SOD Aannemer stuurt facturen voordat werken écht klaar zijn

Racerke
Topic Starter

SOD Aannemer stuurt facturen voordat werken écht klaar zijn

#1 , 22 aug 2013 22:31

Momenteel zijn we aan het bouwen, SOD, de verstandhouding is de voorbije weken een beetje minder geworden doordat wij toch wel wat opmerkingen hadden. Daarom is er ook een beetje schrik 'wat als ze niet meer verder gaan doen'... .

Nu hebben we een drie facturen gekregen:
1 voor beeindiging van ventilatiekanalen
hier kan ik me in vinden, is ook uitgevoerd
2 voor beëindiging van het gevelmetselwerk
hier kan ik me niet in vinden, er zijn nog enkele stenen die vervangen moeten worden door beschadigd
3 na uitvoering van de dakwerken
dakwerken zijn klaar maar nog enkele opmerkingen zoals een loden slabafwerking, dakrandprofielen (hoeken zijn niet beschikbaar) en een afwerkingslat moet nog geplaatst worden

Ons gaat het niet om niet te willen betalen, waar we wel schrik van hebben is dat als we deze zonder boe of ba betalen we achteraf geen poot hebben om op te staan.
Is dat doemdenken? Hoe dek ik ons best in? Een mail sturen en aangeven dat van factuur 2 en 3 wij slechts 90% betalen totdat alles afgewerkt is en dan in één beweging 10% of kan dat enkel tegen ons gebruikt worden als wanbetaler?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2013 14:11

Je kan die 90 % gerust betalen, maar laat aannemer via AS weten waarom je maar 90 % betaald. Is beter dan via mail, en ook officiëler. Stuur ook een kopie van het AS via de gewone post. Vermeld dat dan wel in het AS.

Racerke
Topic Starter

#3 , 23 aug 2013 15:21

Hmmm is dat niet ineens héél drastisch?
We moeten nog een jaar samen werken... .

Reclame

evgoeth

#4 , 05 sep 2013 17:00

Probeer te schatten hoeveel er nog moet gedaan worden en wat de waarde er van is.

Betaal dan het percentage aan de SOD aannemer.
In het slechtste geval belt hij u op en doet hij uiterst verbaasd waarom het niet betaald is.
In het beste geval wéét hij dat het komt omdat dit nog niet afgewerkt is.

In het eerste geval kan u nadien (niet binnen 6 maanden!) gaan argumenteren waarom u maar een percentage hebt betaald.

Als hij nadien ook de afwerking niet doet begint u best ook tijdig met het versturen van aanmaningen.

Racerke
Topic Starter

#5 , 13 dec 2013 20:23

situatie was volledig van de baan ....
Wat wel nog gebeurd is is hetvolgende: een factuur rekenfout gemaakt in hun nadeel te weinig btw geteld. De ronde som van 1000euro.
Toen werd mij telefonisch, of op mail zelfs bevestigd dat nog een nieuw factuur opgemaakt ging worden. (of dat dat verrekend ging worden)

Hoe moet ik met onderstaande omgaan?
Factuur is op datum van deze zomer aangepast aan nieuw bedrag en volgende tekst staat in de mail.
Op deze manier kan je dat toch niet aan een bank voorleggen of wel?

"
Met het oog op de afsluiting van het boekjaar heeft de boekhouder mij er op attent gemaakt (zoals ik vroeger al wel eens gemeld had) dat van de factuur 426 (Schijf 4 woning- Na beëindigen van alle metselwerken - SNELBOUW) er 1.000€ te weinig op de rekening was gekomen. Reden was een optelfout van mij. In bijlage heb ik de factuur opnieuw toegevoegd met het correcte totaal. Kunnen jullie aub zorgen voor de "bijstorting" Sorry voor de last.
"

Racerke
Topic Starter

#6 , 16 dec 2013 16:54

niemand een mening?

Terug naar “Aanneming”