Hoi allemaal,
Mijn vriend en ik hebbben enkele weken geleden een huis gekocht dat aan renovatie toe is. Eerste prioriteit is de bestaande achterbouw: hiervan moet de achterste muur afgebroken worden en vervangen worden door een grote raam, de huidige muur die in de achterbouw staat moet eruit om te vervangen door een poutrel, en het afhellend dak willen we plat dak maken.
Het probleem is echter dat die achterbouw (18m²) naar wij denken niet op de originele plannen van het huis staat en dus achteraf bijgezet werd zonder vergunning. De plannen van de woning dateren van 1955.
Enkele vragen die wij hierbij dus hebben:
- is er een regelgeving die zegt dat na zoveel tijd dit deel geregulariseerd is? Is er bv een 'verjarings'termijn? Wat ik op internet gevonden heb tot nu toe was dat, voor zover dit dateert van voor 1961, het geregulariseerd kan worden?
- Wat indien dit niet zo is?
- Mogen wij de bestaande achterbouw renoveren zonder bouwvergunning? Wat met 'meldingsplicht'?
We gaan sowieso ook eens navraag doen bij de gemeente maar ik wilde toch eens horen wat hier de ervaringen zijn?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes,
Lies