Voorschotfactuur aannemer, btw en rekeningnummer is niet correct wat nu?

Kevin.audiau
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Voorschotfactuur aannemer, btw en rekeningnummer is niet correct wat nu?

#1 , 27 sep 2022 23:41

Ik heb een aannemer gezocht om mijn oprit en terras te laten aanleggen.
Vriendelijke mens en leek er veel van te weten op de dag dat hij komen kijken is wat er moest gebeuren en ging een offerte opmaken . De zoon van de aannemer(die bij zijn vader werkt) belt mij enkele dagen later op dat hij de werken gaat uitvoeren en mij een offerte gaat bezorgen.Offerte gekregen en een voorschot betaald op de rekeningnummer die op de offerte en op de voorschotfactuur staat. Die zoon heeft hier dan enkele dagen komen afgraven met een kraan en enkele dagen later is hij 1 dag een paar boordstenen komen plaatsen. We zijn dan op verlof vertrokken en ging klaar zijn als we thuis kwamen. Op verlof had hij mij gestuurd dat hij wat vertraging had omdat de vrachtwagen voor de chape in panne stond. Vanaf dan niets meer van gehoord. De dag dat we terugkwamen van verlof staat de vader hier plots voor de deur en hij was verschoten dat deze werf nog verre van af was. Heeft mij dan enkele dingen verteld van zijn zoon en dat hij dus al bij enkele mensen zo werken heeft uitgevoerd en laten staan onafgewerkt. Toen de vader de offerte en de voorschotfactuur voeg zag hij direct dat het zijn btw en rekeningnummer niet was. Nu heeft de vader een advocaat genomen om de werven van zijn zoon over te nemen en al het geld terug te vragen. De offerte en voorschotfaktuur staat wel op de vader zijn naam en adres maar niet zijn btw en rekeningnummer.De vader heeft wel beloofd dat hij de werken gaat afwerken maar weten niet wanneer. Nu weet ik niet of ik in mijn recht ben of niet omdat ik toch een faktuur heb betaald op naam van de vader en niet op naam van de zoon of telt enkel de btw en rekeningnummer? Kan ik de vader aanklagen dat hij de werken niet verder uitvoerd? Kan ik hier iets tegen doen of laat ik beter rust en wacht af tot de vader de werken komt uitvoeren zoals hij mij al enkele malen heeft beloofd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 28 sep 2022 09:10

Staat er op uw offerte een einddatum voor de aflevering van de werken?

Kevin.audiau
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 sep 2022 11:13

Staat er op uw offerte een einddatum voor de aflevering van de werken?
Neen dat staat er niet op.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 28 sep 2022 13:55

Geen afwerkingsdatum speelt niet in uw voordeel , dus zult u op de goede wil van aannemer moeten afgaan .
U kunt proberen een nieuwe ( schriftelijke ) overeenkomst op te maken , waarbij een afwerkingsdatum staat . ( met de vader )
In feite is uw originele overeenkomst frauduleus aangezien de zoon handelt in naam van de vader , maar een ander BTW nummer gebruikt die hem niet toebehoort .
Uw overeenkomst is met de aannemer waarvan het BTW nummer afkomstig is .

Vader heeft allicht veel vertraging door alle dergelijke onafgewerkte werken over te nemen van zoon . Ook chape wordt niet gegoten bij aanhoudend regenweer .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Kevin.audiau
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 sep 2022 15:02

Geen afwerkingsdatum speelt niet in uw voordeel , dus zult u op de goede wil van aannemer moeten afgaan .
U kunt proberen een nieuwe ( schriftelijke ) overeenkomst op te maken , waarbij een afwerkingsdatum staat . ( met de vader )
In feite is uw originele overeenkomst frauduleus aangezien de zoon handelt in naam van de vader , maar een ander BTW nummer gebruikt die hem niet toebehoort .
Uw overeenkomst is met de aannemer waarvan het BTW nummer afkomstig is .

Vader heeft allicht veel vertraging door alle dergelijke onafgewerkte werken over te nemen van zoon . Ook chape wordt niet gegoten bij aanhoudend regenweer .
Heb zojuist even BTW nummer opgezocht had dit nog niet gedaan en volgens de websites is deze BTW van de vader dus is waarschijnlijk enkel rekeningnummer van de zoon.
Is dan de vader verplicht de werken verder uit te voeren ook is het geld op een andere rekening gestort?

freelance
Berichten: 2615

#6 , 29 sep 2022 12:39

Als de zoon een andere BTW nummer heeft ( en ook dit kunt u nagaan ) ; en heeft alles opgemaakt op nummer van vader , is vader verantwoordelijk voor de werken , en afhandeling .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 29 sep 2022 13:14

Daar ben ik het niet mee eens. Als de zoon geen bevoegdheid heeft in de vennootschap van de vader, kan hij geen verbintenissen aangaan in naam van die vennootschap.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 29 sep 2022 13:57

De meeste gegevens kan u hier vinden en dan onderaan in staatsblad
werknemers (sociale zaken)
Nationale bank van B (NBB)

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... nform.html

Kevin.audiau
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 sep 2022 15:12

Als de zoon een andere BTW nummer heeft ( en ook dit kunt u nagaan ) ; en heeft alles opgemaakt op nummer van vader , is vader verantwoordelijk voor de werken , en afhandeling .
De zoon werkte bij zijn vader en was mede genoot van het bedrijf, maar heeft sinds 1 september zijn eigen bedrijf gestart omdat het bij zijn vader warm onder zijn gat werdt.
De zoon zijn bedrijf vind ik niet.
Dus u blijft erbij dat de vader de werken zoals staan op offerte moet uitvoeren, ook al is er geld betaald op een rekening die niet van hem is?

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 29 sep 2022 20:46

Niet direct uw zaak...
U kan (samen met vader en ook de andere benadeelden) wel aangifte doen bij politie wegens valsheid in geschriften.
Uw overeenkomst is met vader.

Waarom kan u niets vinden... zoek op adres vader / adres zoon .. naam zoon enz of vraag aan vader wat BTW nr van zoon zou zijn.
Wat voor type bedrijfsvorm geeft vader ?

lukasi
Berichten: 1138

#11 , 30 sep 2022 07:32

Opletten
Niet denken dat het betaald voorschot in mindering zal gebracht worden. U hebt dit wel betaald maar aan de verkeerde persoon. U zal dit dus van de zoon moeten terug vorderen. De vader zal u dus vragen om het voorschot terug aan HEM te betalen.
Ook nagaan wat de voorwaarden waren voor de uitvoering van het werk. Als daar staat dat er enkel bij het betalen van het voorschot de werken definitief zijn vastgelegd voor de uitvoering en dat de betaling binnen de x dagen op rekening moet staan ter bevestiging dan kan het zijn dat je contract automatisch is ontbonden. Want het voorschot is niet betaald.

Terug naar “Aanneming”