Overschrijding redelijke termijn aannemer

sylvain12
Topic Starter
Berichten: 38

Overschrijding redelijke termijn aannemer

#1 , 16 okt 2021 14:25

Wij hebben in november 2020 een offerte ondertekend voor het uitvoeren van bepaalde werken en deze geraken maar niet uitgevoerd. Ik post hier eens de brief die ik van plan ben te sturen om jullie mening te vragen. Is het de moeite om hier verder mee te gaan, of is ontbinding van het contract al goed genoeg? data en dergelijke zijn anoniem gemaakt voor privacy redenen. Wanneer er telefonisch staat heb ik enkel een belgeschiedenis van die nummers, als er mail of schriftelijk staat heb ik vanzelfsprekend mails. Ik ben van plan om nog één maal uitdrukkelijk vriendelijk te vragen de werken asap te starten en dan deze mail te sturen mocht men opnieuw geen gevolg geven, want als ik eenmaal met dergelijk schrijven begin, is de relatie hoogstwaarschijnlijk volledig verzuurd natuurlijk.

Betreft: Overschrijden redelijke termijn uitvoering werken. (Offerte ...)

Beste,


Op .. november 2020 hebben wij via mail ons akkoord gegeven betreffende offerte ...... We zijn van oordeel dat de redelijke termijn voor het uitvoeren van deze werken ruimschoots wordt overschreden.

De volgende feiten overtuigen ons ervan dat er een intentie is van een de facto ontbinding van het contract van uwentwege.

1) Op .. november 2020 werd via mail meegedeeld dat er een wachttijd was tot februari 2021.

2) Op .. maart 2021 hebben wij u opnieuw telefonisch gecontacteerd waarbij ons werd verteld dat de werken uitgevoerd gingen worden op .. mei 2021.

3) Op .. mei 2021 hadden we nog eens telefonisch contact en werd er ons verteld dat de werken zeker voor het zomerverlof uitgevoerd gingen worden.

4) Op.. juli 2021 was er andermaal telefonisch contact, waarbij werd afgesproken om u eind augustus 2021 opnieuw te contacteren voor een concrete datum.

5) Op .. augustus 2021 hadden we telefonisch contact, waarbij werd afgesproken dat de werken op .. oktober 2021 zouden worden uitgevoerd. Op .. september verstuurde u tevens een mail met de bevestiging hiervan.

6) Op .. oktober 2021 heb ik u opgebeld met de vraag of de werken effectief gingen starten op .. oktober 2021 en opnieuw werd ons verteld dat deze niet door konden gaan en dat er een kredietnota opgestuurd zou worden ten bedrage van de voorschotfactuur. Dit sterkt ons niet in de overtuiging dat de werken eerstdaags uitgevoerd zullen worden.

Deze samenloop van omstandigheden duiden volgens ons op een de facto ontbinding van het contract van uwentwege.

In de verkoopsvoorwaarden staat dat er geen schadevergoeding verschuldigd is aan de klant indien het contract wordt ontbonden door de aannemer, maar wel indien de klant het contract zou ontbinden, meer bepaald 35% van de contractwaarde. Wij zijn van mening dat dit contract nietig is wegens de onevenwichtigheid van de clausules. Een verbrekingsvergoedingsclausule dient wederkerig te zijn, m.a.w. beide partijen moeten gelijkwaardige rechten hebben in verband met verbrekingsvergoeding. (Zie Art. VI 83 17e lid Wetboek economisch recht -WER)

In eerste instantie vragen wij alsnog de uitvoering van de werken tegen ten laatste .. januari 2022. Als u toch in gebreke blijft dan vragen wij zelf een schadevergoeding ten bedrage van € 281,41 te storten op BE........................... Dit is het bedrag dat we verliezen doordat de factuurdatum van onze elektriciteitswerken de maximale periode van 2 jaar overschrijden zoals bepaald in de voorwaarden voor het krijgen van een Vlaamse renovatiepremie. Deze zou aangevraagd worden in combinatie met de factuur voor de ...werken en andere ... werken.

