aannemer reageert niet meer

tommym
Topic Starter
Berichten: 5

aannemer reageert niet meer

#1 , 08 sep 2014 17:01

beste mensen,
heb jullie hulp echt nodig want zit met de handen in de haren...

Probleem:begin november heb ik aannemer onder de arm genomen,helaas zonder contract

De werken: afbraak twee verdiepingen,plaatsen binnenmuren en bepleisteren+bevloering+plaatsen keuken,badkamer,trap zetten,elektriciteit en centrale verwarming leggen en de 3de bovenverdieping afwerken (was deels gedaan door vorige eigenaar)
Volgens vrienden heb ik een mooie offerte gekregen en zijn er mondelinge afspraken gemaakt.
stom genoeg heb ik ook deel in zwart betaald voor plaatsing badkamer+trap
Ik kreeg de offerte en deed direct voorschot betaling van 40% vd totale som. Mondeling werd er afgesproken dat de werken beginnen,uiteraard is dat niet het geval geweest …

De situatie: ben een naive,brave werkende alleenstaande man met dochter van 16jr en in het begin deed de aannemer erg vriendelijk en familiair , deed alsof hij het prachtig vond dat ik mijn dochter zelf opvoed etc. dus in het begin was ik dan ook erg vriendelijk en waarschijnlijk te SOFT
Na paar weken na afgesproken data begon hij met de afbraakwerken,4maand lang heb ik container gehuurd+via gemeente ruimte betaald om de container te kunnen plaatsen ( er werd maximum 2 weken in die periode gewerkt,dus al veel geld onnodig kwijt) dan begin maart was alles opgeruimd en waren de muren kaal. Aannemer kwam zelden werken,ik liet hem wat tijd uit beleefdheid. We woonden in de woning als kampeerders tussen stof en rioolstank: de badkamer brak hij ook af:we konden ons niet meer wassen behalve via fleswater,spiegeltje en een waterbassin…toilet? Deden we bij de buren…we hadden dus niets: kale muren,geen verwarming:niets!
Als ik contact nam met aannemer beloofde hij steeds op X datum met een grote groep werkers af te komen, ik had geduld en bleef in het stramien van: hoop,ontgoocheling dat niemand kwam,dan weer hoop en dan terug teleurstelling..
Ik heb me boosgemaakt dan ineens kwam hij wel en ineens wel werken:op een maand werd de chappe gelegd,de water en gasleidingen allemaal in orde gelegd en dan weer niets. Idem verhaal:hij beloofde Xtijd te komen etc. out of the blue vroeg hij opnieuw een voorschot van 10% hoofdsom want hij wou materiaal kopen etc. ik gaf uiteindelijk toe en regelde dit geld maar wel met een strenge ondertoon: afspraak was dat hij dan binnen de maand af zou werken ( ik had geld geleend via een vriend die dat geld binnen de 2 maand terug wou hebben) dan opnieuw : niets!
Uiteindelijk heeft hij ,nadat ik bij hem langskwam om te huilen (!) dan ineens heeft hij de muren gezet,bepleisterd en beloofde dat hij EINDELIJK iets zou regelen dat mijn dochter zich kon wassen (maandelijkse periode is dat geen luxe!) dat bleef uit …wassen met fleswater en toilet bij de buren bleven we doen…
Nu zijn we maanden verder en is het daarbij gebleven: hij doet helemaal niets meer buiten beloven en beloven: hij zei oa:dat hij aan mijn project niets verdiend en daardoor voorkeur geeft aan anderen. De trap brak hij uit en dit werd een simpele ladder waar ik trouwens van viel..

