incassobureau

Kaydra
Topic Starter

incassobureau

#1 , 11 mei 2015 20:30

Beste,

vorig jaar juni zijn ze in ons huis begonnen met verbouwingswerken. Daar dit om een behoorlijke renovatie ging hebben wij hier een zestal maanden niet gewoond, maar de bouwvakkers waren wel zo lief om altijd onze post bij elkaar te leggen op een afgesproken plaats. Nu zijn we bijna een jaar verder en krijgen we ineens een brief van een incassobureau dat we blijkbaar de factuur van de veiligheidscoördinator niet betaald hebben.
Maar wij hebben nooit een factuur gekregen, noch per post noch via email en ook een herinnering hebben we nooit gezien.
Ik ben niet perfect, het is eens voorgekomen dat ik een factuur misplaatst had en ik ben ook eens vergeten om de BTW te betalen (wegens vergeten naar beneden te scrollen bij digitale factuur), maar telkens werd ik door de betreffende aannemer gecontacteerd per telefoon of per email dat er nog een bedrag openstond en heb ik het meteen rechtgezet. Maar daar hadden we wel telkens een factuur van gehad.

Ik heb onze werfleider hierover gebeld en zij zegt dat men blijkbaar drie keer een herinnering moet sturen. Een collega van mijn partner zegt dat men ook verplicht is om een aangetekende brief te sturen alvorens men een incassobureau mag inschakelen.

Mijn partner belde vrijdag naar die veiligheidsfirma maar uiteraard was de bevoegde persoon niet meer aanwezig. Ze zouden vandaag terugbellen. Hij moest in de namiddag zelf terugbellen omdat hij nog niets gehoord had en na het uitleggen van de situatie kreeg hij een neutrale "ja... wat moet ik daar nu op zeggen?" en "u kunt best het bedrag dan overschrijven" (uiteraard willen we dit nog in orde brengen!). Waarop mijn partner zei dat hij dan wel ook graag de originele factuur had gehad, die zouden ze dan doormailen. En dan werd er nog gezegd dat we "best het incassobureau konden contacteren" maar waarom zouden wíj hen moeten contacteren? = /
Uiteraard hebben we ook nog geen email met de juiste factuur informatie aangekregen vandaag...

Nu is de vraag dus of ze dit zomaar kunnen en of we sowieso aan deze extra kosten hangen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2015 21:29

Regeling incassobureau's
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Kaydra
Topic Starter

#3 , 11 mei 2015 21:52

dank u, maar daar staat wel in dat ze zelf wettelijke verplichtingen hebben maar niet wat deze zijn? Er staat nergens (of ik kijk erover) hoeveel herinneringen de eigenlijke schuldeiser verplicht is te sturen of dat hij verplicht is iets aangetekend te sturen.
Mijn vraag korter gesteld was eigenlijk of ik de extra kosten van het incassobureau kan betwisten en op welke manier ik het moet aanpakken zodat ik toch enkel het oorspronkelijke bedrag moet betalen = /

Reclame

Franciscus

#4 , 11 mei 2015 22:04

U dient geen kosten te betalen... dat staat dacht ik duidelijk in de regelgeving.
Behalve als incasso schuld zou overgekocht hebben.

Kaydra
Topic Starter

#5 , 11 mei 2015 22:53

Dat staat niet vermeld denk ik
er staat
"onze opdrachtgever heeft ons gelast met de invordering van volgende achterstallige factuur voor een totaal openstaand saldo van €665,50. Conform de algemene verkoopsvoorwaarden werd dit bedrag verhoogd met de moratoire intresten (€61,81) en het forfaitair schadebeding (€150)"

verder staat om te betalen op hun derdenrekening en dat we binnen de 15 dagen horen te betalen om bijkomende kosten te vermijden.

