Pagina 1 van 1

Contractuele garantie - wie stelt de plaatser in "gebreke"?

Geplaatst: 26 mar 2019 13:08
door vermhans
Wij kochten een nieuwbouwappartement 3 jaar geleden. Het privaat is reeds definitief opgeleverd (+/- een jaar geleden) - dus wet Breyne speelt zeker niet. Na 3 jaar staat het vleugelverstek (de “lasnaad” van het profiel - aanhechting tussen zijstijl en bovendorpel – kopse kant waar het raam in vastzit) van een van de aluminiumramen open. M.i. betreft dit een constructiefout. Zeker omdat dit maar bij 1 raam is, en de overige blokken geen enkel probleem desbetreffend hebben.
De bouwheer van het appartement heeft/had een overeenkomst met de plaatser ervan. Wij wisten bij de aankoop niet wie dit was - intussen weet ik wie de plaatser is. In hun voorwaarden staat een 10-jarige garantie op de aluprofielen.
Moet of kan ik de plaatser rechtstreeks aanspreken op deze garantie (evenwel heb ik geen rechtstreekse contractuele verbintenis gehad met hen) of moet de bouwheer/opdrachtgever dit doen? Indien dit laatste, op welke (wettelijke) gronden?
Alvast dank.

Re: Contractuele garantie - wie stelt de plaatser in "gebreke"?

Geplaatst: 28 mar 2019 21:49
door Ghentian
Zoals u reeds zelf correct opmerkte, heeft u geen contractuele band met de onderaannemer. U kan deze dus niet contractueel aanspreken. U kan deze evenmin buiten-contractueel aanspreken, gelet op het principe van de quasi-immuniteit van de uitvoeringsagent.

U dient zich tot de aannemer te richten. De voorwaarden waaronder de aannemer en de onderaannemer onderling gecontracteerd hebben, zijn niet relevant. U kan niet meer rechten doen gelden t.a.v. de onderaannemer dan tegenover de aannnemer. Welke rechten u zelf heeft, hangt uiteraard van uw overeenkomst af en de kwalificatie van het gebrek.

De aannemer heeft geen wettelijke basis nodig, hij kan zich op zijn contractuele band beroepen (we weten natuurlijk niet onder welke voorwaarden zij gecontracteerd hebben). Maar dat is niet uw probleem, natuurlijk.