Sinds kort stuurde ik hem een aangetekend schrijven ,waarvan hij zegt dat het een lege enveloppe was. Ik gaf in die brief maximale uitstel tot 15/9 indien hij dan niet voor the basics zorgt ( lavabo,douche en trap) maar hij doet niets! Niets dan beloven dat hij op een bepaalde tijd komt maar niets : dus we zitten in een onafgewerkt huis met enkel mooie muren en verder niets

Wat kan ik doen? Wat moet ik doen? Ik voel me enorm stom en onverantwoordelijk toe naar mijn dochter: dat we leven in 1 verdiepje zonder vloer,verwarming,water,verwarming

Wat zou U doen in mijn geval aub? ik kan niet meer,ik ben op van de stress,angst,paniek en vooral schuldig nr mijn dochter toe
dank u voor het lezen mijn verhaal en eventuele steun,tips,hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2680

#2 , 09 sep 2014 22:34

Ik vind niet dat je in een slechte situatie zit, het geld van de verbouwing zit immers nog in uw zak. Ik heb de indruk dat de werken grotendeels zijn uitgevoerd en dat er nog maar 50 % betaald is. Ik zou een minnelijke schikking maken met de aannemer dat jullie samenwerking stopt en dat de reeds gefactureerde bedragen voldoende zijn om het uitgevoerde werk te betalen. Met de rest van uw budget laat je een trap en badkamer plaatsen door iemand anders.

tommym
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 10 sep 2014 10:25

Dank U KJ86 voor je berichtje
helaas is het niet alleen badkamer en trap: ik heb nog steeds geen centrale verwarming, laminaat,keuken,badkamer.
Het enige wat ik heb zijn bepleisterde muren...in totaal gaf ik tot nu toe 19000€ voor enkel afbraak+muren bepleisteren ....en aannemer beloofd steeds langs te komen en af te werken maar daar blijft het bij
mijn laatste voorstel was om keuken+trap te komen installeren en dat we het dan daarbij laten: maar niets buiten beloftes..

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 sep 2014 17:47

1. Aangetekende brief aan de aannemer waarin u schrijft dat hij uiterlijk binnen de 14 dagen de werken moet hervatten en zonder onderbreking verderzetten, of dat u anders de overeenkomst als ontbonden in zijn nadeel beschouwd en schadevergoeding zult eisen.
2. Als die termijn voorbij is, tweede aangetekende brief: ik beschouw de overeenkomst als ontbonden in u nadeel omdat u blijkbaar niet verder wil werken. Voor de uitgevoerde werken hebt u al teveel geld ontvangen. Ik behoud mij het recht voor terugbetaling te vorderen en schadevergoeding.

Blijft dan de afrekening: als u nog geld terug wil krijgen moet u bij de rechtbank een deskundige laten aanstellen die kan vaststellen wat de aannemer heeft uitgevoerd, op hoeveel hij daarvoor recht heeft, en hoeveel hij moet terugbetalen. Probleem is dat u in het zwart betaald hebt en dit vermoedelijk niet kan bewijzen als de aannemer ontkent dit ontvangen te hebben ...

NotHappy
Berichten: 191

#5 , 11 sep 2014 07:55

Aangetekend schrijven altijd met vensterenveloppe sturen!
Eveneens kopie per gewone brief sturen én faxen én mailen!

Bovendien ingebreke stellen voor niet uitgevoerd werken en vooral eisen dat je woning vorstvrij moet zijn, dreigen met eventuele schade te verhalen op aannemer. Bovendien dreigen met het feit dat je de werken op zijn kosten laat uitvoeren door een andere aannemer! Je gaat dit niet hard kunnen maken maar dreigen mag je natuurlijk altijd ...

U gaf al 19000€ aan de aannemer: over hoeveel m² muren gaat het? Hoeveel uren heeft hij al gewerkt?

