Factuur 254 EUR voor offerte zonder akkoord

MissFlora
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Factuur 254 EUR voor offerte zonder akkoord

#1 , 04 jun 2019 23:06

Dag iedereen,

We hebben offertes opgevraagd bij verschillende vloerders en krijgen nu een factuur van 254 EUR in de bus van X voor 5u "begeleiding tegelkeuze, uitrekenen plannen en snijafval, verplaatsingskosten" terwijl er nooit aangegeven werd dat er kosten gepaard gingen met de offerte. Daarnaast gingen we bij zijn leverancier voor de tegelkeuze zonder enige begeleiding, werden de maten voor het gelijkvloers en 1e verdiep doorgegeven via e-mail (enkel het plan van de zolder werd bij hem binnen gestoken op zijn vraag) en woont hij op een paar straten van ons..

Ik stuur deze week een aangetekend schrijven en kopie per post om de factuur en algemene voorwaarden te protesteren met als reden dat er geen akkoord of overeenkomst gesloten werd, noch schriftelijk, noch mondeling en met vermelding dat we de zaak als afgesloten beschouwen als we geen schriftelijke reactie ontvangen binnen de 7 werkdagen. Is dit afdoende of moeten er nog zaken toegevoegd worden? Kan de vloerder ons dwingen om de factuur te betalen? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 jun 2019 01:08

Een offerte is niet a priori gratis.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2019 07:32

@asperger
Zeer veel mensen denken dat,en dat mijnheer de zelfstandige daar een paar uur in steekt vinden sommige normaal..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jun 2019 07:35

Beste,

Ik ben slechts half akkoord met bovenstaande. Dat de aannemer deze kosten doorrekent als hij het werk niet mag uitvoeren is 1 zaak. Echter werd de TS niet verwittigd dat er een kost is voor het opmaken van deze offerte.

U aangetekend protest is een goede stap, ik veronderstel ook dat je er nog weinig zal van horen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2019 08:14

De meeste aannemers geven dit door aan hun beroepsvereniging zoals unizo - de bouwunie die innen dit voor hen, de kosten worden door gerekend
En voor minder dan 375€ moet er niks schriftelijk opgemaakt worden..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MissFlora
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 jun 2019 08:22

Mijn vriend herinnert zich dat er mondeling gezegd is dat de offerte gratis zou zijn omdat hij inderdaad aangaf de maten zelf te willen narekenen en we ons daar vragen bij stelden omdat dit iets meer tijd kost, ik neem aan dat ik dit het beste vermeld in mijn schrijven.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 jun 2019 08:24

Bij iedereen is dit gratis als men de werken mag uitvoeren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MissFlora
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 jun 2019 08:47

De vraag is dan of die vloerder dat nu zomaar naast zich neer kan leggen als ik duidelijk vermeld dat er mondeling was overeengekomen dat de offerte gratis was? Ik vind dit helaas een vrij absurde situatie

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jun 2019 08:52

Heeft u een bewijs dat dit mondeling overeen gekomen is
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MissFlora
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 jun 2019 08:58

Dit is nooit schriftelijk herhaald als dat de vraag is

MissFlora
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jun 2019 14:17

Bon, mochten er mensen ooit in dezelfde situatie zitten, zie https://ondernemingsdatabank.indicator. ... R_EU050505:

U heeft vooraf niets afgesproken ivm kosten voor een bestek:

- Voorbeeld. Klant Doe-het-zelver vraagt aan uw col­lega een offerte voor een schouwmantel met in­ge­­maakte kasten. Na ontvangst van een offerte vraagt Klant Doe het Zelver nog meer details. Uw col­le­ga werkt zijn offerte nog beter uit met schet­sen en werktekeningen en vindt dat hij toch kos­ten mag aanrekenen voor de uren werk die hij erin gestoken heeft.
- Verkeerde manier 1. Uw collega levert netjes een mooi bestek af en zet er de vermelding op “kos­ten bestek : € 150” en stuurt dit op naar de klant in spe. Moet de klant die € 150 nu betalen ? Hele­maal niet.
- Verkeerde manier 2. Wat ook niet kan is dat uw collega achteraf met een rekening voor het bestek komt aanzetten als hij er vooraf met de klant geen woord over gerept heeft.
- Waarom verkeerd ? De klant heeft immers geen ak­koord gegeven voor de kosten van het bestek. En de aannemer heeft de mogelijke klant er op voor­hand niet van verwittigd dat hij kosten in re­ke­ning zal brengen.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 jun 2019 16:20

Heeft u een bewijs dat dit mondeling overeen gekomen is
Dit is toch wel de bewijslast serieus omkeren.
Als de aannemer wil incasseren zal hij toch wel moeten kunnen aantonen dat er een mondelinge overeenkomst was...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 jun 2019 16:27

Hoe zou hij moeten bewijzen als hij zegt dat dit NIET mondeling overeen gekomen is, dat het gratis was.
De aannemer moet niks bewijzen, daar er bewijzen zijn dat hij de offerte gemaakt heeft.
Gratis in zaken doen bestaat niet, enkel de zon komt nog gratis op.
Daar zullen ook wel mails van bestaan zeker .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 jun 2019 17:04

Ik heb ook bewijzen dat ik TS hier advies heb gegeven, denk je dat dit dan ook voldoende is om een factuur te sturen?

Een offerte hoeft niet gratis te zijn, maar dan moet de aannemer de voorwaarden vermelden voor het opmaken van de offerte.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 jun 2019 19:19

Hoe zou hij moeten bewijzen als hij zegt dat dit NIET mondeling overeen gekomen is, dat het gratis was.
De aannemer moet niks bewijzen, daar er bewijzen zijn dat hij de offerte gemaakt heeft.
Gratis in zaken doen bestaat niet, enkel de zon komt nog gratis op.
Daar zullen ook wel mails van bestaan zeker .
Art. 18. Alvorens een bestek opgesteld wordt, moet de consument ingelicht worden over de prijs van het bestek, tenzij dat kosteloos is (BS 30 juli 1996).

De informatieplichtige, de aannemer dus, draagt de bewijslast dat hij aan zijn informatieplicht heeft voldaan.
.

Terug naar “Aanneming”