ontbinden contract : welke rechtbank

carembeu
Topic Starter

ontbinden contract : welke rechtbank

#1 , 04 jan 2015 11:33

Ik heb een overeenkomst met een aannemer voor het herstellen van een lekkend dak. De totale kostprijs van de overeenkomst bedraagt 2000 Euro.

De aannemer in kwestie heeft de werken beloofd voor mid november 2014, maar nog steeds niet uitgevoerd. Bovendien reageert de aannemer niet op telefoon, mails en AS.

Welke rechtbank is bevoegd voor het ontbinden van het contract ?
Moet ik een advocaat onder de arm nemen om deze zaak voor de rechter te brengen ?

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2015 11:39

Denk niet dat een rechter, voor een vertraging van de werken van amper 6 weken, een verbreking zal uitspreken.
Er zijn hier mensen op dit forum die al meer dan 1 jaar wachten.

scorpioen

#3 , 04 jan 2015 11:46

U kan die zaak met een dagvaarding (gerechtsdeurwaarder) aanhangig maken bij de vrederechter.

U bent niet verplicht een advocaat te raadplegen. Maar dan moet u wel zelf de procedure kunnen voeren. Ik ben ook niet verplicht naar een garagist te gaan om het onderhoud van mijn wagen te laten doen, maar toch ga ik er naar toe, omdat ik zelf dat onderhoud niet kan doen.

U kan hier wel alle vragen stellen i.v.m. het voeren van de procedure.

De eerste vraag is dan wel: wat hebt u al aangetekend aan de aannemer geschreven?

Reclame

carembeu
Topic Starter

#4 , 04 jan 2015 12:53

Denk niet dat een rechter, voor een vertraging van de werken van amper 6 weken, een verbreking zal uitspreken.
De initiele uitvoeringstermijn bedroeg 6 weken. We zitten ondertussen al meer dan 6 weken verder. Ondertussen lekt mijn dak nog steeds en neemt de gevolgschade van deze lekken toe en heb ik nog steeds geen uitvoeringsdatum. Bovendien is het een werk van beperkte omvang (1 dag werk). Ik wil gewoon zo snel mogelijk terug droog zitten.
U kan die zaak met een dagvaarding (gerechtsdeurwaarder) aanhangig maken bij de vrederechter.

U bent niet verplicht een advocaat te raadplegen. Maar dan moet u wel zelf de procedure kunnen voeren. Ik ben ook niet verplicht naar een garagist te gaan om het onderhoud van mijn wagen te laten doen, maar toch ga ik er naar toe, omdat ik zelf dat onderhoud niet kan doen.

De eerste vraag is dan wel: wat hebt u al aangetekend aan de aannemer geschreven?
Via aangetekend schrijven heb ik de aannemer de mogelijkheid gegeven om een uitvoeringsdatum voor te stellen die binnen een aanvaardbare termijn ligt. Daarnaast heb ik hem ook de mogelijkheid gegeven, indien hij hier de voorkeur aan geeft, om de overeenkomst te ontbinden mits terugbetaling van het voorschot. Tot op heden nog geen antwoord ontvangen.

mava105

#5 , 04 jan 2015 15:51

Op welke datum heb jij aannemer een mail gezonden? Sedert 22 december is het immers bouwverlof, en dat loopt nog tot morgen. Mogelijks leest aannemer zijn mails niet in deze periode.

carembeu
Topic Starter

#6 , 21 jan 2015 09:13

Welke uitspraken kan de vrederechter in deze zaak doen ? Kan hij het contract effectief ontbinden en de aannemer verplichten het voorschot terug te betalen? Of is zijn rol enkel bemiddelend ?

Aannemer heeft ondertussen geantwoord op AS en een nieuwe datum voorgesteld. Hij zou vorige week nog eens komen opmeten, maar we hebben hem weeral niet gezien :twisted:

giserke

#7 , 21 jan 2015 09:43

Voor een herstelling van een dak is 6 weken wel genoeg zeker?
Hoeveel schade veroorzaakt een lekkend dak in 6 weken tijd denk je?

scorpioen

#8 , 21 jan 2015 14:48

Vrederechter kan:
- overeenkomst ontbinden in het nadeel van de aannemer;
- aannemer veroordelen tot terugbetaling van het betaalde voorschot;
- aannemer veroordelen tot betaling van een schadevergoeding.

als voorschot + schadevergoeding hoger is dan 2.500 euro is niet de vrederechter bevoegd maar de rechtbank van eerste aanleg of de rechtbank van koophandel. U kan tussen beide kiezen als u zelf geen onderneming uitbaat.

Terug naar “Aanneming”