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 11 sep 2014 08:23

“Art.1139.De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, hetzij door een aanmaning of door een andere daarmee gelijkstaande akte, hetzij door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd. Art.1142.Iedere verbintenis om iets te doen of niet te doen wordt opgelost in schadevergoeding, ingeval de schuldenaar de verbintenis niet nakomt...Art. 1144. De schuldeiser kan ook, ingeval de verbintenis niet ten uitvoer wordt gebracht, gemachtigd worden om zelf de verbintenis te doen uitvoeren op kosten van de schuldenaar.Art.1146. Schadevergoeding is dan eerst verschuldigd wanneer de schuldenaar in gebreke is zijn verbintenis na te komen, behalve indien hetgeen de schuldenaar zich verbonden heeft te geven of te doen, niet kon gegeven of gedaan worden dan binnen een bepaalde tijd, die hij heeft laten voorbijgaan...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘De ingebrekestelling hoeft niets meer in te houden dan de duidelijke en ondubbelzinnige wil van de schuldeiser dat de hoofdverbintenis wordt uitgevoerd.‘(Cass. 18 december 1986,R.W. 1987-88,55-57,noot).
Verstuur die aanmaning aangetekend plus niet-aangetekend.

Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg maak dan toepassing van : “Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Die procedure is kosteloos
Komt geen minnelijke schikking tot stand,daag hem dan voor dezelfde rechter met vordering tot schadevergoeding en verbreking van de overeenkomst.

Uit de uitvoering blijkt dat u wel degelijk een contract hebt. Het ontbreken van een opleveringsdatum belet niet dat binnen een redelijke termijn moet opgeleverd worden. Kunnen jullie hierover geen akkoord bereiken,maak dan toepassing van : "Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(B.W.)
‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en (aangetekend) kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].
Ook u kan aldus op de gerechtelijke ontbinding vooruitlopen met het oog op de komende winter.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tommym
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 11 sep 2014 11:51

Beste, bedankt voor jullie steun! Vind erg lief van jullie dat jullie uw kennis delen met mij: met mij,iemand die je zelf niet kent
Vind de wereld ineens een stuk mooier, dank U voor jullie allemaal, voel me niet meer ‘alleen tegen de boze wereld’

Voor Nothappy: Wat er is gebeurd met de officieel betaalde 19000€ ,een woordje uitleg:

* Tis woning v 1930 de muren waren met isomo en schimmelend houten platen bedekt met aan buitenkant: plastic latten.dus eerste en tweede verdiep werden muren kaal gemaakt en dan met obs platen en gyproc bezet,daarna bepleisterd : 125m³ met product mp75 (jammergenoeg zitten daar nu al ferme barsten in en komt de onderlaag een donker roze kleur op verschillende plaatsen door, enkel de bepleistering plafond is perfect afgewerkt.
* De vloer in benedenverdieping werd uitgehaald, de vloer was bedekt met kleine tegeltjes. De vloer werd dan met chape effen gemaakt om daarna met tegels te bezetten: moet zeggen dat is wel mooi gedaan.

Voor Scorpioen nothappy en J.de Moor:

Ik heb reeds meerdere mails,smssen,telefoontjes en zelfs paar keer terplaatse geweest met die aannemer, op bepaalde momenten voelde ik me zo tegen de muur gezet dat ik kwaad werd (dat gebeurd me zelden) dan werd ik steeds door zijn vrouw/dochter gebeld met nieuwe afspraken,nieuwe beloftes etc. dit punt zijn we nu ook voorbij: gezien vrouw/dochter geen enkele geloofwaardigheid meer hebben.

De aangetekende zending heb ik verstuurd per 14/8 naar de zaakvoerder+bedrijf zelf met daarin verzoek om op zijn minst een douche,lavabo en trap af te werken tegen 10/9/2014 en dat ik zal meewerken en 3vrienden zal optrommelen zodat het snel vooruit zal gaan en goedkoper voor hem zal zijn . In die brief schreef ik dat ik geen zin heb om terug een winter zonder verwarming te zitten en dat ik verwacht warm water/verwarming te hebben tegen 10/10/2014. Plus dat het vertrouwen volledig weg is,dat ik eraan denk om ermee verder te gaan en advocaat in te schakelen gezien hij me blijft beloven en dat het geduld op is+ dat ik een bevestiging op papier wens van wanneer hij de werken start en wanneer de werken eindigen
Zijn antwoord was telefonisch: dat hij een lege enveloppe ontvangen had en dat hij ermee naar politie gaat en dat ik kinderachtig ben,tijdens gesprek zei ik dat ik er genoeg van heb,dat ik hem niet langer dan 10sept geef,hij zei dat hij zijn best ging doen..niets dus!

