vraag stedenbouw vs kadaster

Heidip
Topic Starter
Berichten: 11

vraag stedenbouw vs kadaster

#1 , 26 nov 2012 12:42

Ik had graag even advies gevraagd. Ik zal de situatie even schetsen:

in 2003 kocht mijn man (voor ons huwelijk) een woning aan op zijn naam
in 2008 kochten we samen (na huwelijk) de naastliggende woning aan
We dienden een bouwaanvraag in om de twee woningen samen te voegen tot één. Deze werd ingediend half september 2008 en goedgekeurd juni 2009. Eind 2009 dienden wij het papier van einde der werken in en deden aangifte bij het kadaster.
Het kadaster meldde ons dat het onmogelijk was de twee panden samen te voegen in het kadaster omdat ze niet dezelfde eigenaar hadden (mijn man alleen versus wij twee samen).
De twee eigendommen bleven dus in het kadaster gescheiden wat heden nog zo is. In de gegevens van de dienst stedenbouw stonden ze echter wel ingegeven als samengevoegd
In 2011 dienden we een vergunning in om de twee terug te scheiden nav verkoop (op voorstel van de stad). De stad weigerde deze vergunning maar liet ons wel weten bij een overleg dat de kadastrale toestand ons wel toeliet ze apart te verkopen. In 2012 werd één van de twee woningen officieel verkocht en de akte van verkoop in augustus getekend. Het verkoopsproces heeft de officiële weg gevolgd met een notaris voor ons en een andere notaris voor de kopers. De stad leverde ook voor elk van de panden een apart stedenbouwkundig attest af.
Nu krijgen we een brief van de stad dat ze een controle hebben gedaan van de geweigerde bouwvergunning en dat ze onmiddelijk één van de twee huisnummers schrappen en de twee kadastrale nummers onderbrengen onder één huisnr. In het kadaster zijn het nog steeds verschillende nummers en huisnummers met een verschillende eigenaar en kunnen ze dus niet samengevoegd worden.

Kan de stad in dit geval zomaar het ene huisnummer schrappen? En hoe is de toestand van het gebouw dan want volgens de stad zijn de twee samen één ééngezinswoning, volgens het kadaster zijn het twee aparte eigendommen (ingeschreven als woning) van twee verschillende eigenaars?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22329
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 nov 2012 12:51

Waarom zet je dat hier telkens weer, maar dan onder een andere titel?
Je zal daardoor niet snelleer een antwoord ontvangen hoor. Het is pas weekend geweest.

Reclame

Terug naar “Aanneming”