Dus dan behoor ik alsnog hun kosten niet bij te betalen?
Ik ga morgen eens langst de juridische dienst van het OCMW voor advies en ga sowieso ook een aangetekende brief sturen (ze zullen wel kunnen helpen met de opstelling daarvan) waarin ik aangeef dat ik geef factuur ontvangen heb noch herinneringen. Voorlopig hebben we enkel telefonisch contact gehad maar als de bevoegde persoon er niet is of hij stuurt niet meteen de correcte info dan kunnen we nog lang over en weer bellen, verstrijkt de betalingstermijn weer en hebben we niets van bewijs dat we met hen in gesprek waren...

Franciscus

#6 , 11 mei 2015 22:59

http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... VEX2Tf1G1E" onclick="window.open(this.href);return false;

Bijzonder verbod 4: de inning van niet voorziene of niet wettelijk toegestane bedragen

1. Met “niet voorziene” bedragen wordt er bedoeld dat de bedragen in de onderliggende overeenkomst (de overeenkomst waaruit de schuld is ontstaan) moeten overeengekomen zijn.

Met “bedragen” wordt bedoeld dat de gevraagde vergoedingen zodanig nauwkeurig beschreven worden in de onderliggende overeenkomst dat ze bepaald of bepaalbaar zijn louter op basis ven het lezen van de overeenkomst.

Bijvoorbeeld, indien er in de onderliggende overeenkomst enkel sprake is van “inningskosten” zonder nadere bepaling van deze kosten, kunnen die niet gevraagd worden.

2. Met “niet wettelijk toegestane” bedragen worden, bijvoorbeeld, de bedragen bedoeld die de wettelijk maximaal toegestane bedragen in de wet op het consumentenkrediet overschrijden of bedragen die in strijd met de bepalingen van de wet handelspraktijken worden gevraagd.

Turaki

#7 , 11 mei 2015 23:12

U heeft geen contract met de incasso, dus u moet aan hen niet betalen. U laat aan de incasso weten dat zij geen contract met u hebben, dat u hen dan ook niets verschuldigd bent, en dat u over deze zaak geen communicatie meer wenst te ontvangen, dat u anders telkens klacht zal indienen wegens belaging (juridische term voor belaging). U contacteert ook de schuldeiser, dat u verbaast bent plots door een incasso gecontacteerd te worden terwijl u zelfs nog geen factuur heeft ontvangen van hen, en dat u van plan bent deze meteen te betalen zodra u deze ontvangt, zonder enige bijkomende kosten uiteraard. Beide brieven best via AS en gewone post versturen, en naar elkaar verwijzen ("ook met gewone post/via AS verzonden").

Kaydra
Topic Starter

#8 , 12 mei 2015 15:06

We hebben vandaag van het incassobureau de factuur en de verkoopsvoorwaarden gekregen, die staan op de achterkant van de factuur.
Maar daar we de factuur dus nooit gehad hebben, hebben we dus ook nooit de verkoopvoorwaarden gezien. Het is dus wel gemakkelijk om zo'n waslijst met verkoopsvoorwaarden pas door te geven bij een factuur terwijl je bij het tekenen van hun offerte wel akkoord lijkt te gaan met alles.

Mogen de extra kosten die ze aanhalen in punt 2 wel?

