bijgebouw in de tuin

guy263202
Topic Starter

bijgebouw in de tuin

#1 , 16 mar 2014 17:26

Graag had ik een tuinhuis opgericht op het einde van mijn tuin zo'n 40m van MIJN woning en zo'n 20m van mijn
achterbuur zijn woning. Met alles rekening houdende (afstand perceeltgenzen enz) zou het tuinhuis kunnen gebouwd
worden zonder stedenbouwkundige vergunning (vrijstelling); echter struikel ik over een mogelijks probleem. Het Besluit van de Vlaamse regering stelt:

"Art. 2.2. De vrijstelling, vermeld in artikel 2.1, geldt alleen als de handelingen voldoen aan al de volgende voorwaarden:

1° ze worden volledig uitgevoerd binnen een straal van 30 meter van EEN hoofdzakelijk vergunde of vergund geachte woning; "

In mijn ogen is hieraan voldaan gezien het tuinhuis volledig wordt opgetrokken binnen een straal van 30m van de woning van mijn achterbuur (maar niet binnen de straal van 30m van mijn woning).

Ierdereen zegt mij dat het gaat over de straal rond MIJN woning, maar zo lees ik het toch niet in het Besluit van de
Vl. Regering. Wat mij betreft is elke vergunde woning goed en moet het niet MIJNn woning zijn.

Wie kan juridisch advies geven of een woning van gebuur volstaat voor de bewuste straal van 30m?

dank jullie wel

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
30meter
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2016 22:05

Ik zou deze vraag even naar boven willen halen. Ik heb immers exact dezelfde vraag.

BrainTrain

#3 , 19 apr 2016 08:58

idem dito.

Wij hebben ook een diepe tuin en zouden graag achteraan (meer dan 30m van ONZE woning, maar minder dan 30m van de woning van de achterburen) een tuinhuis optrekken zonder een vergunningsaanvraag te moeten indienen.

Ik interpreteer Art.2.2, 1° evenzo als TS. Er staat niet vermeld dat het niet om eender welk vergunde wonig mag gaan.
Maar ik vrees dat men het zal interpreteren als "30 meter van een hoofdzakelijk vergunde woning [met betrekking tot de aanvraag]."

Kan iemand uitsluitsel geven?

Reclame

mjers

#4 , 19 apr 2016 11:08

De regels van de ruimtelijke ordening slaan op gebouwen die op uw eigendom staan.
Je kan onmogelijk de situatie gebruiken die van toepassing op een ander erf.
Dit staat niet vermeld omdat men simpelweg niet alle uitzonderingen en speciale gevallen kan vermelden in de wetgeving. Het is nogal logisch dat de geldende wet van toepassing is op alles wat er op uw eigen erf aanwezig is.

Die huizen van de buren hebben dus geen betrekking op uw eigendom.

Dus je hebt een vergunning nodig.

30meter
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 apr 2016 13:39

De regels van de ruimtelijke ordening slaan op gebouwen die op uw eigendom staan.
Dat vermoeden had ik al, maar logisch vind ik het niet.
In mijn geval gaat het niet over een achter- maar een zij-buur., wiens huis toevallig wat dieper loopt dat het mijne. Hij mag probleemloos zijn tuinhuis achteraan zijn tuin zetten en ik moet een vergunning hebben, dit terwijl beide tuinhuizen nochtans op dezelfde lijn komen te staan.

mjers

#6 , 19 apr 2016 14:01

Dat vermoeden had ik al, maar logisch vind ik het niet.
In mijn geval gaat het niet over een achter- maar een zij-buur., wiens huis toevallig wat dieper loopt dat het mijne. Hij mag probleemloos zijn tuinhuis achteraan zijn tuin zetten en ik moet een vergunning hebben, dit terwijl beide tuinhuizen nochtans op dezelfde lijn komen te staan.
Het is toch normaal dat de regels voor ruimtelijke ordening enkel rekening houden met uw eigendom? En niet met die van de buren...
Maar goed, het is een vraag die ik al ontzettend vaak heb moeten beantwoorden. Dus 100% duidelijk is het inderdaad niet.

Maar de kans is groot dat de vergunning er komt. Als niemand er last van heeft zal je de bouw van het tuinhuis enkel wat moeten uitstellen.

Terug naar “Aanneming”