Ik ben eigenaar van een appartement in een blok met 6 appartementen met op het gelijkvloers een bankkantoor. Eind 2009 namen we met de eigenaars van de appartementen een aannemer onder de arm om de gemeenschappelijke afvoerbuis te vervangen. Hierin was een lek ontstaan die o.a. een lek in de gasleiding had veroorzaakt.
De firma die deze werken uitvoerde heeft deze buis gedeeltelijk vervangen door een smallere buis. Op het punt waar de oude- en nieuwe buis samenkomen had men er blijkbaar niet beter op gevonden om het "gat" dicht te smeren met isolatieschuim. Deze "koppeling" zat verscholen in het vals plafond van de bank. Nu is dat isolatieschuim zodanig gaan rotten dat men in het bankkantoor met een enorme reukhinder zit.
Mijn vraag is of we de toenmalige aannemer hierop nog kunnen aanspreken (na 2,5 jaar). Het gaat m.i. duidelijk om een beroepsfout. Dit kon onmogelijk eerder ontdekt worden en de aannemer kan zich nu vermoedelijk beroepen op een redelijke verjaringstermijn. Ik vermoed dat dit ook de tactiek was die men destijds heeft toegepast: "tegen dat dit uitkomt zijn we er vanaf".
Ik had met de aannemer gebeld en men sprak al meteen van factureren om nog maar gewoon te komen kijken wat het probleem zou kunnen zijn (terwijl dat voor ons overduidelijk is). Als we inderdaad niets meer kunnen doen op juridisch vlak zullen we wel ineens een andere firma onder de arm nemen...