Wie kan mij artikel 12 uitleggen? (opzegging overeenkomst)

Goedhart
Topic Starter

Wie kan mij artikel 12 uitleggen? (opzegging overeenkomst)

#1 , 01 okt 2013 10:59

Lieve mensen,

Wie weet hoe onderstaande artikel in mijn overeenkomst met de architect uitgelegd moet worden. Ik wil dit graag weten omdat ik de overeenkomst wil ontbinden, wegens het niet rond krijgen van de financiering. Dergelijk clausule is niet opgenomen in het contract dus kan daar niet op terugvallen. Ik heb de architect betaald voor de werkzaamheden die hij tot nu toe verricht heeft (ontwerp tekeningen en opstellen bouwdossier tbv vergunning).

Als ik naar onderstaande artikel kijk, dan heeft de eerste alinea betrekking op mijn situatie zonder dat er dan een schadevergoeding voor het nog uit te voeren werk betaald moet worden. Echter in de laatste alinea staat vermeld:

`Indien de werken enkel en alleen door de bouwheer worden stilgelegd gedurende een
periode van 1 maand en na officieel verzoek van de architect, zal deze laatste het
ereloon dat betrekking heeft op de werken die zijn uitgevoerd en bezig zijn, ontvangen,
naast een vergoeding van 50 % van het deel van de opdracht dat nog moet worden
uitgevoerd.`

Vraag: wordt bedoeld met `de werken` in de zin van tijdens de bouw werkzaamheden (wat dus nog niet zover is gekomen in mijn situatie) en dat er dan een schadevergoeding van 50 procent betaald dient te worden van de bouwwerkzaamheden dat nog uitgevoerd moet worden? Of, moet er ten aller tijden voor het eenzijdig verbreken van de overeenkomst, een schadevergoeding betaald worden?

Zoals ik al zei, lijkt mij dat de eerste alinea betrekking heeft op mijn situatie en de andere alinea´s niet.

Artikel 12 - Opzegging

Wanneer de bouwheer ervan afziet te bouwen of zijn project niet wenst verder te zetten,
zal de architect uitsluitend het ereloon ontvangen dat betrekking heeft op het effectief
geleverde werk, zonder dat het bedrag van dat ereloon lager kan zijn dan het bedrag dat
verschuldigd is voor de effectief uitgevoerde en aan de gang zijnde werken.

Wanneer de architect zonder geldige reden besluit de opdracht die hij heeft aanvaard
niet verder te zetten of wanneer de overeenkomst door zijn schuld wordt opgezegd, heeft
de architect maximaal recht op het ereloon voor de uitgevoerde werken.

Indien de bouwheer, onder meer als gevolg van het ereloon dat moet worden betaald
aan de architect die de opdracht moet verder zetten, bepaalde kosten zou hebben,
kunnen deze op de oorspronkelijke architect verhaald worden. Ook andere specifieke
schade die voortvloeit uit de opzegging, valt ten laste van de oorspronkelijke architect.

Wanneer de bouwheer een einde maakt aan de opdracht van de architect en/of het
verderzetten van de opdracht aan een andere architect toevertrouwt zonder vooraf de
overeenkomst te hebben opgezegd wegens een fout van de oorspronkelijke architect, zal
hij aan deze laatste, naast het ereloon voor de werken die effectief zijn uitgevoerd of die
in uitvoering zijn, een schadevergoeding moeten betalen van 50 % op het gedeelte van
de opdracht dat hem wordt ontnomen.

Deze schadevergoeding is slechts verplicht op voorwaarde dat de oorspronkelijke
architect zich niet verzet of vertragingen veroorzaakt bij de overdracht aan de nieuwe
architect.

Indien de werken enkel en alleen door de bouwheer worden stilgelegd gedurende een
periode van 1 maand en na officieel verzoek van de architect, zal deze laatste het
ereloon dat betrekking heeft op de werken die zijn uitgevoerd en bezig zijn, ontvangen,
naast een vergoeding van 50 % van het deel van de opdracht dat nog moet worden
uitgevoerd.

Met vriendelijke groet,
Richard

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Goedhart
Topic Starter

#2 , 04 okt 2013 00:28

Misschien leg ik het ingewikkeld en langdradig uit, ik zal het opnieuw proberen. Ik wil de overeenkomst met mijn architect stoppen. Er is nog geen vergunning aangevraagd en er wordt dus nog niet gebouwd. Ik heb de architect betaald voor het werk dat hij tot nu geleverd heeft. Moet ik nu een boete betalen?

Reclame

Terug naar “Aanneming”