Ingebrekestelling werken in het zwart

Ladida20
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ingebrekestelling werken in het zwart

#1 , 03 mei 2025 09:40

Beste forumleden

Ik heb als zelfstandige werken uitgevoerd bij een particulier in 2022. Hij heeft zelf toen gevraagd om het zonder factuur te doen. Ja ik weet dat dat niet mag…
Nu, 3 jaar later, neemt hij contact op met de melding dat hij vochtschade heeft door mijn fout en eist dat ik dit herstel.
Ik ben wel zeker dat dit niet mijn fout is, dat heb ik hem ook gezegd. Zijn ‘aannemer’, die de bouw gezet heeft en architect zeggen van wel. Van een expertise is geen sprake.
Maar hij blijft volharden en stuurt nu advocaten op me af.
De vraag is nu: kan hij me zonder factuur iets maken, 3 jaar na de werken? Hij heeft in tussentijd nooit iets laten weten, zegt dat hij zelf nog heeft geprobeerd om het te ‘herstellen’. Mijn advocaat zegt nu om toch nog een factuur op te maken, maar ik begrijp niet wat het nut daar nog van is?

Bedankt

Groetjes

Thomas_AA

#2 , 03 mei 2025 10:27

Zwartwerk valt uiteraard niet onder garantie.

Reden dat je advocaat voorstelt om nu nog een factuur op te maken, is voorzorg indien hij uit wraak je zou aangeven wegens zwartwerk. Hij weet ook dat je als zelfstandige zwaarder zal aangepakt wordt dat hij als particulier. Wie het gevraagd heeft maakt niet uit.

Het is een vrij naïef advies van je advocaat. Bij de belastinginspectie zijn ze echt niet achterlijk. Werken die 3 jaar geleden zijn uitgevoerd, toen cash betaald, en nu ineens een factuur vlak voor een klacht wegens zwartwerk. Erg doorzichtig.

Ladida20
Topic Starter

#3 , 03 mei 2025 10:42

Bedankt voor uw antwoord. Het ging niet om zo een groot bedrag, ik ben echter 100% zeker dat de vochtschade niet door mij komt. Dat zal een expertise dan wel uitwijzen als het voor de rechtbank zou komen. Wat kan ik dan het beste doen? De advocaat laten antwoorden op de ingebrekestelling?

Reclame

Thomas_AA

#4 , 03 mei 2025 10:45

Als je je advocaat laat antwoorden dat er geen relatie is tussen de werken en de schade, erken je dat je werken hebt uitgevoerd. Dan kan je daar dus achteraf niet meer op terugkomen.

Bespreek dus vooral goed met je advocaat wat jullie strategie is. Je zou ook gewoon alles kunnen negeren tot hij je voor een rechtbank daagt.

mava105

#5 , 03 mei 2025 11:13

Heb je voordien reeds enige geschreven communicatie gehad met deze klant over dit werk? Indien niet, ontken dan dat jij dat werk hebt uitgevoert. Hij kan dan immers niets bewijzen gezien geen faktuur.

Ladida20
Topic Starter

#6 , 06 mei 2025 16:42

Bedankt allemaal!

Terug naar “Aanneming”