Schoorstenen

VFG
Topic Starter
Berichten: 6

Schoorstenen

#1 , 06 jul 2012 17:37

Situatie: oud rijhuis met oude bouwvallige schoorsteen. Het huis ernaast heeft ook een bouwvallige schoorsteen die tegen de mijne staat (geen gemeenschappelijke dus, 2 aparte schoorstenen).

Stel nu dat ik mijn schoorsteen door een aannemer laat afbreken, en onmiddelijk of na X weken valt de schoorsteen van de buren op mijn dak, of de buren hun dak.

Wie moet er dan voor de kosten opdraaien? Heb ik het recht om enkel mijn schoorsteen af te breken, of moet ik dan deze van de buren ook direct op mijn kosten herstellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22331
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jul 2012 19:59

Misschien eerst eens met de buren overleggen om de werken samen te laten uitvoeren. Spaart geld en latere kopzorgen uit.
Uw reactie is er een zoals er vandaag de dag teveel zijn: iedere zijn ding en de rest moet zijn plan maar trekken.
En indien deze schoorstenen niet meer gebruikt worden, worden ze beter definitief weggenomen en het dak met pannen dichtgelegd.

VFG
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 06 jul 2012 20:11

Het probleem is een beetje ingewikkelder. Ik heb reeds een overeenkomst met een aannemer om mijn schoorsteen af te breken, die eerst het probleem wat minimaliseerde en "wel wat ging stabiliseren", dus ik dacht "ok, hij is de vakman", maar stel me daar nu toch vragen bij aangezien hij ineens geen garanties meer op papier wil zetten.

Vandaar de vraag "wat als..?"

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 06 jul 2012 21:00

Er gebeurt regelmatig nog veel erger: dat het aanleunende gebouw bij afbraak volledig instort.....
Degene die afbreekt moet voor schoring zorgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Aanneming”