Malafide tuinaannemer - In ons recht bij rechtzaak?

Tomasson
Topic Starter
Berichten: 49

Malafide tuinaannemer - In ons recht bij rechtzaak?

#1 , 21 okt 2016 12:45

Al enkele maanden zijn wij bezig onze tuin aan te leggen. Dit loopt echter niet van een leien dakje. Het werk van de tuinaannemer is telkens goed gedaan, alleen is het onmogelijk om met die mens zaken af te spreken en te regelen. Komt eens een halve dag, een dag, paar uur. Soms alleen, soms met 2, soms zet hij iemand af en is hij weer weg. Offertes of plannen worden niet deftig opgemaakt. Meestal wat krabbelen op blaadjes of aan ons vragen of wij akkoord zijn dat hij 'het zo of zo doet' op het moment dat hij toekomt.

Wij zijn (te) brave mensen en hebben ons telkens begripvol en inschikkelijk opgesteld. Wel hebben we een paar keer laten merken dat we met bepaalde dingen niet gelukkig waren. Intussen was de tuin al grotendeels aangelegd, enkel moesten er nu nog planten worden geplaatst in de borders. Nadat wij hem (na terug een hele tijd niets gehoord te hebben) vroegen wanneer er terug schot in de zaak zou komen, liet die kerel ons een 3-tal weken geleden weten dat hij het niet meer zag zitten om verder te werken in onze tuin, omdat wij moeilijke mensen zijn en het altijd iets is met ons...

Een paar maanden geleden betaalden wij al een grote factuur. Nu hadden wij nog een kleinere factuur van een 1.400 euro liggen.

Wij lieten hem weten dat het OK was en dat we dan met iemand anders zouden verder werken. Maar eisten wel dat hij ons waterelement nog zou komen afstellen (staat nog niet helemaal goed maar is wel volledig betaald) en vroegen of we de plantenlijst konden krijgen die al opgesteld werd in samenspraak met ons. Verder vroegen wij om de hoop schors (om in de borders tussen de planten te leggen) die hij maanden geleden al in onze voortuin kwam gooien terug te komen halen. Deze was immers bedoeld om nu te gebruiken bij het zetten van de planten, wat door hem ging gebeuren. Nu we iemand anders moeten zoeken, gaan wij wachten tot na de winter om verder te doen. Maar intussen ligt die hoop schors daar te rotten en het zicht te ontsieren, dus wij zijn daar dan ook niets meer mee. De schors werd reeds betaald met de 1ste factuur, dus wij hadden gemeld dat we de kost daarvan zouden afhouden van de 2de factuur.

Nu hebben wij een zeer onbeschofte mail terug gekregen van hem. Dat ze vanzelfsprekend die schors niet gaan komen halen, want dat wij die gevraagd hebben (niet dus, hij heeft ze daar al komen leggen omdat hij dat zou nodig hebben voor tussen de planten). En als we de prijs daarvan afhouden van de factuur, dat ze dan gerechtelijke stappen gaan ondernemen.

Dat wij die plantenlijst mogen hebben, maar dat we daar dan 290 € voor moeten betalen, want dat hij daar wel het werk in gestoken heeft (in werkelijkheid gewoon weer vlug wat op papier gekrabbeld).

En dat hij zal langskomen om het waterelement af te werken, maar pas als wij de volledige 2de factuur betaald hebben. Anders komt hij niet.

Wij zijn echt geshockeerd door deze manier van doen van die kerel... En we zijn geenszins van plan om die schors te betalen, en om hem carte blanche te geven door die 2de factuur te betalen. Zolang alles niet deftig is geregeld, wordt daar geen euro van betaald. Want dan zien we hem sowieso niet meer...

Vraag is, moest hij naar de rechtbank trekken hiermee, of we dan stevig in onze schoenen staan? Hebben wij een punt met die schors? (akkoord, we hebben ze toen betaald, maar hij breekt nu wel de werken af waardoor we ermee zitten) Kan hij eisen dat we die factuur eerst betalen, ook al is alles nog niet in orde?
En wat zal de rechtbank zeggen als wij onze onbetaalde factuur meenemen naar daar, en we tonen het geschreven blaadje dat er aanhangt waarin een deel van zijn werkuren cash gevraagd wordt? (zonder vooraf aan ons te vragen of dit mocht, en ook niet betaald door ons) Wat riskeert hij daarmee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2016 13:38

Alles hangt af van wat op de factuur staat, natuurlijk. Als op die eerste factuur de boomschors vermeld staat, en je hebt die factuur betaald, dan ga je in principe akkoord met de aankoop van die boomschors. Ik vrees dat je daaraan nog weinig kan veranderen. Geen idee of je een factuur kan protesteren die je reeds betaald hebt. Ik vermoed van niet.

De tweede factuur zou je wel kunnen protesteren, als wat op die factuur vermeld staat, niet overeenkomt met wat er geleverd werd / gedaan werd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22867
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 okt 2016 15:55


Reclame

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 okt 2016 16:13

Wat baat het om in u recht te zijn op de rechtbank, als je geld kwijt bent en kosten heeft, en de aannemer failliet is verklaart ???
Zoek eerst op of hij al niet failliet is, verklaart eer je gerechtskosten maakt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 okt 2016 16:39

Ik denk niet dat de TS echt geld terugeist van de aannemer (op die boomschors na dan misschien), maar vooral wil weten of die resterende factuur nog moet betaald worden. Daarom dat het belangrijk is te weten wat in die resterende factuur staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii
Berichten: 5818

#6 , 23 okt 2016 20:15

Stuur hem een AS met kopie per gewone brief waarin je vermeldt dat je van de 2e factuur x € pas zal betalen nadat het waterelement afgeregeld is en dat je afziet van de uitvoering van de afgesproken beplanting tenzij ze voor dag/datum uitgevoerd werd. Als je dit niet doet riskeer je nog een factuur te krijgen als schadeclaim omdat je "eenzijdig" het contract verbroken hebt.

Die schors kan je (laten) inschuppen in de niet aangeplante borders.

Procederen is verloren moeite; hij heeft immers min of meer de bestelde werken uitgevord. Aannemers zijn nu eenmaal niet altijd de "beschaafste" mensen (met excuus aan zij die dat wel zijn)

Terug naar “Aanneming”