Overeenkomst aannemer zonder offerte

Koffiekan
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Overeenkomst aannemer zonder offerte

#1 , 17 sep 2021 22:06

Hallo iedereen,

Wij zijn momenteel volop in de verbouwingen. We zijn in zee gegaan met een metser die ons werd aangeraden door goede vrienden. De metser zou de vloerplaat moeten voorzien + ruwbouw metsen van aanbouw en binnen meerdere poutrellen steken. Aangezien het om een renovatie gaat vond de metser het moeilijk om eem offerte te maken. Hierbij zijn we overeen gekomen om de werken in regie te laten uitvoeren zonder offerte..

Hij is nu 3 weken bezig en de werken lijken niet echt vooruit te gaan. Ik heb hem per sms gevraagd om een voorlopige factuur te maken zodanig dat we weten waar we staan. Hij zegt geen tijd te hebben.. Ik blijf hierop aandringen maar hij zegt dat hij een voorlopige factuur zal maken zodra hij alle facturen binnen heeft. Ik vraag hem om.een voorlopige factuur te maken met dan enkel de werkuren. Hierop wimpelt hij mij verder af. Ik vraag hem een brute schatting te geven voor de voorlopige kosten en een brute schatting voor de toekomstige kosten, zodanig dat wij weten welk budget wij moeten voorzien. Hij blijft verder vaag en wij krijgen terug geen duidelijk antwoord.

Wij maken ons zorgen dat de factuur veel te hoog zal zijn en ver boven ons budget. Maar hij weigert ons duidelijkheid te geven en zet de werken verder voort.

Mijn vraag is, stel dat de factuur overdreven hoog is, of ver boven ons budget is omdat hij veel te traag de werken uitvoert, hebben wij dan een poot om op te staan staan? Hebben wij het recht op een voorlopige factuur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 sep 2021 09:00

Dan heb je NIETS om op te staan, laat staan een poot. Werken in regie uitveren, wil zeggen dat alle materialen en de werkuren betaald worden. Voor regiewerken werk je beter met een dagelijks werkrapport, waarop aannemer dagelijks de arbeiders vermeld aanwezig op de werf, hun hoedanigheid, alle geleverde en afgevoerde materialen vermeld en de die dag uitgevoerde werken.
Dit document dient u uiteraard dagelijks voor akkoord te ondertekenen. Hoe ga je nu, als je na 1 à 2 de factuur ontvangt, nakijken wat klopt of niet?

Reclame

Terug naar “Aanneming”