Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht dat opgeleverd werd op 17/04/2012. Er diende echter nog zeer veel te gebeuren en het is ook opgeleverd zonder gas, water en elektriciteit. Waarschijnlijk wilden ze vermijden dat ze de opleveringstermijn zouden overschreiden.
Voor de oplevering waren er problemen met vocht en waterinfiltratie. Tijdens de oplevering werd mij gezegd dat ze opgelsot waren. Iets erna regende het plots opnieuw binnen via een lichtpunt in de leefruimte en waren er vochtplekken in een hoek van de leefruimte. Er werd naar gekeken door de aannemer en ik kreeg de melding dat alles opgelost was. Ik hadf maanden geen last meer van water/vocht tot het op 10/12/2012 terug begon binnen te regenen via het lichtpunt van de leefruimte. Iets ervoor had ik al wel gesignaleerd dat het plafond van mijn terras vochtig was. Ze hebben ernaar gekeken en opnieuw kreeg ik een brief dat de mogelijke oorzaak gevonden was en de zaak voor hen afgehandeld was. Op 23/12/2012 regende het opnieuw binnen langs hetzelfde lichtpunt én deze keer ook van boven het raam in de keuken. De problemen worden m.a.w. erger. De werfleider is gisteren komen kijken, maar wist de oorzaak niet en ook geen oplossing. Bovendien is het ook nog eens bouwverlof. Hij gig de dakfirma contacteren. Ondertussen zit ik hier naast emmers, dweilen en handdoeken, durf ik niet meer buiten te gaan, slaap ik niet en zie ik de toestand altijd amar verergeren.
Ik heb al vernomen op een eigenaarsvergadering, van de architect en een expert dat het een fundamenteel bouwprobleem betreft. Met een beetje 'oplapwerk' zoals ze tot nu toe gedaan hebben gaan ze dit niet oplossen. Het is echter een grote aannemer en ik blijf e-mails sturen, brieven schrijven en bellen, maar tot nu toe kom ik er geen stap mee vooruit. In tegendeel, ik heb al een e-mail terug gekregen dat de toon van mijn mails meer en meer nefaste gevolgen zal hebben voor mij en de verdere aanpak van mijn problemen. En ze vinden dat ik in herhaling val.
Ik overweeg juridische stappen, maar dat kan jaren aanslepen en op die kost heb ik niet gerekend. Ik weet echter niet wat ik nog kan doen? Ik ben op zoek naar advies en/of suggesties want ik begin ten einde raad te geraken...
Verder hebben ze Fibralith platen tegen betonwanden geplaatst die beginnen te barsten. Ze hebben blijkbaar te vochtig gelegen. Ze gaan dit komen herstellen. Mijn appartement is al geschilderd en ze willen de schilderwerken ook opnieuw uitvoeren. Ik zou dit echter liever zelf doen en hen de kosten laten vergoeden, gezien er meestel iets anders stuk gaat als ze iets komen doen en ik wil dat het deftig geschilderd wordt. Ze ze zeggen echter dat ik kan kiezen: ofwel doen zij het ofwel doe ik het zelf en draag ik zelf de kosten. Kan dat zo maar? Mag ik dit niet zelf doen en de ksoten laten vergoeden?
In alle appartementen binnen dit gebouw zijn trouwens problemen: waterinfiltratie, barsten in te vochtig gelegen Fibralith platen, geurhinder...