ik zal nu een aangetekende sturen in open venster-enveloppe+fax,mail,gewone brief en zal ook AS sturen met een open brief,gezien hij zegt dat hij lege enveloppes ontvangt. Ik zal erin zetten dat hij niet reageert op vorig schrijven ,mondelinge afspraken niet nakomt en geen oog heeft voor de situatie waarin we ons bevinden en er nu vanuit ga dat dit niet in de minne geregeld zal worden,dat ik het betaalde voorschot terugeis+de werken door een ander zal laten uitvoeren op zijn kosten+ dat ik schadevergoeding vraag voor de geleden stress,angsten en ongemakken om zonder chauffages,stromend water +dubbele huur/hypotheek en de gemaakte kosten.

Vraagje: mag ik echt zomaar een andere aannemer nemen na einde van de tweede ingebrekestelling? Zal dit niet in mijn nadeel uitdraaien?
Mag ik er echt zelf van uit gaan dat het contract(offerte infeite) verbroken is ? Meneer de Moor, dank U voor de artikels: ik zal ze na mijn werk uitgebreid bestuderen, moet ik verder nog iets doen vb: laten vaststellen door een derde dat er zelfs geen trap /stromend water/verwarming is? Ik denk dat zulke dingen wel levensnoodzakelijk zijn,dus erg dringend zijn.

Alvast bedankt voor jullie steun en hulp, het verwarmt mijn hart dat jullie me zo helpen!!
Hoop dat het allemaal in orde gaat komen met of zonder deze aannemer en dat andere mensen niet in deze situatie terrecht komen,
Een vriendelijke knipoog en al mijn respect voor jullie!

nijltjetweety
Berichten: 155

#8 , 22 sep 2014 12:15

Om vervalsing van de aangetekende brief tegen te gaan kennen wij nog een truukje. Knip uit de envelop een klein driehoekje uit naast de postzegel, en laat de poststempel zetten zodanig dat een stukje van de poststempel ook op de brief zelf staat. Dit topic ligt nu al 11 dagen stil. Is er al voortgang in de zaak? Ik heb zelf ook enkele aannemers gehad die hun werk niet deden.
Wat die schimmelmuren betreft, als de nieuwe plakkerij nu al barsten heeft is dat door het vocht neem ik aan. Die muren zal de aannemer moeten terug betalen. het beschimmelde hout had de aannemer moeten verwittigen. Als je nog laat werken uitvoeren, eender door wie, neem dan in ieder geval een werfverzekering. Sluit die vandaag nog af. Want fouten van de aannemer zal je familiale verzekering niets kunnen aan doen. Wij laten deze week een onafhankelijk expert komen, en moeten die eerst zelf betalen. Later mss via de rechter laten terugbetalen door de aannemers.

tommym
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 22 sep 2014 16:54

Beste,
Dank U voor uw advies, ik zal wel degelijk een stukje knippen uit de binnenkort te versturen Aangetekend schrijven.
Ondertussen is er geen contact meer geweest met de aannemer maar tot onze grote verbazing is hij toch nog eens langsgeweest, zaterdag 20/9 en heeft hij een lavabo geplaatst en een reeds kleine bulex ( op offerte stond wel wandgasketel Bulex Thermomaster F 25 HR TOP en die bulex is het echt wel niet geworden...). Gezien mijn soms ' te_dankbare houding' heb ik op mijn tanden gebeten (om niet te dankbaar en enthousiast over te komen) en gevraagd wanneer hij de rest van de werken zal uitvoeren: zijn antwoord was: stort mij nog nen keer 3000€ en we zullen dan eind oktober een chauffageke komen plaatsen.
Kheb duidelijk gezegd: neen, geduld is op: werken moeten NU DIRECT onafgebroken gestart worden en ik ben niet van zin te wachten tot eind oktober om dan vast te stellen dat je weer niet komt opdagen.

