Nietszeggende offerte moeten betalen?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Nietszeggende offerte moeten betalen?

#1 , 02 aug 2021 09:33

Een koppel laat een offerte maken om een scheur in een zijgevel te herstellen en deze zijgevel volledig af te werken met sidings.

Ze laten enkele dakwerkers komen.

1 van hen stuurt een offerte met de volgende tekst :
- door de moeilijk in te schatten aard van de werken worden deze in regie aangenomen.
- eenheidsprijs voor de werken is per manuur inclusief gereedschappen en stelling, exclusief materialen en grondstoffen, deze worden in rekening gebracht volgens verbruik.
- water en elektriciteit wordt voorzien door de opdrachtgever
- 60 euro per verplaatsing
- met het herstellen van de scheur kunnen wij niet garanderen dat de oorzaak van het werken/uitzetten zal verdwijnen en deze of andere scheur op termijn niet zal terugkomen

Maar het grappig aan de zaak : voor deze offerte vragen ze dus 55 euro!

De bedoeling van een offerte is toch min of meer om op voorhand te weten wat het totale plaatje gaat kosten? Dit komt letterlijk neer op : schrijf maar een blanco cheque en wij vullen het bedrag achteraf wel in.
En het ergste van al = voor deze totaal nutteloze offerte waarbij op voorhand niet was gezegd dat die betalend was moeten ze dan nog eens betalen ook!

Hoe kunnen ze dit aanvechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2021 11:07

Ja voor sommige werken kan een aannemer niet exact het bedrag of tijd zeggen, en dan moet dit in regie uitgevoerd worden via per uur, daar is niks abnormaals aan.

De kans bestaat dat het u veel minder gaat kosten dan met een afgesproken prijs . De meeste aannemers vragen geld voor een offerte dat je terugkrijgt als men bij hen je werken laat uitvoeren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 aug 2021 12:44

Lijkt me een totaal normale offerte voor een dergelijk werk. En zijn werkuren voor het opmerken van deze tekst, zijn PC en printer moeten toch ook betaald worden.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 02 aug 2021 13:21

Die offerte zegt toch veel?
Enkel ontbreekt een forfaitaire prijs, maar het is wel een geldige, correcte offerte.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 02 aug 2021 13:28

Mijn ervaring is dat je voor zo'n werken, met zoveel mogelijk onverwachte probleempjes, best in regie werkt, bij een aannemer die z'n job ter harte neemt. Als ze dan een forfaitaire prijs moeten geven , rekenen ze zeer ruim, om in alle gevallen toe te komen. Regie werkt dan correcter, goedkoper voor alle partijen.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#6 , 02 aug 2021 15:15

Allez dan ben ik een volledig andere mening toegedaan.
Ik dacht dat het nut van een offerte was om een prijs te bekomen waar je naartoe kan werken of kan anticiperen hoeveel het zal kosten.

Als je deze kiest dan laat je werken doen zonder op voorhand te weten wat het je gaat kosten.
Jullie snappen toch dat mensen met x spaargeld liever niet voor ongewenste verrassingen willen staan?

Ik bedoel er wordt materiaal gebruikt om dat te doen. Spreken we over 4 meter houten balken of 40? In dit geval kan deze persoon dat allebei doorrekenen.


Hoe is er enige controle op wat hij doorrekent, correct is?

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 02 aug 2021 15:17

Een offerte is niet gratis. Aannemer steekt daar tijd is, dus mag hij deze ook factureren.

Als u het niet eens bent met de uiteindelijke factuur, geeft de rechtsstaat u voldoende mogelijkheden om hier tegenin te gaan.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 02 aug 2021 16:05

Vraag dan een raming. Anders moet je een architect een lastenboek en meetstaat laten opmaken. Dan zal je een sluitende offerte kunnen verwachten, maar het ereloon van de architekt kan al meer kosten dan uw barst herstellen en de gevelbekleding.

Franciscus
Berichten: 38594

#9 , 02 aug 2021 18:44

https://radio2.be/de-inspecteur/mogen-a ... en-offerte

Was u op de hoogte dat er een bedrag voor offerte ging gevraagd worden.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 02 aug 2021 18:55

Een offerte is niet gratis. Aannemer steekt daar tijd is, dus mag hij deze ook factureren.

