Betaling werken

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Betaling werken

#1 , 08 jan 2022 14:10

Beste leden

Een tijdje geleden heb ik hier een topic geopend over gebrekkige werkzaamheden;https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=37&t=134555

De meeste problemen van toen zijn opgelost.
Echter is er weer een nieuw probleem opgedoken;

De aannemer staat erop dat ik de volledige som van de werken betaal vooraleer de keuring door Fluvius plaatsvind.
Echter hebben we op het plan, dat ik ook op voorhand naar de aannemer heb gestuurd, gezien een bepaald stuk niet is uitgevoerd zoals beschreven in het plan.
Dus we vrezen dat we afgekeurd gaan worden...

Ik had voorgesteld aan de aannemer om de helft nu te betalen en de rest na goedkeuring van de afkoppeling.
Hier gaat hij niet mee akkoord. Hij wil alles direct.

Nu is m'n vraag; ben ik verplicht om alles nu te betalen? En wat als het afgekeurd wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 08 jan 2022 16:14

Ik neem aan dat wat niet conform plan gebeurd is, ook betrekking heeft op wat Fluvius komt keuren :?:

Als je nu al weet dat werken niet conform plan uitgevoerd zijn:

Factuur protesteren, mét opgave van reden waarom

Dat je al deel betaalt -werken zijn uiteindelijk ook gebeurd- rest na goedkeuring er van door Fluvius

Als het iets is waar je premie voor krijgt, moet uitvoering (van wat betrekking heeft op Fluvius) zeker conform zijn.

Als je alles betaalt, zie je die aannemer nooit meer terug om het in orde te brengen indien niet conform & daardoor afgekeurd ...


Er zijn 2 opties:
- plan aanpassen aan realiteit (indien realiteit ook conform vereisten is)
- niet-conforme situatie aanpassen aan plan

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jan 2022 16:31

Ik neem aan dat wat niet conform plan gebeurd is, ook betrekking heeft op wat Fluvius komt keuren :?:

Als je nu al weet dat werken niet conform plan uitgevoerd zijn:

Factuur protesteren, mét opgave van reden waarom

Dat je al deel betaalt -werken zijn uiteindelijk ook gebeurd- rest na goedkeuring er van door Fluvius

Als het iets is waar je premie voor krijgt, moet uitvoering (van wat betrekking heeft op Fluvius) zeker conform zijn.

Als je alles betaalt, zie je die aannemer nooit meer terug om het in orde te brengen indien niet conform & daardoor afgekeurd ...


Er zijn 2 opties:
- plan aanpassen aan realiteit (indien realiteit ook conform vereisten is)
- niet-conforme situatie aanpassen aan plan

Bedankt voor uw antwoord!

Juist, het plan slaat op de documenten die Fluvius ons heeft opgestuurd met daarin beschreven de vroegere situatie en hoe het na de werken moet zijn.
Ik heb vrijdag al contact gehad met het keuringsbureau die in opdracht van Fluvius de situatie moet keuren. Ze gingen me maandag terugbellen.
Ik zal ze aansporen om dit zo snel mogelijk te doen.

Het voornaamste doel van de werken, de scheiding van afvalwater en proper regenwater, is volgens ons wel correct gebeurd.
Maar van een klein regenwater-afvoerputje hebben we geen idee waar die naar toe loopt en de aannemer doet alsof dit niets ernstigs is.
Op het plan staat daar een afvoerbuis voor proper regenwater getekend die volgens ons afwezig is en dus zal leiden tot afkeuring.

Ik heb vandaag de factuur ontvangen.
Ik veronderstel dat ik nu 30 dagen heb om te betalen tenzij anders omschreven?
Want op de factuur staat "verkoopsvoorwaarden zie ommezijde" maar de ommezijde is blanco. Dus er staat geen betalingstermijn op de factuur.
Protesteren, gebeurt dat met een aangetekende zending?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 jan 2022 16:50

Maar van een klein regenwater-afvoerputje hebben we geen idee waar die naar toe loopt en de aannemer doet alsof dit niets ernstigs is.
Op het plan staat daar een afvoerbuis voor proper regenwater getekend die volgens ons afwezig is en dus zal leiden tot afkeuring.
Maar het kan dus ook gewoon een regenwater afvoer zijn ?

Steek er een tuinslang in en kijk/hoor waar dat naartoe gaat

Ik veronderstel dat ik nu 30 dagen heb om te betalen tenzij anders omschreven?
Want op de factuur staat "verkoopsvoorwaarden zie ommezijde" maar de ommezijde is blanco.
Ook een goeike ;-)

Geen termijn is normaal onmiddellijk te betalen ...
https://news.economie.fgov.be/186518-vi ... zich-stelt
Protesteren, gebeurt dat met een aangetekende zending?
Ja

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2022 17:35

Maar van een klein regenwater-afvoerputje hebben we geen idee waar die naar toe loopt en de aannemer doet alsof dit niets ernstigs is.
Op het plan staat daar een afvoerbuis voor proper regenwater getekend die volgens ons afwezig is en dus zal leiden tot afkeuring.
Maar het kan dus ook gewoon een regenwater afvoer zijn ?

