Opgelicht door aannemer - Fraude

Y0sh1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Opgelicht door aannemer - Fraude

#1 , 20 mei 2019 12:41

Dag allemaal,

Ik heb een domme fout begaan door non-chalantie, haast en naieviteit en ben hierdoor opgelicht door mijn aannemer dat plots verdwenen is..
Mijn aannemer heeft contact met mij opgenomen *kende hem al van het zien omdat hij vroegen in onze buurt woonde* voor werken in mijn huis van ca. 30000 euro.
Ik ben hiervoor een renovatie lening aangegaan bij de bank. Dit duurde eventjes maar ik wou al mijn werken beginnen, dus hebben vrienden en familie mij zo'n 15000 euro voorgeschoten cash. Reden waarom ik snel met de werken wou beginnen was omdat ik mijn adres binnen 2 jaar na de renovatie werken er moest zetten. Ik heb veel tegenslagen gehad afgelopen 2 jaar en had dus nog 2-3 maand de tijd om mijn huis grotendeels te renoveren. De bedoeling was dat met de 30000 euro het huis volledig bezet zou worden, sanitaire installatie, betegelen parket leggen, en nog andere kleine werken.

De betalingen gebeurde in 2 delen, cash en overschrijving.

Cash betalingen:
Omdat ik het geld van familie cash had gekregen, betaalde ik de aannemer cash omdat dit het snelst was en hij snel kon beginnen. Voor deze cash betalingen, zou de aannemer zou me altijd een factuur sturen van betaling per mail, dit heeft hij maar 1 gedaan met een factuur van 5000 euro. Voor de andere bedragen heeft hij het nooit gestuurd of bevestigd van ontvangst *WEL VIA WHATSAPP*, + heeft hij al deze werken uitgevoerd. Op whatsapp heb ik veel gesprekken tussen mij en hem dat de cash betalingen allemaal in orde zijn en hoeveel er nog resteerde. Dit was zo'n 10000 euro en hij heeft altijd de werken correct uitgevoerd zoals afgesproken na deze betalingen.

Na deze cash betalingen vertelde ik hem dat ik niet meer cash wou betalen maar alleen per overschrijving. Er scheelde nog zo'n 20000 euro. Hij heeft me dan een foto op whatsapp gestuurd met zijn bankkaart waar zijn naam op stond. Ik heb hier dus al derrest naar toe overgeschreven. Hij heeft 90 procent van de werken afgewerkt en is nadien plots verdwenen. Enigste wat resteerde was om de ketel te plaatsen en aan te sluiten en de tuin te betegelen.

Ik heb hem nu alles al betaald, zo'n 20000 euro op zijn rekening en 10000 euro cash. Wanneer we op het begin de werken aan het bespreken waren en ik akkoord was, had hij me dus alle facturen opgestuurd van wat de uiteindelijke prijs was. Hiermee kon ik dus ook mijn renovatielening opnemen. Daar stond uiteraard een btw nummer op. Ik heb nadien zijn btw nummer opgezocht en zag dat het bedrijf niet op zijn naam stond, maar op die van zijn ouders.. Zijn vader heb ik ook af en toe in mijn huis zien werken, maar altijd deden al zijn werknemers, inclusief zijn vader, zich voor als werknemers en de persoon die ik als aannemer zag de baas was. Dus mij lijkt het dat ik altijd op zijn zichtrekening heb zitten overschrijven en niet de zakelijke rekening..

Ik weet niet hoe ver ik nu sta en of de aannemer mij nu facturen kan sturen dat ik alles opnieuw moet betalen, of hoe het zit met belastingen hoe ik dit moet aangeven.. Ik ben te onvoorzichtig geweest en had de aannemer teveel vertrouwd op zijn woorden omdat hij altijd zijn werk goed leverde op het begin. Dit was ook allemaal nieuw voor mij en had hier geen ervaring mee. Al onze communicatie en foto's gingen via Whatsapp. Hij heeft zijn nummer verwijderd en is onbereikbaar. Ik besef nu hoe dom ik ben geweest en weet niet wat ik nu moet doen of mezelf in een nog diepere put graven.