Zowel de periode die we nog bereid zijn te geven om aan uw contractuele verplichtingen te voldoen - 3 maanden - als de schadevergoeding die wij eisen bij ingebrekestelling - 4,59% van de waarde van de offerte tegenover de 35% die van de klant zou worden geëist - lijken ons heel fair.

In bijlage bezorgen we u alle bewijsstukken, maar we hopen nog steeds dat er in eerste instantie kan overgegaan worden tot uitvoering van de werken zoals bepaald op de offerte. Indien aan deze brief geen gevolg wordt gegeven, zien wij ons genoodzaakt om deze zaak verder te zetten voor het vredegerecht en zullen wij bijkomstig de terugbetaling van de gerechtskosten moeten eisen.


Heb ik een punt of ben ik naïef? We zitten tevens met vochtschade door het uitblijven van de uitvoering van de werken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 okt 2021 16:02

Ts had hem na 3 maanden aangetekend moeten aanmanen om met de werken te beginnen. Nog een 2 maanden verder had hij hem ingebreke moeten stellen en de bestelling annuleren.
Stond er een uitvoeringstermijn in de ondertekende offerte? Ik vermoed van niet.

sylvain12
Topic Starter
Berichten: 38

#3 , 16 okt 2021 18:18

Men haalde altijd als redenen aan enerzijds de natte periodes - er is droog weer nodig voor de werken en het was inderdaad een nat jaar - en anderzijds zieke werknemers die o.a. in quarantaine moesten.
We hebben daar begrip voor opgebracht, maar we beginnen de indruk te krijgen dat ze vooral de duurdere projecten voor nemen, want op hun Facebook pagina posten ze wel foto's van hun projecten.

Ook denken we dat ze waarschijnlijk de offerte te laag hebben ingeschat en dat ze dat beginnen te beseffen met de stijgende prijzen en schaarste van diverse goederen. Ze waren van alle offertes 1000 euro goedkoper, maar ik kende mensen die er mee hadden gewerkt en heel tevreden waren.

Ik vraag mij gewoon af of ik een sterke zaak heb voor een vrederechter.
Er was inderdaad geen datum afgesproken voordien omdat men afhankelijk is van het weer.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 okt 2021 19:53


Er was inderdaad geen datum afgesproken voordien omdat men afhankelijk is van het weer.
Dan heeft TS geen sterke zaak, en kan aannemer nog gerust enige tijd wachten

sylvain12
Topic Starter
Berichten: 38

#5 , 16 okt 2021 20:22

Ondertussen zijn er toch wel al enkele concrete data afgesproken?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 okt 2021 20:28

Ja waarom al deze telefoons ???

Normaal als men een aangetekende brief verstuurd heeft , daar word op gereageerd .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sylvain12
Topic Starter
Berichten: 38

#7 , 16 okt 2021 21:07

Omdat ik er enerzijds van uit ga dat we mensen onder elkaar zijn, maat anderzijds niet wordt gereageerd op mijn mails.

lukasi
Berichten: 1140

#8 , 17 okt 2021 09:32

In plaats van deze brief per mail te versturen zou ik deze opsturen via aangetekend schrijven met ontvangstbewijs en met een kopij via een gewone brief.
Zet dit ook onderaan je schrijven dat je dat doet.

In bijlage de stukken ter jouw verdediging mee opsturen ( of een kopy ervan ) is af te raden. Hij kan via de datums en de vermelding naar mail of brief zelf deze opzoeken in zijn dossier .

Afsluiten met volgende zin: Ik schrijf u dit met behoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis.
Hiermee kan je advocaat jouw kemels in deze brief 'oplossen '

sylvain12
Topic Starter
Berichten: 38

#9 , 17 okt 2021 16:08

Bedankt voor de raad!

Terug naar “Aanneming”