Steek er een tuinslang in en kijk/hoor waar dat naartoe gaat

Ik veronderstel dat ik nu 30 dagen heb om te betalen tenzij anders omschreven?
Want op de factuur staat "verkoopsvoorwaarden zie ommezijde" maar de ommezijde is blanco.
Ook een goeike ;-)

Geen termijn is normaal onmiddellijk te betalen ...
https://news.economie.fgov.be/186518-vi ... zich-stelt
Protesteren, gebeurt dat met een aangetekende zending?
Ja
Het probleem is dat het een zeer moeilijk bereikbare plaats is.
Een tuinslang erin steken zal volgens mij niet lukken. Ik weet enkel dat als ik er water in giet dat niet terecht komt in de afvoer van vuil water.

Staat er in de algemene voorwaarden geen termijn, dan geldt het principe dat het bedrag onmiddellijk opeisbaar is.

Wat als er geen algemene voorwaarden zijn?
De factuur is de eerste en enige schriftelijke communicatie die ik heb gehad met de aannemer.

bosprocureur
Berichten: 6836

#6 , 08 jan 2022 18:17

De keurder zal werken met (gekleurde) rook veronderstel ik.

Als uzelf (of die aannemer) dan niet kan vrees ik dat er niets anders opzit dan de keuring af te wachten.... Daaruit zal wel blijke of er een probleem is, en ook waar dat probleem zit.

Intussen denkt u wel aan factuur protesteren (gemotiveerd) , en het niet betwiste gedeelte best alvast betalen.

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 jan 2022 08:58

Het probleem is dat het een zeer moeilijk bereikbare plaats is.
Een tuinslang erin steken zal volgens mij niet lukken. Ik weet enkel dat als ik er water in giet dat niet terecht komt in de afvoer van vuil water.
Als het niet bij vuil water komt, dan komt het toch bij regenwater, en dat was toch de bedoeling ?

freelance
Berichten: 2615

#8 , 10 jan 2022 14:39

Een klein " regenwater afvoerputje " kan eventueel ook gewoon in de grond terechtkomen ( natuurlijke drainage ) . .
Maar als er een regenwaterafvoerbuis op plan staat , tja ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 jan 2022 15:06

Een klein " regenwater afvoerputje " kan eventueel ook gewoon in de grond terechtkomen ( natuurlijke drainage ) . .
Maar als er een regenwaterafvoerbuis op plan staat , tja ?
Dit is volgens mij de situatie. Volgens mij is de aannemer deze regenwaterafvoerbuis vergeten of heeft hij erover gekeken.
Uiteraard wilt hij dan dat ik betaal vóór de keuring door Fluvius.
In hoeverre Fluvius coulant zal zijn, geen idee...

Ondertussen contact gehad met het bureau die de keuring doet in opdracht van Fluvius.
Zij komen woensdag langs. Dan weet ik meer...

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jan 2022 11:27

Update; het is afgekeurd.

Regenwater van een bepaald putje komt nog altijd uit in het rioolwater.
De keurder gaf direct aan dat de aannemer het plan niet heeft gevolgd.
De aannemer beweert nu dat het mijn schuld is omdat ik het plan niet heb opgestuurd en zou gezegd hebben dat dat putje niet moest gedaan worden.
Ik kan bewijzen dat ik die mail met het plan wel heb gestuurd en dat laatste is een pertinente leugen.

Er komen nu dus extra kosten bij voor herkeuring en een stuk van de oprit moet opnieuw opengebroken worden...

Wat zijn mijn opties?

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 jan 2022 16:50

Nog even dit.

Op de factuur, die ik op 08/01 heb ontvangen, staat de vervaldatum van 10/01.
Zaterdag ontvangen en maandag zou het betaald moeten zijn...

Ook staat er in de beschrijving; aanpassen van gescheiden riolering.
Dit is duidelijk niet correct gebeurd want we zijn afgekeurd.

Totaal bedrag een goeie 2000 euro.

In hoeverre moet ik dit volledige bedrag betalen?

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 13 jan 2022 19:55

Heeft hij plannen en een lastenboek voor dit werk ontvangen? Heeft hij die voor akkoord ondertekend, of heeft hij er naar verwezen in zijn offerte?

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 jan 2022 22:17

Heeft hij plannen en een lastenboek voor dit werk ontvangen? Heeft hij die voor akkoord ondertekend, of heeft hij er naar verwezen in zijn offerte?
Het plan met de bestaande toestand en de nieuwe toestand zoals opgelegd door Fluvius heb ik hem op voorhand doorgestuurd via email.
Dit kan ik bewijzen. Hij beweert echter niets ontvangen te hebben.
Dat klopt niet en zelfs al zou het kloppen is het onzinnig en weinig professioneel om aan de slag te gaan zonder het plan op te vragen.

Geen lastenboek en geen offerte.

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 13 jan 2022 22:51

Wat zijn mijn opties?
Nog eens goed overlopen of je alles inderdaad netjes doorgegeven hebt
Juiste adres en zo ...

(Tip voor toekomst: maak een extra, aparte mailaccount aan voor werken en overeenkomsten etc, en mail dit soort communicatie steeds bijkomend naar jezelf in CC , zichtbaar dus ...)


Aangetekend in gebreke stellen voor niet-conforme oplevering vd werken & de bijkomende kosten die dit gaat meebrengen (herkeuring)

En uiteraard ook de factuur ineens protesteren

Termijn geven voor uitvoering van de werken (maand of zo) conform de plannen en overeenkomst en de wettelijke vereisten, zoals overeengekomen per mail(s) van ../../....

Betaling na conforme oplevering van de werken en goedkeuring Fluvius

Terug naar “Aanneming”