Wij zijn inmiddels 2 jaar ons huis aan het renoveren en onze architect heeft ons vertrouwen al meermaals geschaad.
Bv. toen aannemer nieuwe achterbouw aan het uitzetten was, bleken we volgens de plannen van architect nauwelijks tussen achterbouw en garage te kunnen passeren: architect had onze (losstaande) garage namelijk verkeerd ingetekend. Gelukkig rinkelde er toen een belletje bij de aannemer en mijn man die aanwezig was en werden de werken stilgelegd. Na nieuwe schetsen/plannen/oplossing hebben we toch onze achterbouw kunnen zetten met een doorgang van 1,5 meter.
Nu kampen we echter met een veel ernstigere fout van de architect. Onze aannemer heeft onze oorspronkelijke erker afgebroken en opnieuw opgebouwd volgens de plannen van de architect. We stellen nu echter vast dat (ramen inmiddels besteld / net voordat houten planchetten op erker zouden moeten bevestigd worden) dat het geheel 15 cm breder uitvalt dan de oorspronkelijke erker. Daardoor zullen wij niet meer met onze wagen kunnen passeren op de oprit. Het was voorheen al kilikili. Reeds van bij de conceptuele fase van onze verbouwingswerken hebben wij aangegeven – zowel herhaaldelijk mondeling als op mail – dat we die erker ‘wilden behouden en eventueel een paar centimeter inkorten teneinde iets meer ruimte vrij te hebben voor parkeren auto.’ Dat heeft hij ons steeds verzekerd. Nu zullen we niet meer kunnen passeren, wat wij natuurlijk ten zeerste betreuren.
We confronteerden de architect hier persoonlijk mee, hij schrok en gaf na wat tegensputteren wel mondeling zijn fout toe:
- "Ik neem de fout volledig op mij, hoe hebben we dat nu niet kunnen zien."
- "Ik ben daarvoor verzekerd, we kunnen dat afbreken en opnieuw opbouwen, tja dat is dan 5000 euro franchise voor mij.
- "Moest ik mijn medewerker die dat heeft getekend kunnen ontslagen, ik zou het doen, maar ik heb hem al ontslagen."
Enkele dagen later echter, nu wij hem bellen om te zeggen dat we - de toekomst indachtig - het zo niet willen laten en dus alles willen afbreken en opnieuw laten zetten, denkt hij er helemaal anders over:
- "Ik heb het niet gezien, maar jullie ook niet. Jullie passeren er iedere dag" (euhm, hij is toch de architect?!)
- "Ik zie die eis van breedte oprit maar 1x in mijn notities staan en 1x op mail" (euhm, nee, we hebben dat meermaals gezegd en daarmee was het toch duidelijk. Alsof we ineens zouden zeggen, goh, op die oprit naar achter rijden is niet meer nodig)
- "Ik kan dit niet uitleggen aan mijn verzekering, je kan er eigenlijk toch nog nipt langs zo"
Onze verbouwing is stevig, het is geen 'structurele fout' maar wij vinden dat ons huis sowieso een minwaarde heeft nu dat je met auto niet meer op de oprit naast erker kan passeren.
Wat vinden jullie hiervan? Welke stappen zouden we volgens jullie nu best ondernemen? Aangetekende brief? Expert ernaar laten kijken? Andere architect laten overnemen? We zitten even met de handen in ons haar...