Als u het niet eens bent met de uiteindelijke factuur, geeft de rechtsstaat u voldoende mogelijkheden om hier tegenin te gaan.
Daar ben ik het enkel mee eens als je op VOORHAND akkoord ging om te betalen voor de offerte. Heb recentelijk redelijk wat offertes laten maken en toegewezen. De niet weerhouden bieders hebben geen factuur gestuurd…. t Ging over dakwerken, schrijnwerk, nieuwe gasbrander, ….

Voorts akkoord dat sommige werken beter in tijd/materiaal (regie) uitgevoerd worden door een bonafide aannemer. Vraag referenties en informeer daar of t OK was.

Als je een factuur krijgt voor de opmaak van de offerte en dit niet op,voorhand afgesproken was dan een korte AS met kopie per gewone brief om de factuur te protesteren. Dan moet hij een juridische procedure opstarten voor dat bedragje.

lukasi
Berichten: 1141

#11 , 03 aug 2021 09:13

Als je moet betalen voor een offerte MOET dit vooraf meegedeeld zijn.

Werken in regie : de inhoud wat er moet gebeuren en wat ze gaan doen staat duidelijk vermeld.
Ik ben er zeker van dat hun uurlonen wel vermeld zullen staan maar die zal je hebben weggelaten.

Wat meer en meer gangbaar wordt, is om hierbij een raming van de werken te zetten gaande van bedrag x tot Y.

Maar het is simpel : wil je liever een vaste prijs op voorhand dan vraag je dat .
Enigste is : uit mijn ervaring , dan zal je vaste prijs cc 1.8 tot 2.4 duurder uitvallen dan een regieprijs. Op voorwaarde dat er geen lijken uit de kast vallen.

pho450
Berichten: 192

#12 , 03 aug 2021 11:56

Ik heb nog nooit voor een offerte moeten betalen. Als er vooraf niks afgesproken is zou ik voor deze ook niet betalen.
Ik kan best begrijpen dat er voor offertes geld gevraagd wordt. Vaak gaat er wel wat werk gepaard met het maken van een goede offerte, maar in dit geval? Dit lijkt gewoon een briefje met zijn algemene voorwaarden voor werk in regie, dat kan je toch moeilijk een offerte noemen.

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 03 aug 2021 12:06

Vaak laat men de offerte kosten ook vallen als men uiteindelijk met de aannemer in zee gaat.

berenod
Berichten: 942

#14 , 03 aug 2021 12:25

Idem hier.

Geld vragen voor een zeer eenvoudige offerte (aanbieding in regie) lijkt me erover.

Dit doe ik ook nooit, voor uitgebreidere gedetailleerde offertes in combinatie met een nieuwe klant die nog nooit besteld heeft vragen wij ook soms een bedrag voor, met dank aan een klein percentage dat offertes vragen even leuk vindt als een hele dag winkelen zonder iets te kopen!

Zulk een werk in regie aanbieden is daarentegen wel zeer courant. Indien de aannemer respectabel is zal een regiewerk véél goedkoper zijn dan een forfaitaire prijs, daar enkel actueel uitgevoerde werken en gebruikte materialen gefactureerd gaan worden.
Sommige werken zijn nu eenmaal bijna niet in te schatten, zonder eerst een doorgedreven studie te doen, voor kleine herstelling economisch gewoon niet haalbaar. Tenzij je graag de garantie krijgt dat het 2000€ gaat kosten en je niet geeft om het feit dat het met wat geluk in regie maar 700€ zou gekost hebben.

Een raming over welke geschatte bedragen te verwachten zijn is misschien wel op zijn plaats, maar deze zijn dan ook absoluut niet bindend.

Voor grote klanten uit de industrie maken wij ook wel soms offertes voor zulke zaken, omdat ze het specifiek eisen, en dit zijn droomjobs omdat uiteindelijk deze uitgevoerd geraken aan een kost veel lager dan wat de offerte aangeeft. Mooie winstmarges!

Terug naar “Aanneming”