Garantie verborgen gebreken

cgf
Topic Starter

Garantie verborgen gebreken

#1 , 10 feb 2014 20:53

Wij laten verschillende verbouwingswerken aan ons huis doen. Daarbij zien we vaak in de voorwaarden staan dat "Voor de verborgen gebreken waarborgt de aannemer de verborgen gebreken die zich manifesteren gedurende 1 jaar dewelke een aanvang neemt vanaf de oplevering, of de datum waarop de onvolkomenheden werden hersteld en opgeleverd. Op de uitgevoerde herstellingen wordt geen enkele waarborg gegeven. De waarborg beperkt zich tot het vervangen van elk stuk waarvan de constructie- en of montagefout bewezen is, met uitsluiting van alle verdere schadeloosstelling."

Dit laatste baart ons zorgen aangezien we afgelopen zomer nog een heet water lek hadden tijdens onze afwezigheid in de zomervakantie. Dit lek heeft veel schade veroorzaakt aan de tegels, de muren van de ruimte en de deuren. De oorzaak van het lek was duidelijk een verkeerde materiaalkeuze (een flexibele slang die niet tegen dergelijke temperaturen bestand was). Als ik dit soort voorwaarden lees, begrijp ik hieruit dat als wij dergelijke schade hebben door een fout van de aannemer, we toch enkel het defecte materiaal ( in bovenstaande voorbeeld het flexibele slangetje) vergoed krijgen en niet de schade veroorzaakt voor het lek?

Dit was een voorbeeld in verband met aanleggen toiletruimte maar nu zien we ook dergelijke voorwaarden op offerte voor electriciteitswerken en daar kan natuurlijk hetzelfde zich voordoen: als door het niet juist uitvoeren van de werken, een aparaat defect gaat of het huis in brand vliegt, dan wordt enkel het plaatsen van een nieuwe electriciteitsdraad voorzien? :shock:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2014 12:18

Bij een dergelijke schade steeds uw verzekering verwittigen. Laat hen het maar uitvechten met de aannemer.
een elektrische installatie dient gekeurd te worden, dus is een dergelijk voorval al bijna uitgesloten.
Moest het toch voorvallen, weer uw verzekering inschakelen.

j.demoor

#3 , 12 feb 2014 08:24

‘De vrijwaringsplicht voor verborgen gebreken is niet van dwingend recht,zodat de partijen er kunnen van afwijken‘(P. HARMEL, Theorie générale de la Vente in Répertoire Notarial tome 7 Livre 1, Bruxelles, Larcier, 1985, 194.)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

cgf
Topic Starter

#4 , 12 feb 2014 08:28

Bedankt voor het antwoord.
Ik wist niet dat je dan toch je verzekering kan inschakelen en dat zij het in geval
van aantoonbare fout bij de aannemer proberen te verhalen.
Als wij een document tekenen waar in de voorwaarden staat dat zij geen enkele
schade vergoeden behalve het defecte of verkeerd geplaatste onderdeel, dan heeft de
verzekering toch ook geen grond om op te staan? Het leek mij te gemakkelijk zo'n clausule
die de aannemer zowat vrij stelt van iedere behoorlijke schadevergoeding... maar heb
het eens nagekeken en in veel algemene voorwaarden van bouwwerken staat dit opgenomen...

Een van de twee in het bedrijf dat we de werken willen laten uitvoeren is keurder.
Misschien dan toch maar best een onafhankelijk keurder inschakelen...

cgf
Topic Starter

#5 , 12 feb 2014 10:33

Dank J. Demoor. Hoewel mijn post van deze morgen aangegeven staat als gepost om 10u28, had ik deze al eerder deze morgen geplaatst, nog voor uw antwoord. Weet niet wat er mis gegaan is. Maar dit terzijde. Ik weet helaas niet goed hoe ik deze mogelijkheid om af te wijken van de vrijwaringsplicht voor geborgen gebreken moet verstaan. Wil dat dan zeggen dat indien duidelijk aangetoond kan worden dat de oorzaak van bepaalde schade bij de aannemer ligt, deze daar toch aansprakelijk voor gesteld kan worden. Wat is dan nog het nut om zo'n clausule op te nemen in de algemene voorwaarden?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 feb 2014 16:44

Klok van JF vertoond al zeker een jaar kuren :lol:

Terug naar “Aanneming”