Contractuele garantie - wie stelt de plaatser in "gebreke"?
Geplaatst: 26 mar 2019 13:08
Wij kochten een nieuwbouwappartement 3 jaar geleden. Het privaat is reeds definitief opgeleverd (+/- een jaar geleden) - dus wet Breyne speelt zeker niet. Na 3 jaar staat het vleugelverstek (de “lasnaad” van het profiel - aanhechting tussen zijstijl en bovendorpel – kopse kant waar het raam in vastzit) van een van de aluminiumramen open. M.i. betreft dit een constructiefout. Zeker omdat dit maar bij 1 raam is, en de overige blokken geen enkel probleem desbetreffend hebben.
De bouwheer van het appartement heeft/had een overeenkomst met de plaatser ervan. Wij wisten bij de aankoop niet wie dit was - intussen weet ik wie de plaatser is. In hun voorwaarden staat een 10-jarige garantie op de aluprofielen.
Moet of kan ik de plaatser rechtstreeks aanspreken op deze garantie (evenwel heb ik geen rechtstreekse contractuele verbintenis gehad met hen) of moet de bouwheer/opdrachtgever dit doen? Indien dit laatste, op welke (wettelijke) gronden?
Alvast dank.
De bouwheer van het appartement heeft/had een overeenkomst met de plaatser ervan. Wij wisten bij de aankoop niet wie dit was - intussen weet ik wie de plaatser is. In hun voorwaarden staat een 10-jarige garantie op de aluprofielen.
Moet of kan ik de plaatser rechtstreeks aanspreken op deze garantie (evenwel heb ik geen rechtstreekse contractuele verbintenis gehad met hen) of moet de bouwheer/opdrachtgever dit doen? Indien dit laatste, op welke (wettelijke) gronden?
Alvast dank.