Ik hoop dat jullie mij goed kunnen adviseren en hoe ik dit moet aangeven of hoe ver ik sta. Moest iets nog onduidelijk zijn, antwoord ik zo snel mogelijk.

Alvast bedankt!

Grtn
Yoshi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 mei 2019 13:06

Eerste grote fout : de cash betalingen. Nooit cash betalingen, gebruik uw bankrekening naar zijn bankrekening. Vermelding van € 10.000.00 cash van familie; oppassen om zoiets openbaar te maken.
Fiscus heeft ook oren en banken moeten grote bedragen cash nagaan.
U heeft in den beginne facturen ontvangen voor de lening : offertes volstaan ook hoor. Maar nu vermeldt u over nieuwe facturen ?? U heeft alles betaald zonder dat de werken voltooid waren ??
Vel fouten bij een.
U kende de aannemer van vroeger, nu zegt u dat de persoon die u als aannemer zag, de baas zou zijn.
Ik heb zo de indruk dat er ook in het zwart is gewerkt. Oppassen geblazen want de klant kan verantwoordelijk worden gesteld bij controles sociale inspectie, fiscus, BTW.

Waarom zou de aannemer ( verdwenen ) u nieuwe facturen sturen ? En dan nog eens betalen ?
Voor uw belastingen gaat het geen verschil geven, indien u echt op voorhand facturen heeft ontvangen.
Werken niet volledig uitgevoerd of wel.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 20 mei 2019 13:52

Aanvullend: cash betalingen boven de 3000 euro zijn ook nog eens wettelijk verboden.

Reclame

Y0sh1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mei 2019 13:56

Eerste grote fout : de cash betalingen. Nooit cash betalingen, gebruik uw bankrekening naar zijn bankrekening. Vermelding van € 10.000.00 cash van familie; oppassen om zoiets openbaar te maken.
Fiscus heeft ook oren en banken moeten grote bedragen cash nagaan.
Ik heb deze van verschillende familieleden en vrienden ontvangen, samengeteld zo'n 10000 euro. Dit heb ik nadien teruggegeven wanneer ik de lening heb ontvangen van de bank. Wist niet dat dit een probleem was zodat de werken al konden beginnen..
U heeft in den beginne facturen ontvangen voor de lening : offertes volstaan ook hoor. Maar nu vermeldt u over nieuwe facturen ?? U heeft alles betaald zonder dat de werken voltooid waren ??
Vel fouten bij een.
Ik heb eerst een prijsofferte ontvangen en nadien een factuur zodat ik het geld kon opnemen bij de bank.
Na deze facturen vroeg ik bewijs van betalingen, en ik heb dan 1 ''betaalde factuur'' bewijs ontvangen per mail.
U kende de aannemer van vroeger, nu zegt u dat de persoon die u als aannemer zag, de baas zou zijn.
Ik heb zo de indruk dat er ook in het zwart is gewerkt. Oppassen geblazen want de klant kan verantwoordelijk worden gesteld bij controles sociale inspectie, fiscus, BTW.
Ik kende de persoon van het zien omdat hij vroeger in de buurt woonde. Ik heb deze nooit persoonlijk gekend.. En ik denk dat u mij verkeerd heeft begrepen en ik te onduidelijk ben geweest. De persoon die mij dus contacteerde op het begin is mijn aannemer. Hij stuurde mij facturen met de BTW nummer van de bedrijf van zijn vader. Alle werknemers, inclusief zijn vader, deden altijd voor alsof zij de werknemers waren. Terwijl de vader eigenlijk de eigenaar van het bedrijf is en mijn aannemer geen BTW nummer blijkt te hebben.
Dus mijn aannemer deed zich altijd voor als eigenaar van het bedrijf, terwijl zijn vader dat was. Juist wil ik nu van alles de betalingsbewijzen hebben zodat ik kan aantonen dat het niet in het zwart was, maar hij is verdwenen..
Als mijn aannemer al mijn betalingen nooit aangeeft, en ik geef de facturen aan, dan moet ik toch bewijs hebben van betalingen om aan te kunnen tonen dat ik daadwerkelijk heb betaald ?
Waarom zou de aannemer ( verdwenen ) u nieuwe facturen sturen ? En dan nog eens betalen ?
Voor uw belastingen gaat het geen verschil geven, indien u echt op voorhand facturen heeft ontvangen.
Werken niet volledig uitgevoerd of wel.
Scenario dat ik mij inbeelde, misschien een beetje te ver zitten denken door stress, is dat zijn vader kan zeggen dat zijn bedrijf nooit de betalingen ontvangen heeft terwijl er facturen in de naam van zijn bedrijf uitgestuurd zijn door zijn zoon die alle betalingen ontvangen heeft cash en op zijn rekening.

