Advocaat nemen of niet?

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

Re: Advocaat nemen of niet?

#31 , 05 dec 2021 18:06

in de email schrijft de advocaat dit:
" Mijn client wenst u nog steeds de mogelijkheid te bieden om het resterende saldo per redelijk afbetaalplan aan te zuiveren.

Gelieve mij tegen maandag 06/12/2021, 20:00u een voorstel te doen. Indien u niet akkoord bent stel ik u voor om een gemeenschappelijk verzoekschrift tot vrijwillige verschijning voor de rechtbank in te dienen teneinde de zaak aan de rechter voor te leggen. De kosten en de rechtsplegingsvergoeding die tot 2600 EUR kan oplopen zullen ten uwe laste komen.



Bij gebreke aan antwoord tegen 06/12/2021, 20:00u zal ik genoodzaakt zijn u te dagvaarden. Die bijkomende kosten zullen eveneens voor uw rekening zijn."


-------
Liefst van al wil ik mijn verhaal zelf aan de rechter doen. Maar in hoeverre kan dit kloppen dat 2600 euro + bijkomende kosten mij zullen aangerekend worden?

Ook begrijp ik niet helemaal wat hij bedoelt met een gemeenschappelijk verzoekschrift in te dienen? ik dacht dat ik bij niet akkoord gewoon moet wachten tot ik word gedagvaard ?


Alvast bedankt voor alle reacties!

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#32 , 05 dec 2021 18:29

U hebt het veel te lang laten aanslepen en nu zit u met de gebakken peren
U had begin november al de moeite moeten doen om advies te vragen aan een advocaat die u kon bijstaan.
Denk dat er geen enkele advocaat op 24 uur tijd een dossier wil openen en ten gronde bestuderen voor een antwoord over te maken.

Sirkii
Berichten: 5396

#33 , 05 dec 2021 19:09

Het gedeelte rechtplegingsvergoeding voor de advocaatskosten is forfaitair vastgelegd ifv de grootte van het bedrag. tussen 2500 en 5000€ is dit tussen de +- 500€ en 2000€. Je vindt die bedragen op internet. Voorts nog andere kosten en hopen dat er geen gerechtsdeskundige aangesteld wordt (die de verliezer betaalt.

Als je geen ijzersterke zaak hebt betaal je de aannemer beter. Vraag desnoods advies aan een advocaat

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#34 , 05 dec 2021 19:34

Ik had in dit topic op 14 november (3 weken geleden) al gezegd dat dit toch over een bedrag gaat waarvoor je eerst investeert in juridisch advies, alvorens zomaar duizenden euro’s extra op te hoesten.

Gezien het totaalbedrag van de badkamer ben je sowieso al bedrogen. Je kan iedereen hier wel laten gokken of je een sterke zaak hebt, maar daar ben je nu niks mee.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#35 , 09 dec 2021 11:06

Hallo ,
het liefst zou ik mijn verhaal aan een rechter willen doen.
De advocaat van de aannemer stuurde mij zonet dit:

"ik verzoek u nog een laatste maal vrijwillig te betalen.
Tenzij u mij per kerende uw akkoord geeft met een verzoek tot vrijwillige verschijning die de gerechtskosten voor u wat kan drukken zal ik genoodzaakt zijn u te dagvaarden."

Kan iemand mij zeggen wat ik het best doe? Uiteraard wil ik vrijwillig verschijnen voor een rechter, maar maakt het verschil uit of het een vrederechter is of een andere rechter?
Dit is een geschil dat we liefst met zo weinig mogelijk extra kosten willen uitklaren.

Alvast bedankt voor alle reacties!

mvg,

lukasi
Berichten: 1139

#36 , 09 dec 2021 12:01

Bedrag is te groot voor bevoegdheid van vredegerecht, zal eerste aanleg worden, vrees ik.
Maar heb je nu al gesproken met een advocaat ??
Want anders kunnen we net zo goed tegen de maan gaan p....

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#37 , 09 dec 2021 12:09

Ik heb besloten geen advocaat te nemen. Ik ben van mening dat ik niet echt schuldig ben in deze zaak. In principe had ik al veel eerder een dagvaarding verwacht van de tegenpartij. Maar ik krijg enkel af en toe zo een email van hun advocaat. Wat mij betreft wil ik dit zo snel en zo eerlijk mogelijk uitklaren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#38 , 11 dec 2021 19:16

Is de nonkel een geregistreerde aannemer ?
Enig bewijs van betaling aan hem ?
Want die kwam wel werk doen dat voor jouw aannemer was ...

Zorg alvast voor een complete, zo uitgebreid mogelijke chronologie van afspraken, offertes, wie wat deed, betalingen

Foto's van je rijkelijke badkamer, afmetingen, zodat rechter kan zien wat er uitgevoerd is.

