16:32

Ik heb je per PB de naam van het bedrijf en de opzoeking op de website van FOD Financiën doorgestuurd aangezien dit niet op het forum gepubliceerd mag worden.

Ik heb dit ook doorgestuurd naar *bedrijf* en geen ontkenning gekregen van hun huidige fiscale toestand. Ik vind het wel straf dat dit nu een sprookje genoemd wordt.

Voelt eerder als een live episode van 'help mijn aannemer is een klusser'

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jul 2019 19:43

Wat heeft u met deze man zijn privé zaken te zien ????

Dit is van VOOR zijn zelfstandigheid, ik hoop voor u dat hij je niet aanklaagt, ik persoonlijk zou het zeker wel doen !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#9 , 30 jul 2019 19:47

Ik begrijp je niet goed...hij was tot voor een maand niet inhoudsplichtig, dat hebben we gecheckt voor we zijn offertes aanvaarden. Nu is hij wel inhoudsplichtig. Is dus niet van ervoor.

Is niet privé maar publiek.

En ik heb er alle belang bij, waarom denk je dat de overheid die website gemaakt heeft? Heb ik er geen belang bij te weten hoe solvabel mijn aannemer is?

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#10 , 30 jul 2019 19:50

Ik heb je trouwens de naam doorgestuurd zodat je kan terugnemen dat het een sprookje is...

Begrijp dit forum niet echt, is het de bedoeling malafide aannemers te steunen of de slachtoffers van die aannemers?????

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 jul 2019 20:06

U heeft toch alles doorgepraat met de moderators? Ik heb alle topics nog eens nagelezen en nergens wordt een malafide aannemer gesteund. Maar ook nergens heb ik enig bewijs gezien dat het om een malafide aannemer zou gaan. Ik heb enkel maar beschuldigingen van uwentwege gezien. Soms moeten topic starters tegen zich zelf beschermd worden. Maar wat baat kaars en bril als de uil niet zien en lezen wil. Geef deze aannemer de kans om zijn werk uit te voeren en betaal hem voor hetgeen hij presteert en laat hem voor de rest met rust.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#12 , 30 jul 2019 20:21

Dat proberen we Marcus...vandaar de 3 AS en de vele emails en berichten...waarop hij gewoon niet antwoordde, tot ik merkte dat hij fiscale schulden heeft en nu kan hij opeens binnen de 3 dagen?

Dat hij malafide is moet de tijd uitwijzen, maar ik ben ook niet naief. We doen een volledige renovatie met verschillende andere aannemers waar het volledig anders loopt.

Los daarvan heb ik alles gedaan dat jullie aangeraden hebben, netjes fotoos gemaakt en AS gestuurd. Nu hebben we na 6 maanden nog geen trap. Ik ben blij met alle feedback en meningen het heeft mij tot nu toe al veel bijgebracht!

Voorstel is trouwens dat hij alles komt afwerken na terugbetalen voorschot, staat in de eerste post.

Heb nog niets van reactie gekregen...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 31 jul 2019 09:05

Hij zou u dus uw geld (het voorschot) moeten teruggeven en dan de zaak volledig afwerken? Ik denk dat je dan nog lang zal mogen wachten. En wat ga je doen als aannemer u nu eens zou dagvaarden wegens smaad?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 jul 2019 09:07

Te veel filmpjes gekeken
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#15 , 31 jul 2019 10:51

Voor de duidelijkheid, er zijn 3 voorschotten betaald:
- Voorschot trap naar boven: trap + leuning, 1000 EUR: dit mag hij van mij houden, daar heeft hij al iets gedaan, ook al hebben we schade op onze onderste treden en is het helemaal niet afgewerkt. Zit in de ruwbouw fase.
- Voorschot leuning onderste trap: 500 EUR. Hier heeft hij onze leuning afgebroken en niets in de plaats gezet. Dit voorschot willen we terug
- Voorschot plaatsen poutrel achtergevel: 500 EUR. Hier heeft hij niets gedaan, zelfs geen stabiliteits studie. Hij beweerde dat hij die studie had gedaan, na aandringen gaf hij toe dat dit toch niet gebeurd was. Gelukkig maar, anders hadden we nu een verzakking gehad. Dit voorschot willen we terug.

De werken zijn gestart in Februari, gestopt in Maart. Er zijn 3 AS gestuurd, op 7/5, 21/6 en 20/7. Telkens dus met een redelijke tussentermijn. Na het eerste AS is hij 2 dagen komen werken, na de andere AS kwam er geen actie van zijn kant. Hij heeft wel minstens 6 'afspraken' gemaakt die hij telkens niet nakwam. Telken zaten we te wachten, nam hij zijn GSM niet op, en liet hij een paar dagen later weten dat hij er niet kon geraken en later terugkwam. Dat spel speelt hij al maanden. Sinds mei staat zijn lasmateriaal ook al bij ons, wat toch raar is, als een soldaat zonder geweer....

Onze eis is duidelijk, dat hij eerst de bovenste trap afwerkt, dan betalen we hem, dan kan hij de leuning onderaan doen, waarna we hem betalen. Poutrel moet hij sowieso niet meer doen, dat zijn we ondertussen met een andere aannemer al aan het doen.

Dat hij het kan afwerken is een goodwill van ons, dat de relatie verzuurd is is een understatement. We zijn het kots beu om in een gevaarlijke situatie te leven en te moeten smeken om te komen verder werken, voortdurend thuis te blijven voor een afspraak waarbij hij niet afkomt, etc. Onprofessioneel is een understatement.

Begrijp de reacties hier niet, erg verzuurd, waarbij ik mij afvraag of er al iemand is met een ervaring in een gelijkaardige situatie waarbij er ook een oplossing kwam? Uiteindelijk wil ik het opgelost zien, wie het doet maakt mij niet uit, maar die trap is een gevaar in huis met mijn zwangere vriendin.

Ivm smaad, dan klagen wij hem aan voor het creëeren van gevaarlijke situaties. In 2015 stierven er 117 Belgen door het vallen van een trap, bij ons op het bedrijf is het ook een topprioriteit om te beveiligen tegen valgevaar. Ondertussen heb ik een zwangere vriendin die op een draaitrap zonder leuning elke dag naar boven en beneden mag klauteren. Ondertussen heeft hij wel mooi mijn voorshot in zijn zakken. Waarom vindt iedereen het hier normaal dat iemand een voorschot krijgt, neits van zich laat horen, een leuning afbreekt en niet vervangt, etc.?

Zal aan mij liggen, ik ben iemand van principes, als ik een afspraak maak kom ik die na, als ik betaald word voer ik het werk uit. Als ik een vraag krijg antwoord ik erop.

Terug naar “Aanneming”