Over de muren zei hij: niet mijn probleem,want probleem ligt bij uw buren. dat moet jezelf oplossen.
Over de levensgevaarlijke ladder en mijn verzoek om eindelijk de trap te plaatsen zei hij: ge moet die ladder maar niet gebruiken,niemand die zegt dat je naar boven moet gaan..
over de badkamer: zei hij: je kan gratis douchen in sportcentrum+ wees blij je hebt toch al nen lavabo

Het gesprek is geeindigd met mijn woorden: Kijk X, ik zie het echt niet meer zitten:kheb de indruk dat je de ernst niet ziet en ik verwees naar de INgebrekestelling en dat die termijn al verlopen is en dat ik hem per aangetekende brief zal laten weten dat ik ervan uit ga dat de samenwerking stopt+ dat ik een andere zal aanspreken voor de hoogdringende zaken zoals verwarming en later wel bevestiging zal vragen via de rechtbank. Hij lachtte het volledig weg en begon te schelden.

Morgenvroeg verzend ik de aangetekende brief met een gaatje bij de postzegel: dat ik ervan uitga dat hij deze winter geen CV zal plaatsen gezien ik al 9maand wacht+dat ik hem op de hoogte zal houden van de stappen die ik zal ondernemen ivm inschakelen een andere aannemer voor de hoogdringende zaken en 30% van betaalde voorschotten terugwens+dat hij opdraait voor de kosten van de nieuwe aannemer. Is dit voldoende?

Dit is de update die ik U kan geven,
bedankt voor de steun

nijltjetweety
Berichten: 155

#10 , 22 sep 2014 19:17

Wel naar de post gaan en daar aan het loket vragen de stempel precies daar te zetten he.

Franciscus
Berichten: 38728

#11 , 22 sep 2014 19:27

Een AS dient steeds afgegeven te worden ... maak daar een via antwoordformulier. Dan krijgt u dat getekend terug voor ontvangst.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 22 sep 2014 22:00

Het lege enveloppe spel wordt tegenwoordig door praktisch geen enkele rechter meer aanvaard.

tommym
Topic Starter
Berichten: 5

#13 , 23 sep 2014 10:37

Beste mensen,
De aangetekende brief is verzonden! kheb er twee verzonden: de eerste zoals nijltjetweety aangegeven heeft + eentje op aanraden van de postloket-mevrouw: de brief gevouwd in de vorm van een enveloppe en deze ook verzonden. Ik heb fotos genomen van de brieven met poststempel in het hoekje vd enveloppe en ze heeft netjes de poststempel over het gaatje gezet.

In de brief stond dus dat ik ervan uitga dat ik het contract als ontbonden beschouw gezien geen reactie+afwerking zoals aangegeven+ dat ik de helft vh betaalde voorschot terugwens te vorderen en dat ik de sleutels terugeis+ dat ik gebruik maak van een andere aannemer op zijn kosten (gezien ik gebruik maak van hoogdringende zaken, die niet langer kunnen wachten en dat ik later bevestiging zal vragen aan een rechter) Kheb hem wel nog één kans gegeven voor de NIET dringende zaken zoals laminaatvloeren/trap + verbetering van de muren

Hoop dat het iets opbrengt, bedankt voor jullie steun allemaal !! het doet deugd te lezen/horen dat jullie andere mensen zo goed helpen!
bedankt voor jullie steun,
Tommy

Terug naar “Aanneming”