Ik wil alles correct doen en had altijd een sterk vertrouwen in de aannemer dat alles correct verliep. Heb alles veel te nonchalant aangepakt, maar ik wil niet in de problemen komen omdat mijn intentie altijd correct was.

Y0sh1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2019 13:57

Aanvullend: cash betalingen boven de 3000 euro zijn ook nog eens wettelijk verboden.
Dit heb ik ook recentelijk ondervonden..

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 20 mei 2019 14:02

Bedrijf op naam van de ouders is vaak een gevolg van een eerder faillissement waarbij een nieuwe vennootschap op naam van een familielid wordt opgericht maar in de praktijk alles hetzelfde blijft. Over het algemeen (en zeker in de bouw) is dat geen goed nieuws.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 20 mei 2019 14:13

Eerste grote fout : de cash betalingen. Nooit cash betalingen, gebruik uw bankrekening naar zijn bankrekening. Vermelding van € 10.000.00 cash van familie; oppassen om zoiets openbaar te maken.
Fiscus heeft ook oren en banken moeten grote bedragen cash nagaan.
Ik heb deze van verschillende familieleden en vrienden ontvangen, samengeteld zo'n 10000 euro. Dit heb ik nadien teruggegeven wanneer ik de lening heb ontvangen van de bank. Wist niet dat dit een probleem was zodat de werken al konden beginnen..U mag onbeperkt geld krijgen van weldoeners. Daarmee overtreedt u geen enkele wet.
U heeft in den beginne facturen ontvangen voor de lening : offertes volstaan ook hoor. Maar nu vermeldt u over nieuwe facturen ?? U heeft alles betaald zonder dat de werken voltooid waren ??
Vel fouten bij een.
Ik heb eerst een prijsofferte ontvangen en nadien een factuur zodat ik het geld kon opnemen bij de bank.
Na deze facturen vroeg ik bewijs van betalingen, en ik heb dan 1 ''betaalde factuur'' bewijs ontvangen per mail.Altijd zorgen dat u voor alles betalingsbewijzen hebt.
U kende de aannemer van vroeger, nu zegt u dat de persoon die u als aannemer zag, de baas zou zijn.
Ik heb zo de indruk dat er ook in het zwart is gewerkt. Oppassen geblazen want de klant kan verantwoordelijk worden gesteld bij controles sociale inspectie, fiscus, BTW.
Ik kende de persoon van het zien omdat hij vroeger in de buurt woonde. Ik heb deze nooit persoonlijk gekend.. En ik denk dat u mij verkeerd heeft begrepen en ik te onduidelijk ben geweest. De persoon die mij dus contacteerde op het begin is mijn aannemer. Hij stuurde mij facturen met de BTW nummer van de bedrijf van zijn vader. Alle werknemers, inclusief zijn vader, deden altijd voor alsof zij de werknemers waren. Terwijl de vader eigenlijk de eigenaar van het bedrijf is en mijn aannemer geen BTW nummer blijkt te hebben.U spreek uzef tegen. De ene keer is er een btw nummer, dan weer niet. Onmogelijk!
Dus mijn aannemer deed zich altijd voor als eigenaar van het bedrijf, terwijl zijn vader dat was. Juist wil ik nu van alles de betalingsbewijzen hebben zodat ik kan aantonen dat het niet in het zwart was, maar hij is verdwenen.. Een werknemer kan perfect het bedrijf vertegenwoordigen waarvoor hij werkt.
Als mijn aannemer al mijn betalingen nooit aangeeft, en ik geef de facturen aan, dan moet ik toch bewijs hebben van betalingen om aan te kunnen tonen dat ik daadwerkelijk heb betaald ?Als u facturen en betalingsbewijzen hebt is er voor u niets aan de hand.
Waarom zou de aannemer ( verdwenen ) u nieuwe facturen sturen ? En dan nog eens betalen ?
Voor uw belastingen gaat het geen verschil geven, indien u echt op voorhand facturen heeft ontvangen.
Werken niet volledig uitgevoerd of wel.
Scenario dat ik mij inbeelde, misschien een beetje te ver zitten denken door stress, is dat zijn vader kan zeggen dat zijn bedrijf nooit de betalingen ontvangen heeft terwijl er facturen in de naam van zijn bedrijf uitgestuurd zijn door zijn zoon die alle betalingen ontvangen heeft cash en op zijn rekening.Perfect mogelijk dat zijn zoon degene is die de facturen opstelt. De eigenaar van Amazon maakt ook niet persoonlijk de facturen van zijn bedrijf.

