garagebox in tuin

evalien
Topic Starter

garagebox in tuin

#1 , 21 jan 2016 16:26

Hallo,

Ik heb zelf al wat opzoekwerk gedaan en als ik een garagebox in mijn tuin wil plaatsen en onder de 40m² blijf dan kan dit zonder vergunning, wel best even melden op de gemeente blijkbaar. Maar dan moet de garagebox wel 3m van de scheiding blijven. Vrienden van ons hebben dit ook gedaan en in samenspraak met de buren hebben ze dit wel op de scheiding gezet en de buren hebben dit dan ook gedaan.

Wij hebben echter nog geen buren, is landbouwgrond naast ons en het ziet er naar uit dat dit nog wel een hele tijd zo zal blijven.
Moeten wij dan contact opnemen met de eigenaars van de landbouwgrond en vragen of dit voor hen goed is of mogen we het dan toch dichter naar de scheiding zetten, vb 1 m van scheiding af? Ik zou het wel nooit op de scheiding zetten maar er toch wel een stukje af blijven, maar ik vind 3m precies wel heel erg ver.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 21 jan 2016 16:29

is dit in de zijtuin?

een akkoord met de buren laat je best in de akte zetten. Als er ooit nieuwe eigenaars van die grond komen heeft jullie huidig akkoord geen enkele waarde.

Sirkii

#3 , 21 jan 2016 21:10

Je hebt hiervoor ook een bouwvergunning nodig; zelfs als de buren akkoord zijn. Dat 2 buren dat doen zonder bouwvergunning loopt goed zolang niemand gaat klagen.

Reclame

evalien
Topic Starter

#4 , 22 jan 2016 14:55

Dit is inderdaad in de zijtuin. Dus als ik een akkoord krijg met de huidige eigenaars van de grond dan moeten zij dit in hun akte zetten.
Ik heb het opgezocht en naar de gemeente gebeld en ik heb geen bouwvergunning nodig zolang ik onder de 40m² blijf. Zij vertelden mij dat ik 1m vanuit de achtertuin moet tellen en 3m van de zijtuin.
Blijkbaar mag het dus ook korter mits ik toestemming heb van de buren en we hier dus wel een akte van opmaken zodat er later geen zever komt.

Sirkii

#5 , 22 jan 2016 21:33

Met een notariele akte kan je hier niets doen. Ambtenaar heeft dit zeker niet gezegd. Je hebt een bouwvergunning nodig als je tot op de grens wil bouwen en dit zowel vrijstaand als aan uw huis aangebouwd. Als buur akkoord is (en bv hetzelfde wil doen) zou dit (veelal) geen probleem mogen zijn. Ga hiervoor eens langs bij de gemeente met een schets en ev foto s.

Een akte laat je opstellen om bv de toelating van de buren (bv tegen een afkoopsom) op een recht van doorgang tegenstelbaar te maken aan derden (= later afdwingbaar door de koper van uw huis)

BrainTrain

#6 , 24 jan 2016 20:01

Ook als je buur akkoord gaat is een bouwvergunning nodig als je minder dan 3m van de perceelsgrens de garagebox wil optrekken (in de zijtuin). Je kan bij je vergunningsaanvraag de "goedkeuring" van de buur toevoegen. Dan zal het college van burgemeester en schepenen waarschijnlijk de vergunning zonder meer goedkeuren.

Terug naar “Aanneming”