In april 2024 gaan we akkoord met de offerte van een parketinstallateur, ons aangeraden door onze algemene aannemer. We betalen een voorschot van 2800 EUR.
In september komt de jongeman onverwachts te overlijden. Wij kunnen contact leggen met de vader en die zegt dat hij op de hoogte is van twee nog openstaande werven en het betaalde voorschot. Aangezien de broers van de jongeman allemaal in de bouw werken, zullen zij ervoor zorgen dat het engagement wordt nagekomen. In feite niet wat de wet voorziet, leer ik later, maar op dat ogenblik ben ik blij dat we afspraak zonder veel poespas kunnen laten doorgaan.
De oudere broer neemt inderdaad contact op en bezoekt de werf met de kompaan van de installateur, die de vloer zal leggen. Blijkt wel al dat een factuur moeilijk zal zijn. Ze weten ook niet waar het voorschot naartoe zou zijn en zijn zaak is “op slot” (in afwachting van erfenisregeling, veronderstel ik).
Na enkele maanden van voorafgaande werkzaamheden door de algemene aannemer wordt een datum van installatie afgesproken. Op de afgesproken dag komt niemand opdagen. De broer reageert niet op telefoon of berichten.
Het is duidelijk dat wij het vertrouwen kwijt zijn en wij eigenlijk gewoon ons voorschot terugwillen op dit ogenblik.
Nog een pikant detail:
Op de naam van de installateur vond ik kort na overlijden geen bedrijf in de KBO. Het KBO nummer op de factuur is blijkbaar dat van zijn jongere broer…maar het is me niet duidelijk of ze een zakelijke relatie hadden.
Elk advies over te nemen stappen zijn welkom.