VERKOOPVOORWAARDEN

1. U aanvaardt uitdrukkelijk onze verkoopvoorwaarden van het ogenblik dat U ons een opdracht toevertrouwt. Hiervan kan slechts door schriftelijke overeenkomst worden afgeweken. Daarenboven wordt verondersteld dat U afstand doet van uw eigen aankoopvoorwaarden indien deze strijdig zouden zijn met onze verkoopvoorwaarden.
2. Onze facturen zijn netto betaalbaar op de zetel, voor de vermelde vervaldag in wezen ten laatste 3 dagen voor de vervaldag vermeld op de factuur. Op elke niet voldane factuur zal vanaf de 5e werkdag een intrest worden berekend van 0.8% per maand. Dit zal gebeuren zonder een ingebrekestelling van rechtewege. Bovendien zal er een forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn van 20% van het openstaande saldo met een minimum van 150€
3. Betwistingen dienen ons schriftelijk te worden gemeld, ten laatste drie werkdagen na factuurdatum.
4. De nog niet vervallen bedragen kunnen onmiddelijk worden gevorderd bij vertraging in betaling.
5. Studieopdrachten dienen bij overeenkomst te worden voldaan.
6. Derden, welke in onze opdracht taken uitvoeren vallen onder dezelfde voorwaarden.
7. Bij niet overeenkomst in geval van betwisting zijn enkel de rechtbanken van het arrondissement Turnhout bevoegd uitsluitsel te geven.
8. Niettegenstaande alle aanduiding van levertijd in de bijzondere voorwaarden van de transactie, wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat de levertijden steeds worden vastgesteld ten titel van aanduiding en onder voorbehoud van onvoorziene omstandigheden en geven ze aan de koper, in geval van vertraging, geen enkel recht op schadevergoeding, op boete of op het schrappen van het order. Van deze clausule kan slechts worden afgeweken mits voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke overeenkomst.
9. Wachttijden bij de opdrachtgever zullen steeds deel uitmaken van een verrekening van de opdracht.
10. Onze prijzen vermeld in de prijsopgave zijn slechts gegeven ten titel van inlichting en zonder verbintenis onzentwege.
11. Elk eventueel voorbehoud op onze verkoopvoorwaarden moet per omgaande schriftelijk worden medegedeeld.

Milo72

#9 , 12 mei 2015 15:20

stonden die verkoopsvoorwaarden ook (en expliciet vermeld) op de bestelbon / offerte ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Turaki

#10 , 12 mei 2015 15:21

Als particulier moet u zich geen bal van die voorwaarden aantrekken, deze tellen pas indien u zich daar expliciet akkoord mee heeft verklaard. Bovendien dienen ze dan nog te bewijzen dat u wel een factuur heeft gekregen. Dus gewoon de factuur zelf betalen, via overschrijving, rechtstreeks aan de veiligheidscoördinator.

Turaki

#11 , 12 mei 2015 15:22

stonden die verkoopsvoorwaarden ook (en expliciet vermeld) op de bestelbon / offerte ?
Dan nog zijn artikels 1, 2, en 10 nietig, en mogen artikels 8 en 9 niet samen bestaan.

Kaydra
Topic Starter

#12 , 12 mei 2015 16:34

nee. Op de offerte staat een prijsopgave en wat er in die prijsopgave zit.
Er staat wel "De facturen zijn contant betaalbaar binnen de 10 dagen na factuurdatum en conform verkoopsvoorwaarden." maar deze zijn dus nergens vermeld.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#13 , 12 mei 2015 18:19

Dan hoeft u zich van al hun dreigementen en extra kosten geen lor aan te trekken. Zoals reeds aangehaald zijn een aantal ervan trouwens kennelijk onwettig om meerdere redenen (strafbeding ipv schadebeding etc). Ze moeten u bij de ondertekening van de opdracht duidelijk maken welke kosten er aangerekend worden indien u niet op tijd betaalt en deze mogen niet disproportioneel zijn. Trouwens: laat hen eens bewijzen dat ze u een factuur of ingebrekestelling gestuurd hebben, vóór degene die u nu kreeg.

Betaal gewoon het bedrag van de factuur (edit:aan de firma, niet aan het incassobureau), zeg aan het incassobureau dat ze u met rust laten of dat u een klacht indient en aan de firma dat de schuld werd voldaan, dat u de laattijdige betaling betwist (welke datum staat trouwens op die factuur?) en dat ze u maar moeten dagvaarden indien ze menen te kunnen winnen voor de rechtbank.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Patrick M.

#14 , 12 mei 2015 18:26

Incassobureau is 0% wettig en u heeft het incassobureau toch geen opdracht toevertrouwt zoals in punt 1 staat.

LeenW

#15 , 12 mei 2015 19:37

Incassobureau is 0% wettig
Zoals al vaak eerder gezegd, is deze uitspraak 0% correct. Probeer het eens te onthouden.

Wat niet wil zeggen dat ze zich niet aan de wet moeten houden, uiteraard.

Terug naar “Aanneming”