Locatie? Brugge
Regelgeving die van toepassing is?
- De eigenaar is verantwoordelijk voor de rioolbuis tot aan de riool zelf
- Werken op het openbaar domein mogen uitgevoerd worden door een gewone aannemer
Probleem
Om een lang verhaal kort te maken moest ik mijn riool aansluiten op de rioolbuis van mijn gebuur aan de buitenkant van het gebouw. Die buis gaat dan uiteindelijk verder naar de riool zelf. Mijn gebuur klaagt al een jaar over blokkades in zijn rioolbuis en om de 6 maanden laat hij iemand komen om zijn septische put leeg te zuigen. Tijdens de werken kwam mijn aannemer in een nattige boel terecht. Na 2 uur zitten zweten en prutsen hebben we het probleem gevonden:
1) De rioolbuis die naar de riool gaat is kapot
2) De reden hiervoor is omdat TELENET een jaar voordien glasvezelkabels heeft gelegd recht door de rioolbuis van mijn gebuur
3) Stad weigert om er tussen te komen (De eigenaar is immers verantwoordelijk voor zijn buis
4) Morgen komt er iemand van TELENET kijken
5) Doordat het water van mijn gebuur al een jaar gewoon dus onder de grond voor zijn deur stroomt is er schade ook aan mijn huis. Mijn fundering helemaal onderaan is voor de helft losgekomen en moet mijn aannemer weer in orde maken
6) Er zitten scheuren in mijn voorgevel doordat mijn fundering onderaan langskomt
Vragen?
1) Kan ik iemand verantwoordelijk stellen voor de schade? (Buis herstellen, scheuren herstellen, fundering terug in orde maken,...). Zoja, wie?
2) Kan ik alle schade onthalen? Ik heb immers meer dan 1,5 dagen in totaal verloren. Reken dan 35 EURO per uur met 2 mensen....