25% verschil tussen factuur en offerte

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: 25% verschil tussen factuur en offerte

#16 , 20 okt 2015 15:45

"ontving daarna een contract waarop enkel de eenheidsprijzen stonden"

Als TS schrijft dat er achteraf een contract (met andere clausules sic) werd ondertekend dan ga ik dat niet meer in vraag stellen.
We moeten ook niet gaan zwanzen hé.

"Als TS een voorstel krijgt van de aannemer en hij wijzigt dit voorstel, hij maakt dus een tegenvoorstel, en stuurt dit vervolgens terug naar de aannemer, dan kan je ook redeneren dat de start van de uitvoering van de werken een stilzwijgend akkoord uitmaakt mbt het tegenvoorstel van TS."

Da's nieuw....tegenpartij moet dat wel eerst aanvaarden! Niet beantwoorden van een e-mail is geen aanvaarding!
Trouwens: er werd achteraf een andersluidend contract afgesloten. Enkel de inhoud van dat contract geldt als wet.

Mijn jarenlange kruistocht op dit forum ivm contracten en de gevolgen van het ondertekenen ervan hebben blijkbaar nog steeds geen vruchten afgeworpen. Het begrip contract en zijn gevolgen zouden verplichte leerstof moeten worden in alle scholen. Veel ellende zou bespaard worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo

#17 , 20 okt 2015 16:12

"ontving daarna een contract waarop enkel de eenheidsprijzen stonden"

Als TS schrijft dat er achteraf een contract (met andere clausules sic) werd ondertekend dan ga ik dat niet meer in vraag stellen.
We moeten ook niet gaan zwanzen hé.

"Als TS een voorstel krijgt van de aannemer en hij wijzigt dit voorstel, hij maakt dus een tegenvoorstel, en stuurt dit vervolgens terug naar de aannemer, dan kan je ook redeneren dat de start van de uitvoering van de werken een stilzwijgend akkoord uitmaakt mbt het tegenvoorstel van TS."

Da's nieuw....tegenpartij moet dat wel eerst aanvaarden! Niet beantwoorden van een e-mail is geen aanvaarding!
Trouwens: er werd achteraf een andersluidend contract afgesloten. Enkel de inhoud van dat contract geldt als wet.

Mijn jarenlange kruistocht op dit forum ivm contracten en de gevolgen van het ondertekenen ervan hebben blijkbaar nog steeds geen vruchten afgeworpen. Het begrip contract en zijn gevolgen zouden verplichte leerstof moeten worden in alle scholen. Veel ellende zou bespaard worden.
Ik stel ook geen ondertekende contracten in vraag, maar als je het feitenrelaas van TS goed leest is het niet zo duidelijk als u het hier voorstelt. Ik veronderstel dat niet iedereen op dit forum zich perfect bewust is van de draagwijdte van de term die hij of zij gebruikt, zoals "overeenkomst", "voorstel", "aanbod", ... Een analyse maken puur op het woord "contract" dat TS gebruikt, lijkt me dus geen goede optie.

Wanneer hij spreekt over "ik ontving daarna een contract waarop enkel de eenheidsprijzen stonden" lijkt hij louter te spreken over een document dat hij ontvangt nadat hij zijn goedkeuring had gegeven mbt de offerte. Het gaat hier niet om een overeenkomst die zij beiden reeds getekend hebben. Daarom ook mijn bijkomende vragen aan TS om dit te verduidelijken.

Als dit inderdaad het geval is en de aannemer stuurt, na goedkeuring van de offerte, een voorstel tot overeenkomst dat niet in overeenstemming is met de goedgekeurde offerte. Ja... Is er dan volgens u reeds een overeenkomst tot stand gekomen? Als TS vervolgens een aanpassing maakt en dit terugstuurt is dit een tegenvoorstel.

En de veronderstelling die ik maakte is trouwens niet zo "nieuw". Als er inderdaad sprake was van een voorstel en een tegenvoorstel en vervolgens volgt er de uitvoering, zal er nu eenmaal discussie zijn over welke overeenkomst nu gesloten is.

Ik stel in deze casus enkele zaken in vraag en geef enkele juridisch onderbouwde antwoorden/veronderstellingen. Ik heb voldoende kennis van het contractenrecht om dit met een gerust hart te doen. Als u dit "zwanzen" noemt, mag u gerust de hand in eigen boezem steken.

roharro

#18 , 20 okt 2015 16:45

Ja als je een olifant een kameel noemt en hij blijkt dan ook nog te blaffen dan wordt het wel moeilijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Weo

#19 , 20 okt 2015 17:18

Ja, als je als dierenarts een hond als kameel behandelt, omdat de eigenaar zegt dat het een kameel is, zit je inderdaad met een probleem. 't Is als jurist of advocaat vaak niet veel anders...

Terug naar “Aanneming”