Factuur volgens aannemer te laat betaald.

SnIpY
Topic Starter

Factuur volgens aannemer te laat betaald.

#1 , 03 nov 2015 21:08

Beste,

Factuur gekregen 2 weken na de datum dat de factuur effectief gedateerd is.

Ik heb deze na twee weken betaald. Nu, 2 maanden later komt de aannemer af dat de factuur laattijdig is betaald en rekent een verwijlintrest aan van 14%! en 60 EUR administratiekosten.

Ik heb nooit een offerte getekend met deze verkoopsvoorwaarden op betreffende deze werken. Die 14% staat inderdaad op de factuur zelf vermeldt, die 60 EUR is nergens sprake van.

Wat zijn mijn opties nu? Is dit wettelijk? Moet de aannemer niet eerst kunnen aantonen dat hij de brief op tijd heeft betaald?

Normaal zou ik het bedrag gewoon niet betalen, maar dit is dezelfde aannemer als in http://www.juridischforum.be/forum/view ... 37&t=66987 en hij trekt dat bedrag gewoon af van het bedrag dat ik hem terug moet betalen...

Mag hij deze intresten afrekenen van het teveel betaalde tegoed terwijl dit over twee verschillende facturen gaat?

Even een tijdslijn noteren van beide feiten tesamen:

- 20/01/2015: Eerste factuur gekregen
- 24/01/2015: Eerste factuur betaald
- 21/07/2015: Tweede factuur gekregen
- 04/08/2015: Tweede factuur betaald
- 26/09/2015: Opgemerkt dat ik op factuur 1 een bedrag van +- 380 EUR teveel betaald heb. Aannemer gecontacteerd
- 26/09/2015 - 01/11/2015: Wekelijks de aannemer telefonisch en via mail gecontacteerd.
- 03/11/2015: Mail van de aannemer waarin hij erkent dat ik 380 EUR teveel betaald heb. Echter heeft hij 'gemerkt' dat factuur 2 te laat betaald is en rekent op factuur 2 14% intresten aan en 60 EUR administratiekosten. Het bedrag dat hij na deze verrekening terugstort naar mij is 170 EUR.

Ik heb nooit berichten gekregen dat factuur 2 te laat betaald was en nooit aangetekende brieven gekregen. Ik heb die factuur pas gekregen rond de 'vervaldag' zelf. De aannemer wil nu gewoon een spelletje spelen vrees ik...

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk

Alvast Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
SnIpY
Topic Starter

#2 , 04 nov 2015 07:27

Nog even vermelden dat de aannemer ook direct de volle 14% aangerekend heeft. Ik dacht dat dit jaarpercentages waren en moesten verrekend worden met het aantal dagen te laat betaald?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 nov 2015 07:47

ieder factuur moet normaal onmiddellijk betaald worden , maar 14 dagen word toch wel als onmiddellijk aanzien, en die 14% ten volle rekenen is wel fout !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Meeboo

#4 , 04 nov 2015 09:48

heb je de omslag bijgehouden? daarop staat de postdatum dat de brief besteld is

SnIpY
Topic Starter

#5 , 04 nov 2015 10:27

heb je de omslag bijgehouden? daarop staat de postdatum dat de brief besteld is
jammer genoeg niet.

Natuurlijk, als die 14% op jaarbasis is, gaat het slechts over een bedrag van 5 EUR (ipv 148). De administratiekosten staan ook nergens vermeld in zijn verkoopsvoorwaarden.

Ik heb er ook nooit een melding van gekregen dat ik te laat betaald heb of dat ik nog moest betalen.

- Mag hij zomaar die verwijlinteresten afhouden van het bedrag dat hij me moest terugbetalen?
- Mag hij zomaar 60 EUR aanrekenen zonder dat hij ook maar iets heeft moeten doen?
- Mag hij zomaar de volle 14% aanrekenen ipv dat per dag te laat betaald te doen?
- Ligt de bewijslast niet bij hem om te bewijzen dat ik die brief op tijd gekregen heb? Moet er geen aanmaning verstuurd zijn alvorens deze dingen te eisen?

