Factuur dubbel zo duur

Belgica
Topic Starter
Berichten: 3

Factuur dubbel zo duur

#1 , 08 aug 2014 10:47

Wij zijn een jong koppel met geen ervaring in de bouwwereld. Voor het afbreken van onze aanbouw hebben we een aannemer laten komen (via via) dit leek ons een eerlijke sympathieke man. Hij ging de werken uitvoeren voor een vaste prijs, uren en containers inbegrepen. Wij gingen mondeling akkoord, er staat dus niets op papier. Nu de werken voltooid zijn hebben wij een factuur gekregen met meer dan het dubbele van het afgesproken bedrag op.
De factuur bestaat uit de prijs van de containers en het uurloon. De prijs van de containers klopt, maar het uurloon is meer dan het dubbel aantal uren dat hij aanwezig was op onze grond. Volgens hem moeten wij dus de uren dat hij de containers wegbracht en kwam plaatsen ook betalen bovenop de containerprijs ( 2 uur per container). Dit gaat over meer dan 4000 euro extra. Kan dit zomaar? En wat kunnen we nu doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 aug 2014 11:06

Waren het zijn eigen containers, of waren ze van een onderaannemer (gehuurde dus)?
Normaal zit in de prijs van een container ook het vervoer van en naar de werf en de stortingskosten.
Bel eens rond en vraag daar eens de prijs van een container. Let wel op welk vuil erin gestort wordt. Gemengd bouwafval kost veel meer dan gesorteerd bouwafval om te storten en te verwerken.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 08 aug 2014 11:11

Zal moeilijk worden. Hij heeft mondeling een 'all in' prijs gegeven maar niet op papier?

Reclame

Belgica
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 08 aug 2014 11:20

Het waren zijn eigen containers, vooral steenpuin en houtcontainers. Ja mondeling, wij hebben niets op papier.

Sirkii
Berichten: 5458

#5 , 08 aug 2014 13:30

Wat was de containerprijs die hij vroeg voor steenpuin resp houtcontainers ? Hij voerde het afval zelf naar een verwerker zodat de containerprijs een stuk lager zou moeten zijn dan de commerciële prijzen "gebracht en afgehaald" omdat jij 2 uur extra per container vroeg.

Belgica
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 08 aug 2014 15:22

Nee ik vroeg niet twee uur per container, hij rekende 2 uur (werkuren) voor het wegvoeren van een container. De container prijzen weet ik niet, enkel de totale prijs. Hout 5 ton voor 250 euro en steenpuin 200 ton voor 1350 euro.

VGM-Dennis
Berichten: 5

#7 , 11 aug 2014 22:24

Als er werken worden uitgevoerd 'in regie' dan moet je de prijs gaan vergelijken met andere aannemers. Is zijn prijs dermate hoog t.o.v. andere aannemers dan kan je dit aanvechten voor de rechter die hierin een beslissing kan nemen en zodoende de prijs kan herleiden.
In dit verhaal is de prijs consensueel overeengekomen tegen vaste prijs. (absoluut forfait) Een foutieve inschatting m.b.t. het totaal opgegeven werkuren is GEEN rekenfout en kent geen rechtsgevolgen.

guy263202
Berichten: 163

#8 , 11 aug 2014 22:53

Als de opgegeven gewichten kloppen lijkt me dit een redelijke prijs.
Ik ben wel verbaasd 200T steenpuin ?? Een pallet stenen weegt
ongeveer 1T; dus voor ongeveer 200 paletten ?? Die aanbouw
moet dan toch wel een klein kasteel geweest zijn, ofwel is er iets
mis met die 200T.

mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 12 aug 2014 10:28

200 ton komt overeen met ongeveer 10 containers.
Hoeveel containers met steenpuin waren er?
Heb je wegingsbons van de stortplaats gezien. Als er per gewicht wordt gerekend heb je recht om die ook te zien.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 19 aug 2014 11:19

200t voor 1350€, denk dat die som voor 30 ton is. 200 ton staat gelijk met +- 30 containers. De meeste gewone container zijn 12m³ a 15m³.
Voor bouw- en sloopafval mag je rekenen op 50€ per ton, hout is 25€ per ton.
Containers van 20m³ en meer moet je al een zware vrachtwagen hebben die dit laadvermogen heeft.
Nooit werken laten uitvoeren zonder contract, dit vraagt steeds om moeilijkheden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

nijltjetweety
Berichten: 155

#11 , 22 sep 2014 16:47

Als ik reken aan 20 ton/container kom ik uit bij 135 euro. + de 2 werkuren. ik betaalde viir een container steenpuin 165 euro (12 jaar terug. Dus op het eerste zicht goedkoop (135 euro) maar beter de firma die containers verhuurt alles te laten doen. heb je navraag gedaan naar de aannemer zijn factuur die hij betaalde aan die verwerker?Dan kan je misschien nog na gaan hoeveel er werd afgevoerd. Wij hadden 8 containers voor de achterbouw (dus ca 160 ton) voor alles. Steenpuin, hout, grond (de vloeren waren daarbij 30 cm diep gedemonteerd voor het plaatsen van geisoleerde betonplaten en vloerverwarming. Jouw aannemer zit een stuk hoger qua tonnage. Dus als er geen grond werd afgevoerd klopt dat tonnage langs geen kanten. De eigenaar van de containers of de verwerker moet hier over uitsluitsel kunnen geven.

Terug naar “Aanneming”