Groot deel vd procedure is schriftelijk via conclusies
Zorg dat je ze op tijd indient, en aantoonbaar
(bvb email: email die in CC tegelijk naar een ander email adres van jezelf)

In je eigen conclusies, steeds ELK argument, ELK verdraaid feit weerleggen, hoe absurd een argument misschien ook is :!:

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#39 , 02 jan 2022 11:10

Dank voor alle reacties.
Even een update: ik ben ingegaan op het verzoek om vrijwillig te verschijnen voor een rechtbank. De advocaat van de tegenpartij heeft een structuur opgesteld en mij doorgestuurd. Volgens deze structuur dienen wij het verzoekschrift in te dienen om vrijwillig voor de rechtbank te verschijnen. Hij vraagt mij volgende naar hem door te sturen zodat hij ons gezamelijk verzoekschrift kan indienen. hij schrijft volgende:

"U dient de zelfde structuur te gebruiken zoals ik.

Weergave van de feiten
Uw argumenten
Uw vorderingen
Uw bewijsstukken

Gelieve mij dit tegen uiterlijk 6 januari ingevuld te bezorgen."

Ik ga dit ook doen, enkel rest mij de vraag nog of het gebruikelijk is dat ik mijn bewijsstukken naar de advocaat van de tegenpartij doorstuur? Mag ik mijn bewijsstukken niet houden voor de rechter zelf?
Het lijkt mij niet logisch dat ik, bij wijze van spreken, mijn verdediging met bewijs aan hem voorleg. Hij kan hier misbruik van maken zou ik denken....

Graag jullie mening hierover? Wat ben ik verplicht en wat niet?

Dank bij voorbaat.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#40 , 02 jan 2022 11:21

Dit zijn elementaire basisprincipes van ons rechtssysteem. We zijn hier niet in een Amerikaanse film.

Bewijsstukken en argumenten worden op voorhand aan de tegenpartij overgemaakt, zodat deze de tijd heeft om hierop repliek voor te bereiden. Dit werkt uiteraard in beide richtingen.

Verder herhaal ik mijn dringend advies van veel eerder dat gezien het bedrag, je hier beter sneller juridisch advies voor had ingewonnen. Veel kans dat een procedure dan had kunnen vermeden worden en je goedkoper af was.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#41 , 02 jan 2022 17:39

Bedankt voor uw bericht Thomas.
ok dus ik begrijp dat het in 2 richtingen werkt. ik mag ook zijn volledig verslag met bewijsmateriaal vragen. Doch lijkt dit mij niet echt logisch, maar soit. Ik heb niet echt veel te verbergen. Toch denk ik dat dit eerder tegen mij zal gebruikt worden.
begrijp uw reactie van die "Amerikaanse film" niet echt. Hier heb ik ook geen boodschap aan. Ook uw advies voor dringend juridisch advies in te winnen is misplaatst. Dat is nu net juist de reden dat ik de vraag op dit juridisch forum stel. Het zijn basisvragen waarvan ik eenvoudige antwoorden op verwacht. Recht zou voor iedereen toegankelijk willen zijn. Tenzij dat u mij aanbeveelt om een dure advocaat onder de arm te nemen. Dat is nu juist mijn punt. Ons dispuut is zo helder dat ik mij de vraag stelde of een advocaat hier wel een meerwaarde zou zijn. Denk dat advocaten wel meer van nut kunnen zijn in moeilijke dossiers ....
mvg

lukasi
Berichten: 1139

#42 , 03 jan 2022 10:31

Mijn mening is dat het inderdaad een eenvoudige zaak is waar veel zal afhangen hoe de ingebrekestelling en de factuurprotest is opgesteld en verwoord en waarbij gekeken wordt naar de offerte en de voorwaarden daar in.
En laat dit nu net zijn waardoor het werk en de inspanning en de ervaring van een advocaat van belang is .
Gelijk hebben is nooit hetzelfde als gelijk halen.

Succes,
maar ik vrees voor een koude douche.

Sirkii
Berichten: 5396

#43 , 03 jan 2022 12:24

k Heb er misschien overgelezen: @TS: heb je de factuur al per AS geprotesteerd? De offerte schrijft toch nergens “afrekening in regie” ? (Of iets dergelijks) want dat betekent dat tijd afgerekend wordt op basis van (door u ondertekende) prestatiestaten

Normale rechtsgang: inleidende zitting waarop een kalender vastgelegd wordt. Eerste datum is de datum waarop eisende partij (de aannemer) conclusies indient. Tweede datum is de datum waarop de verwerende partij (TS) zijn conclusies indient. Derde datum is de datum waarop eisende partij syntheseconclusies indient. Vierde datum zijn de pleidooien. Vijfde datum de uitspraak.

Googel eens “vrijwillige verschijning eerste aanleg”: er is blijkbaar de mogelijkheid om te verschijnen voor de rechter maar dan moeten beider argumenten op het formulier staan….

Ben zelf geen jurist maar k zou voor de hierboven beschreven aanpak gaan zodat je ten gronde kan argumenteren en tijd hebt om de argumenten van eisende partij te analyseren.

Advocaat tegenpartij zal je ws een pad willen zetten maar k zie niet direct dewelke. Onontvankelijkheid? Ongegrondheid ?

Het rechtssysteem is inderdaad vrij frustrerend door z n logheid.

Terug naar “Aanneming”