verkavelingskosten

mefisto
Topic Starter
Berichten: 13

verkavelingskosten

#1 , 08 jul 2014 12:16

Door een verkaveling van landbouwgrond in 2006 (gelegen achter het huis van mijn vader) en door afbraak van het huis naast mijn vader om er een straat te leggen, wordt de achterliggende grond van vader opeens interessant voor de nieuwe buren (2012).
Door een eerder afgesprongen verkoop ( de gemeente en de verkavelaar vroegen aan zeer groot bedrag), zakte mijn vader zijn prijs van 225 €/m² naar 200 €/m² voor de achterburen. Er werd een voorakkoord getekend en de verkavelingsprocedure werd in gang gezet.
Dit heeft tot 30 juni 2014 geduurt tot de verkaveling er eindelijk door was.
Maar nu komen de buren (zij hebben alles geregeld in naam van mijn vader ) met een rekening af van de verkavelingskosten , landmeter, akte opmaken , Infrax enz. voor een totaal van 9876 €
Dit bedrag delen ze gewoon door de grootte van het perceel (536m²) en komen ze zo aan 18 €/m² , die ze dan gewoon aftrekken van de eerder overeengekomen 200€/m², dus 182 €/m². Kan dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2668

#2 , 08 jul 2014 16:40

Hangt er natuurlijk vanaf hoe de grond beschreven is in het voorakkoord en wat de voorwaarden van dit voorakkoord zijn.

mefisto
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 08 jul 2014 18:37

Was eigenlijk een verkoopsbelofte .

Reclame

a162378
Berichten: 118

#4 , 06 sep 2014 13:13

Normaal, als de grond als bouwgrond werd beschreven in de belofte, als er niets anders op papier staat, dan betaalt de verkoper de verkavelingskosten. De verkavelingsakte is nog iets anders. Het feit dat zij het aftrekken van de verkoopprijs is een trukje om minder registratierechten te moeten betalen.

Wie is de officiele aanvrager van de verkavelingsvergunning?

Terug naar “Aanneming”