contractbreuk??

G.B.
Topic Starter

contractbreuk??

#1 , 16 jan 2014 16:44

Ik ben zelfstandig aannemer ( eenmanszaak ) en heb een seizoen contract met een andere bvba.
In dit contract staat dat ik op oproepbasis diensten moet verlenen en dit aan een afgesproken bedrag.
2x per maand facturen en betaling binnen 30 dagen. Contract door beide partijen getekend.

Nu heeft deze bvba, de opdrachtgever, reeds 2 facturen niet binnen de termijn betaald.
Ik heb dan per mail in gebreke gesteld. Daarop reactie terug gekregen dat alles die week in orde zou komen.
Nu weer 3 weken later nog steeds geen betaling ondanks dat hij reeds 2x per mail beweert dat de betaling gebeurd is.
Opdrachtgever beantwoord nu plotseling geen telefoon, sms of mail. Uit goede bron heb ik vernomen dat er geen financiële problemen zijn met deze bvba.

Gezien dit de grootste klant van mij is ga ik niet graag over naar gerechtelijke stappen omdat ik niet graag deze klant zou verliezen.
De vorige jaren is het wel allemaal vrij goed gegaan.
Echter als hij zou oproepen om diensten uit te voeren volgens het contract ben ik dan verplicht te gaan?
Niet gaan is contractbreuk maar niet betalen is dat ook. En niet betalen lijkt mij persoonlijk een gegronde reden om geen verdere werken uit te voeren.

Graag advies.

Mvg,

G.B.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2014 23:39

Eens persoonlijk langsgaan kan mogelijk helpen.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jan 2014 10:40

U kan toepassing maken van de exceptio non adimpleti contractus (exceptie van niet-uitvoering).

U kan aan uw medecontractant laten weten dat u niet meer komt werken zolang hij zijn verbintenis - u betalen - niet heeft uitgevoerd.

Reclame

G.B.
Topic Starter

#4 , 17 jan 2014 21:33

Langsgaan heb ik gedaan, wel beloftes maar na 14 dagen nog steeds geen betaling.
Dus weigeren de opdrachten uit te voeren omwille van de onbetaalde facturen zou gerechtvaardigd zijn?
Als de achterstand betaald is ben ik uiteraard bereid dit seizoen nog uit te doen.

Terug naar “Aanneming”