Verzekering bij werken door aannemer uitgevoerd

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

Verzekering bij werken door aannemer uitgevoerd

#1 , 17 apr 2012 14:26

Ik heb een bestelbon getekend voor gevelwerken bij een aannemer.
In de verkoopsvoorwaarden staat de zin: "De klant dient ervoor te zorgen dat de werf voldoende verzekerd is voor aanvang van de werken."

Nu heb ik nagevraagd bij de verzekeringsmakelaar, en deze zegt dat voor dit soort van werken (gevelbepleistering en isolatie) dit eigenlijk altijd door de aannemer moet geregeld worden en dit zeer duur zal zijn als ik dit moet laten verzekeren.

Heb ik hier geblunderd door deze bestelbon te tekenen? Maw. heeft de aannemer een kost naar mij doorgeschoven waardoor mijn bestelling veel duurder is geworden?
Of is dit niet rechtgeldig (zoals makelaar beweert) en moet aannemer nog steeds voor verzekering zorgen?
Graag advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fp64
Topic Starter
Berichten: 43

#2 , 19 apr 2012 13:01

iemand? ben ik gebonden tot een extra verzekering, of toch de aannemer?

mava105
Berichten: 22319
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 apr 2012 16:02

aannemer moet zich verzekeren, niet de bouwheer.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 19 apr 2012 16:06

Nochtans zie je dat meer en meer verschijnen in verkoopsvoorwaarden.

mava105
Berichten: 22319
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 19 apr 2012 16:22

Hoe kan de bouwheer een goede verzekering afsluiten. Welk materiaal gebruikt de aannemer, en zijn zijn toestellen gekeurd? Zijn zijn stellingen veilig en gekeurd? Werk bij volgens de voorschriften? Wat is het risico van deze werken?

En aannemersverzekering is iets specifieks, gebonden aan zijn beroep. Dat kan je niet vragen van een bouwheer, voor wie de werken misschien maar een paar dagen duren.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 19 apr 2012 16:29

Volgens mij gaat het hier om een werfverzekering die particulieren kunnen aangaan als er werken door een aannemer worden uitgevoerd. Bv. een aannemer die per ongeluk de muur van de buren eruitgooit. De buur kan dan niet rechtstreeks de aannemer aanspreken, maar moet daarvoor bij de bouwheer zijn, die op zijn beurt dan weer de aannemer aanspreekt.

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

#7 , 19 apr 2012 18:33

Volgens mij gaat het hier om een werfverzekering die particulieren kunnen aangaan als er werken door een aannemer worden uitgevoerd. Bv. een aannemer die per ongeluk de muur van de buren eruitgooit. De buur kan dan niet rechtstreeks de aannemer aanspreken, maar moet daarvoor bij de bouwheer zijn, die op zijn beurt dan weer de aannemer aanspreekt.
Maar moet de bouwheer hiervoor zich verzekeren? Vermits de bouwheer zelf geen werken uitvoert, zal er steeds verhaal zijn op aannemer. (denk ik toch)
Begrijp ik correct dat de aannemer toch nog steeds zelf verzekerd moet zijn?
Zoals reeds opgemerkt zie je dat steeds meer in verkoopsvoorwaarden. Maar verzekeringsmaatschappijen kennen dit dan blijkbaar alleen voor doe het zelvers....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 apr 2012 11:12

Volgens mij gaat het hier om een werfverzekering die particulieren kunnen aangaan als er werken door een aannemer worden uitgevoerd. Bv. een aannemer die per ongeluk de muur van de buren eruitgooit. De buur kan dan niet rechtstreeks de aannemer aanspreken, maar moet daarvoor bij de bouwheer zijn, die op zijn beurt dan weer de aannemer aanspreekt.
Ook in dat geval zal een verzekeringsmaatschappij om het risico goed in te schatten, héél wat informatie van de aannemer nodig hebben, niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 20 apr 2012 13:38

Ook in dat geval zal een verzekeringsmaatschappij om het risico goed in te schatten, héél wat informatie van de aannemer nodig hebben, niet?
Zo'n werfverzekering (ABR-verzekering) lijkt mij een soort van 'tijdelijke familiale verzekering' waarvan de kostprijs afhankelijk is van de geschatte bouwwaarde. Waarom meer en meer aannemers dat vragen, weet ik niet. Want eigenlijk zouden zij best ook over een soort van burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering moeten beschikken. Is het een manier om zichzelf extra in te dekken of zijn het algemene verkoopsvoorwaarden die door een beroepsvereniging werden opgesteld en klakkeloos overgenomen door hun leden, de aannemers?

Ik zou de vraag stellen aan de aannemer zelf.

fp64
Topic Starter
Berichten: 43

#10 , 20 apr 2012 20:05

Zo'n werfverzekering (ABR-verzekering) lijkt mij een soort van 'tijdelijke familiale verzekering' waarvan de kostprijs afhankelijk is van de geschatte bouwwaarde. Waarom meer en meer aannemers dat vragen, weet ik niet. Want eigenlijk zouden zij best ook over een soort van burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering moeten beschikken. Is het een manier om zichzelf extra in te dekken of zijn het algemene verkoopsvoorwaarden die door een beroepsvereniging werden opgesteld en klakkeloos overgenomen door hun leden, de aannemers?

Ik zou de vraag stellen aan de aannemer zelf.
Ik heb dus de "verkoper" van de aannemer gecontacteerd:
Ik begrijp volkomen dat u zich zorgen maakt om bepaalde voorwaarden die in een contract voorkomen, ik zou ook zo reageren. En het is waar, dat contractvoorwaarden dikwijls nog al bedreigend voorkomen. Ze worden dan ook gemaakt door advokaten.

Uiteraard is uw familiale en verzekering van uw huis meer dan voldoende. [firma X] is ook verzekerd (bijvoorbeeld een stelling waait om door storm of dergelijke).
Het is zoals een bijsluiter van een medicament: als je dat leest, al is het maar een aspro, dan durf je die al niet meer nemen.
Zoals bartvdv dus dacht... ik hoop dat hetzelfde standpunt wordt ingenomen als er echt wat misloopt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 apr 2012 09:49

U hebt in ieder geval al op mail dat uw familiale verzekering + brandverzekering (ik vermoed dat dit de verzekering is die ze bedoelen met "de verzekering van uw huis"?) voldoende zijn. Hou die mail dus zeker goed bij!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Aanneming”