Deuren te hoog geplaatst - aannemer lacht het weg

My2Cents
Topic Starter

Deuren te hoog geplaatst - aannemer lacht het weg

#1 , 29 nov 2012 09:17

Beste

In mei zijn (eindelijk) 2 deuren geplaatst in onze woning.
We hebben buitendeuren laten plaatsen tussen ons leefgedeelte en een achterliggende - niet verwarmde ruimte.

De chape lag al.
De ramen en deuren plaatser drong er op aan dat hij als volgende aannemer langskwam.
Dus voor de pleisterwerken en voor dat de vloerder geweest is.

Bij de plaatsing van de deuren heb ik duidelijk gezegd dat de chapper 12mm had voorzien voor tegel (die we al hadden) + lijm.
Dit kon aan de voordeur gecontroleerd worden.

De plaatser legde echter dikkere houten blokjes om de deuren op te monteren - 18 à 19mm dik.
Voor de keukendeur werd er daarop nog een plastieken spatieplaatje gelegd van 1 à 1,5mm.

In verband met die 12mm staat er niets op papier, van die 18 à 19mm evenmin.

De facturen werden reeds betaald.

Intussen is er gevloerd, en zoals je al kan raden staan de deuren te hoog.
In de eetkamer komen de profielen 6 à 7 mm boven de tegels uit, in de keuken is dit bijna 1 cm.

De plaatser van de deuren weigert de deuren te demonteren om ze nadien op de juiste hoogte (dus op de vloer) terug te plaatsen.
(Ze willen dit wel doen maar dan moet er voor betaald worden - hoeveel weten ze me niet te zeggen)

In de keuken kan de tochtborstel (dalend rubber) niet laag genoeg gezet worden.
Om deze toch (nipt) te doen sluiten hebben ze in de deurstijl een extra plastic plaatje gevezen waardoor de deur nu klemt bij het sluiten.
Onder de deurstijlen is er geen opvulling, van een tochtvrije afwerking is dus helemaal geen sprake (wat ik toch zou verwachten van buitendeuren)

Later deze week gaan ze me nog eens terugbellen om dan (hopelijk) tot een oplossing te kunnen komen - maar afgaand op de gesprekken die ik tot nu toe met hen heb gehad heb ik hier geen goed oog in.
(als ik zeg dat ik betaald heb voor deuren met plaatsing krijg ik als respons : "ze zijn toch geplaatst")

Als er geen oplossing komt verstuur ik maandag per aangetekend schrijven een ingebrekestelling, gevolgd door een tweede als ze hierop niet reageren.

Als daarop niet gereageerd wordt: wat zijn dan de volgende stappen die ik moet ondernemen ?
(brief van een advocaat, vredegerecht, handelsrechtbank, rechtbank van eerste aanleg ?)
Hoe lang zou zo'n procedure dan duren ?
Iemand een idee wat mijn kansen zouden zijn moest het effectief tot een zaak komen ? (wat ik nog steeds hoop te vermijden)

Indien gewenst kan ik vanavond ter verduidelijking enkele foto's plaatsen.

alvast bedankt voor de informatie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 nov 2012 09:38

Als de aannemer uw deuren heeft geplaatst zoals vereist volgens de EPB-regelgeving valt hem niets te verwijten. Die regelgeving bepaald dat er voldoende doorstroomopening onder of door (rooster) de deur moet zijn. Dat U de ruimte aan de andere kant van de deur niet wenst te gaan verwarmen is geen argument om de verplichtte ventilatie te beletten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2012 12:34

Maar gewoonlijk worden deuren pas geplaatst NADAT DE VLOER er ligt. Deze werkwijze was om problemen vragen.

Reclame

My2Cents
Topic Starter

#4 , 30 nov 2012 12:43

@ Lightning:

De bestelde deuren zouden buitendeuren moeten zijn.
Deze dienen in principe tochtdicht geplaatst te worden.

Moest ik volgens EPB-normen toch voldoende verluchting moeten hebben zou deze lucht mijns inziens onder de deur moeten doorkomen, en niet onder het deurkader.
Het deurkader hangt dus in de lucht in plaats van op de vloer te steunen.

Terug naar “Aanneming”