Ik wil alles correct doen en had altijd een sterk vertrouwen in de aannemer dat alles correct verliep. Heb alles veel te nonchalant aangepakt, maar ik wil niet in de problemen komen omdat mijn intentie altijd correct wasEnkel betalen zonder betalingsbewijs is nonchalant..
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Y0sh1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mei 2019 14:25

Ik kende de persoon van het zien omdat hij vroeger in de buurt woonde. Ik heb deze nooit persoonlijk gekend.. En ik denk dat u mij verkeerd heeft begrepen en ik te onduidelijk ben geweest. De persoon die mij dus contacteerde op het begin is mijn aannemer. Hij stuurde mij facturen met de BTW nummer van de bedrijf van zijn vader. Alle werknemers, inclusief zijn vader, deden altijd voor alsof zij de werknemers waren. Terwijl de vader eigenlijk de eigenaar van het bedrijf is en mijn aannemer geen BTW nummer blijkt te hebben.U spreek uzef tegen. De ene keer is er een btw nummer, dan weer niet. Onmogelijk!
Wat ik bedoelde is, dat de aannemer zelf dus geen bedrijf had op zijn naam en omdat hij facturen stuurde met de BTW nummer van zijn vader. Vandaar dat ik dus zei dat die zelf geen BTW nummer heeft.. Er is dus altijd een BTW nummer geweest en alleen maar 1 BTW nummer en dat is die van zijn vader zijn bedrijf, waar hij zichzelf voordeed eigenaar te zijn.

Zoals u enkele keren vermelde dat de zoon perfect facturen zou kunnen opstellen, is het dan ook geen probleem dat hij dan het geld ontving op zijn eige rekening nummer of cash ? en niet die van het bedrijf zelf ?


Ook bedankt voor al u andere duidelijke antwoorden!


Wat is momenteel mijn beste aanpak ? Ik ben nog steeds op zoek naar de persoon om hem te contacteren en dit te kunnen oplossen, maar moest hij me steeds ontlopen, wat kan ik dan doen ? Enigste wat ik ontbreek zijn eigenlijk dan de betalingsbewijzen..

