facturen aannemer

ivevanlaer
Topic Starter
Berichten: 15

facturen aannemer

#1 , 01 jul 2019 15:35

Hallo,

ik hoop hier wat raad terug te kunnen vinden ivm volgende:

Voor de renovatie van ons huis doen wij beroep op een aannemer uit de familie (weliswaar verre familie). Vooraf wordt
er samengezeten met de architect en de aannemer. Ons budget bedraagt 80000 euro. In deze meeting wordt een
kostenraming samengesteld die rond de 87000 eur uitkwam, (inclusief zonneboiler) en waar op sommige posten nog bespaard kon worden.
De kostenraming is niet ondertekend. De werken verlopen allesbehalve vlot, na meer dan een half jaar uitsel
begint men met de dakwerken die in totaal 8 weken geduurt hebben (ons huis is een halfopen bebouwing) met geen speciale vormen of andere rariteiten..

de renovatie omvat :
- vervangen dak + dakconstructie: hiervan hebben we offerte (35000eur)
- zolder indelen in 2 zolderkamers (dus plaatsen vloer (osb) en enkele wanden
- huidige cv en electrische installatie afschakelen en naar zolder brengen, om te besparen kiezen we gewone doorstromer
- nieuwe badkamer installeren in kamer boven ( toestellen door ons online uitgezocht kosten ongeveer 5000 eur ), de badkamer is 4x4m
- graafwerken en plaatsing grotere septische put en waterput opgelegd door de gemeente

Ik ontvang tussentijdse facturen die ik telkens onmiddelijk betaal twv 45000 eur, vermits we op de hoogte willen gehouden
worden vraag ik 4 weken terug de tussenstand van zaken aan de aannemer, die belooft telkens de rekening tot het punt waar
ze staan door te sturen, maar dat blijft altijd uit, ik contacteer hem via mail, mondeling, tot vervelens toe om hier werk van te maken
en verzekert hij ons dat alles proper binnen budget gaat blijven..toch blijf ik aandringen en schakel ik ook onze architect in met de
vraag om,al was het maar voor onze rust, een stand van staken op te maken. Mijn laatste meeting was vorige vrijdag waar hij ons nog eens verzekerd
ons geen zorgen te moeten maken.

Vanmorgen open ik mijn mailbox en krijg ik de facturen, bij optelling blijkt het bedrag ondertussen opgelopen te zijn tot 95000!!! euro tot de huidige toestand

dwz
- het dak is afgewerkt (ik heb zelf alles geisoleerd)
- de boiler is geinstalleerd en de leidingen zijn getrokken en aangesloten
- de douchebak en het bad is geplaatst, nog geen WC, geen verwarming, lavabo is ook niet geplaatst...wanden staan in gyproc nog niet geplamuurd,
electriciteit werkt ook nog niet
- zolder zijn ze nu bezig met plaatsen van tussenwanden en gyproc, vloer en electriciteit nog niet aan begonnen
- graafwerken: totaal onverwacht hebben ze de septische put, buizen en waterput laten leveren, die staan hier nu op onze oprit (aankoopprijs zit in die 95000eur twv 4700 eur) voor de rest is er nog niks aan gebeurd

Hij geeft mij ook de schuld
dat ik ging meewerken en bepaalde dingen die 100% gelogen zijn..

Kunnen wij hier iets tegen beginnen?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 jul 2019 15:43

U heeft geen offerte met de juiste prijzen, u heeft enkel een raming !

U weet uit de politiek hoe ramingen zijn, dit is nooit juist !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

aldebaran
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2019 15:53

Waren de posten die op de tussentijdse facturen vermeld stonden in overeenstemming met de vooropgezette prijzen, of waren die al systematisch hoger?

Reclame

ivevanlaer
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 01 jul 2019 16:27

die 45000 euro bedroeg
de betaling van het dak + voorschot op gyproc en sanitair (leidingen)
dus daaruit kan ik niks afleiden

ivevanlaer
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 01 jul 2019 16:28

inderdaad weet ik hoe ramingen zijn,
daarom dat ik ook constant naar de tussenstand heb geinformeerd
zoals vermeld

lukasi
Berichten: 1140

#6 , 01 jul 2019 21:52

Ramingen zijn wat ze zijn, ramingen.
Wat telt is een door beide partijen ondertekende offerte waar de werken , gebruikte materialen en de uren zijn gecalculeerd.
Deze prijzen liggen vast.
Bijkomende werken of werken die moeilijk te overzien of in te schatten zijn, kunnen in regie uitgevoerd worden aan , terug opnieuw duidelijke prijsafspraken qua verbruikte materialen en het respectievelijk uurloon.
Bij ondertekening van deze offerte door beide partijen is dit een contract tussen de beide partijen en dienen beide partijen zich daar aan te houden.

Zoals ik het begrepen heb, hebt u geen contract maar een niet ondertekende raming waarbij u de aannemer vrij spel geeft met uw centjes.
Mijn advies : dadelijk stopzetten van de werken.
Andere aannemer zoeken en werken volgens de regels van offerte, handtekeningen.
Straf dat jullie architect hierin mee gaat.

Terug naar “Aanneming”