SnIpY
Topic Starter

#6 , 04 nov 2015 23:48

Ik heb vandaag zelf een beetje op onderzoek gegaan, en kan nu mijn eigen vragen beantwoord. Gelieve mij te corrigeren als ik iets fout heb.
- Mag hij zomaar die verwijlinteresten afhouden van het bedrag dat hij me moest terugbetalen?
Ja, blijkbaar mag dit in Belgie
- Mag hij zomaar 60 EUR aanrekenen zonder dat hij ook maar iets heeft moeten doen?
Nee, Dit mag pas vanaf een eerste aangetekende ingebrekestelling.
- Mag hij zomaar de volle 14% aanrekenen ipv dat per dag te laat betaald te doen?
Nee, Dit moet verrekend worden aan de hand van het aantal dagen te laat. Het is zelfs zo dat voor een rechtbank 14% als buitensporig zal aanzien worden en dit eerder zal teruggebracht worden naar 10%

Aangezien er geen beding instaat dat in mijn voordeel praat, kan het zijn dat de rechtbank zal uitgaan van een onrechtmatig beding, en het beding zelfs nietig verklaren.
- Ligt de bewijslast niet bij hem om te bewijzen dat ik die brief op tijd gekregen heb? Moet er geen aanmaning verstuurd zijn alvorens deze dingen te eisen?
Ja, er moet eerst een aanmaning verstuurd zijn.

denlowie

#7 , 05 nov 2015 05:55

U heeft je zelf niet goed ingelicht!
SnIpY schreef:

Dit mag wanneer dit in de verkoopsvoorwaarden staat.
SnIpY schreef:

Er hoeven wettelijk nooit aanmaningen verstuurt te worden.

SnIpY
Topic Starter

#8 , 05 nov 2015 07:54

U heeft je zelf niet goed ingelicht!
SnIpY schreef:

Dit mag wanneer dit in de verkoopsvoorwaarden staat.
SnIpY schreef:

Er hoeven wettelijk nooit aanmaningen verstuurt te worden.
Hartelijk dank voor de verbeteringen!

Ok, aangezien die 60 EUR niet in zijn verkoopsvoorwaarden terug te vinden zijn, mogen die dus alsnog geschrapt worden

Ok, daar kan ik me ook nog in vinden. Dus de bewijslast ligt bij mij om te bewijzen dat ik die brief te laat gekregen heb? Natuurlijk, als de verwijlintresten maar een percentage mag zijn volgens het aantal dagen gaat het hier om amper 5 EUR, daar kan ik me nog in vinden.

Breng ik de aannemer hier dan best via een aangetekend schrijven op de hoogte? En indien dat niet werkt? Welk vredegerecht is er bevoegd? Waar de woning verbouwd is?

bartvdv

#9 , 05 nov 2015 09:08

In het geval van een particulier (geen bedrijf) mogen verwijlinteresten pas aangerekend worden vanaf de (aangetekende) ingebrekestelling.

De wettelijke interest voor particulieren bedraagt vandaag 2,5%. 14% lijkt me bovenmatig hoog.

Als de aannemer na twee weken begint te zagen over een openstaande factuur is er mogelijk meer aan de hand en zou ik toch nagaan of er geen achterstallen zijn bij bv. RSZ en je misschien wel een deel rechtstreeks moet doorstorten aan RSZ i.p.v. aan de aannemer.

SnIpY
Topic Starter

#10 , 05 nov 2015 20:19

Dus toch? Heeft er iemand een verwijzing naar een wettekst ofzo? Ik ben inderdaad particulier.

SnIpY
Topic Starter

#11 , 06 nov 2015 08:31

Hoe werkt het als de aannemer in zijn verkoopsvoorwaarden opgenomen heeft dat alle kosten kunnen aangerekend worden zonder een ingebrekestelling?

Meeboo

#12 , 06 nov 2015 09:45

hebt u de leveancier al eens opgebeld en gevraagd voor uitleg?

SnIpY
Topic Starter

#13 , 06 nov 2015 10:11

Meermaals.

Deze neemt gewoon niet meer op of smijt de telefoon dicht. Ik denk dat ik gewoon nog maar eens een aangetekende ga sturen en wijzen op het feit dat die 14% waarschijnlijk jaarlijks is en dat de administratiekosten niet in zijn verkoopsvoorwaarden staan.. dat brengt het bedrag van +-200 EUR naar 5 EUR

SnIpY
Topic Starter

#14 , 23 feb 2016 14:34

- Aangetekende verstuurd, niet opgehaald en teruggekomen naar mij
- Verzoeningspoging voor vredegerecht, niet komen opdagen
- Dagvaarding voor vredegerecht, brief gekregen van zijn advocaat dat liet uitschijnen dat ik de zaak niet kon winnen
- Vonnis gekregen, zaak gewonnen en mijn centjes netjes teruggestort gekregen.

Bedankt allemaal voor de goede raad!

denlowie

#15 , 23 feb 2016 15:35

Dit is fijn om te lezen, maar het was een zeer domme aannemer die nog veel zal moeten leren, vooral omgaan met klanten !

Terug naar “Aanneming”