Hallo iedereen,
Wij zijn 2 maand geleden gestart met een renovatie van ons huis. De werken gingen maximaal een maand duren. Momenteel zitten we aan week zeven en is er nog steeds niets opgeleverd. De aannemer is al meer niet dan wel komen werken en als hij komt is het vaak maar enkele uurtjes in de namiddag. Hij heeft telkens wel een uitvlucht waarom er niet gewerkt wordt of waarom er bepaalde zaken niet kunnen afgewerkt worden.
Ons huis staat al die weken al open en bloot, het dak is niet af en niet waterdicht. De chape is volledig doordrongen door een regenbui. We hebben van één van de leveranciers begrepen dat het materiaal dat wij besteld hebben bij onze aannemer nooit effectief besteld is geweest gezien de aannemer nog openstaande facturen heeft bij zijn leverancier. De aannemer blijft volhouden dat hij niet kan doorwerken omwille van te veel werk, beton en chape nog niet droog genoeg, leverancier was het materiaal vergeten bestellen of het was niet het juiste, …
Hij zegt al weken onze deuren en ramen op voorraad bij hem thuis te hebben, maar hij komt er maar niet toe deze te installeren. We hebben intussen serieus de indruk dat hij het materiaal om af te werken gewoon niet heeft en niet kan betalen en wacht op een nieuwe aanbetaling van ons. We vermoedden ook dat hij de voorschotten die hij overal ontvangt , gebruikt om de financiële put voor andere werven te vullen en andersom. Wij hebben echter schriftelijk afgesproken dat de volgende aanbetaling pas zal gebeuren bij het winddicht opleveren en houden ons hier aan als drukkingsmiddel om te werken verder uit te voeren De factuurdatum voor de nieuwe aanbetaling is intussen verstreken.
We hebben immers de helft van het offertebedrag al als voorgaande voorschotten betaald.
Elk gesprek wordt op papier gezet intussen, maar zelf deze afspraken komt hij niet na.
Wat zijn mijn mogelijkheden hier? Hoe kan ik de aannemer toch verplichten de afspraken na te komen? Vanaf wanneer neem ik juridische stappen?