Ik weet dat ik heel veel fouten heb gemaakt, en domme foute maar ik ben op zoek naar de best mogelijke oplossing om grotere problemen te vermijden in plaats van niks te doen..

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 20 mei 2019 14:31

Ik weet niet of u echt fouten hebt gemaakt, buiten een betaling zonder (duidelijke?) kwitantie.
Hebben vader en zoon toevallig niet dezelfde voornaam?
Is dat bedrijf een rechtspersoon?
Welk rekeningnummer staat er op de facturen?

Gelet op uw paniek: stelt er zich effectief reeds een probleem??
Bv. wordt er beweerd dat u niet hebt betaald? Wat is er concreet aan de hand?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Y0sh1
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 mei 2019 14:50

Ik weet niet of u echt fouten hebt gemaakt, buiten een betaling zonder (duidelijke?) kwitantie.
Hebben vader en zoon toevallig niet dezelfde voornaam?
Is dat bedrijf een rechtspersoon?
Welk rekeningnummer staat er op de facturen?

Gelet op uw paniek: stelt er zich effectief reeds een probleem??
Bv. wordt er beweerd dat u niet hebt betaald? Wat is er concreet aan de hand?
Ze hebben dezelfde achternaam, maar voornaam is verschillend.
Het bedrijf is een gewone commanditaire vennootschap.

Het probleem is dat de aannemer zijn werk niet heeft afgemaakt. Momenteel is er nog zeker 5000 euro open aan werken, maar hij is verdwenen *GSM NUMMER ONBEREIKBAAR*. Ik heb alles al overgemaakt wat was afgesproken. Er staat een ander rekeningnummer op zijn factuur die hij uitstuurde. Hij wist dat ik Fortis bank had dus vroeg hij mij op zijn Fortis Bank te storten dat het geld onmiddelijk besschikbaar was en direct met de werken dan kon beginnen. Ik ging er vanuit dat dit ook een bedrijfsrekening was. Vandaar heb ik altijd op die rekening zitten overschrijven.. Op de foto stond duidelijk zijn naam en ben wel zeker dat het ook effectief zijn naam is waarop ik stortte.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 mei 2019 15:19

Je schrijft OPGELICHT ?

Maar is er al sprake dat de zaakvoerder van de GCV je geld vraagt , dus de vader heeft hij je al om geld gevraagd ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 mei 2019 15:36

Vaststelling u vermeldt 2 bedragen cash : € 10.000.00 betaald aan aannemer en € 15.000.00 cash van familie. Factuur ontvangen voor € 5000.00 cash ( loopt dubbel met oorspronkelijke factuur voor lening ).
U heeft € 20000.00 gestort of overgeschreven op zijn Fortis rekening, en uzelf bent ook bij Fortis. Dus
geen probleem om betalingsbewijzen te krijgen ofwel van Fortis of uit uw rekeninguittreksels.
Bedrag lening € ?
U vermeldt dat 90 % van de werken uitgevoerd is : € 30000.00 x 90% = € 27000.00 verschil € 3000.00 en u spreekt van restant werken € 5000.00 ?

Indien de firma van de vader is; contacteer hem om de werken verder uit te voeren ( zoon is verdwenen, niet de eigenaar van de zaak ). Indien niet = slechte reclame maken en aangeven voor onregelmatigheden in facturatie, BTW nr. en desgevallend ( ? ) zwart werk.

Heb een slecht gevoel bij deze zaak.
Zie ook # den Lowie.

Raad : stort in de toekomst cash bedragen in stukjes op uw bankrekening op verschillende tijdstippen. En betaal per overschrijving.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 20 mei 2019 16:17

De aannemer is noch de vader, noch de zoon, (noch de Heilige Geest), maar wel de vennootschap.
Stel de vennootschap dus in gebreke.
De dans der bedragen lijkt me niet te kloppen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Aanneming”