Ik zie het als de deur op een kier laten. Als je geen afwijking specifieert, vragen ze alsnog wat ze willen, en zet je pas echt de deur wagewijd open.Dan gaat u vroeg of laat wel eens tegen de lamp lopen met een aannemer die die 10% graag aanrekent, terwijl hij er aan de oorspronkelijke prijs ook niet bepaalt zijn broek aan zou gescheurd hebben. Maar ja, dan hebt u natuurlijk zelf die deur opengelaten.
Specifieren dat er geen afwijking MAG zijn, is de deur helemaal toe doen, waardoor de prijs sowieso hoger zal liggen, aangezien de aannemer zal uitrekenen hoe veel de werken hem MAXIMAAL zullen kosten, en dit doorrekent.
Uiteraard bekijk ik ook of de offerteprijs + 10% me rijdelijk lijkt. Als het om een bedrag gaat dat hoog genoeg is, laat ik verschillende aannemers een offerte opstellen. Feit is gewoon dat het DUIDELIJK is wat de prijs "normaal gezien" is en wat de "maximale prijs" kan zijn. En een aannemer weet ook wel dat hij geen al te goede indruk maakt als hij sowieso aan de offerteprijs + 10 % komt.