We zijn onlangs in zee gegaan met een geregistreerd aannemer die overal in huis tegels ging leggen. We kozen zelf een mooie tegel uit en lieten die door de aannemer bestellen en leveren. Het materiaal werd onlangs geleverd en in afspraak met de aannemer legden we de tegels klaar op gelijkvloers en verdiep. We betaalden 6% op de factuur van de tegels, waar dit tarief gehanteerd werd op voorwaarde dat de tegels ook door hem geplaatst werden - wat logisch klinkt.
De aannemer is begonnen aan de werken (uitmeten van de kamers en installeren van de werf) maar moest dan wachten op de levering van de geschikte lijm. Helaas kregen we kort daarna te horen van een collega/vennoot van hem dat hij een lichamelijk letsel opliep en een lange revalidatie moet ondergaan. We kregen de boodschap dat we dus best iemand anders zoeken voor de plaatsing.
Los van de vertraging die we hiermee oplopen, stellen we ons toch ook enkele juridisch/fiscale vragen:
1. Kunnen wij o.b.v. een indirect telefoontje met boodschap dat opdracht wordt opgezegd door overmacht, beschouwen dat deze opdracht eenzijdig is opgezegd zodat wij een andere aannemer onder de arm kunnen nemen?
2. De materialen zijn betaald, geleverd en uitgepakt. We betaalden hier logischerwijs 6% BTW op, maar de voorwaarden om van dit tarief te genieten zijn door deze opzegging langs de kant van de aannemer niet meer voldaan. Mag ik er van uitgaan dat de aannemer ons dan ook geen extra 15% BTW kan na-factureren?
3. Quid fiscus? We laten de tegels natuurlijk leggen door een andere stielman, maar officieel zal die 'onze' tegels leggen. Maken wij ons kwetsbaar bij een eventuele controle op facturen of is het in dat geval de opzeggende aannemer die het risico neemt?
Dank voor jullie advies