verschil offerte - bestelbon

jbm
Topic Starter

verschil offerte - bestelbon

#1 , 17 mar 2012 20:03

- Ik heb verschillende offertes opgevraagd voor de behandeling van een deel van de gevel van mijn huis tegen opstijgend vocht.
- Ik laat de vertegenwoordiger van het bedrijf dat mij de beste prijs-kwaliteit leek aan te bieden telefonisch weten dat ik inga op de offerte.
- De vertegenwoordiger komt daags nadien langs en legt mij een bestelbon voor ter ondertekening.
- Ik onderteken de bestelbon, maar ontdek op het moment dat de vertegenwoordiger net buiten is dat het bedrag op de bestelbon bijna 200 euro hoger ligt dan het bedrag op de offerte.
- Ik ga naar buiten en spreek hem aan (hij zit al in zijn wagen). Hij belooft mij om het uit te zoeken. (Ik wilde eigenlijk dat hij dit onmiddellijk rechtzette, maar kon hem moeilijk de wagen uitsleuren.)
- Ik herinner hem enkele dagen later via mail aan zijn belofte. Ik krijg daarop een e-mail waarin hij zegt "Ik heb de overeenkomst laten aanpassen naar het bedrag van de offerte. Er was inderdaad een prijsverschil."
- Ik betaal het voorschot, de werken worden uitgevoerd, ik betaal het restbedrag (dus voorschot + offerte = bedrag offerte).
- Enkele maanden later krijg ik iemand aan de lijn van het bedrijf die zegt dat ik nog een restbedrag te betalen heb van bijna 200 euro. Ik leg het bovenstaande uit en bezorg haar de e-mail. Ze begreep het, liet weten dat de vertegenwoordiger niet meer voor het bedrijf werkte en zou het bespreken met haar baas.
- Enkele weken later (gisteren) krijg ik een aangetekend schrijven waarin het bedrijf verwijst naar de ondertekende bestelbon en eist om het restbedrag binnen de vijf dagen te betalen (zoniet zouden ze verdere stappen ondernemen).

Ik zou willen weten of ik dit restbedrag moet betalen. M.a.w. heeft de e-mail die ik ontvangen heb juridische waarde? Of zal ik toch moeten betalen omdat ik de bestelbon heb ondertekend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 17 mar 2012 20:16

Mail verzonden via adres van bedrijf? Dan is deze bindend.

Via AS (met mail en offerte in bijlage) deze kosten betwisten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mar 2012 20:19

De vertegenwoordiger vertegenwoordigt de firma. Indien hij u schriftelijk heeft bevestigd dat de prijs verminderd, is zijn werkgever hierdoor gebonden.
Het is van u natuurlijk ook niet voorzichtig zomaar iets te ondertekenen zonder het gelezen te hebben (dus waarschijnlijk ook niet de kleine lettertjes), en al zeker niet de prijs te vergelijken met de offerte.

Reclame

jbm
Topic Starter

#4 , 17 mar 2012 20:46

Mail verzonden via adres van bedrijf? Dan is deze bindend.

Via AS (met mail en offerte in bijlage) deze kosten betwisten.
Inderdaad verzonden via het bedrijf. Bedankt voor het advies.

jbm
Topic Starter

#5 , 17 mar 2012 20:47

De vertegenwoordiger vertegenwoordigt de firma. Indien hij u schriftelijk heeft bevestigd dat de prijs verminderd, is zijn werkgever hierdoor gebonden.
Het is van u natuurlijk ook niet voorzichtig zomaar iets te ondertekenen zonder het gelezen te hebben (dus waarschijnlijk ook niet de kleine lettertjes), en al zeker niet de prijs te vergelijken met de offerte.
Ik ben mij pijnlijk bewust van mijn onvoorzichtigheid...

ganapathi tantra

#6 , 17 mar 2012 22:34

Ik vrees een beetje dat dit een regelmatig voorkomende praktijk is in deze deelsector. De bouwsector is al niet gemakkelijk en ik verdedig mijn sector met hand en tand
maar spijtig genoeg zijn sommige onderdelen van onze sector echt niet te stuiten. Er zijn zeker een aantal respectabele bedrijven in dit segment maar die worden spijtig
genoeg overschaduwt door een groot aantal sjoemelaars en gladjanussen die graag op donkere dagen zaken doen.
Mogelijks staat ergens in het kontrakt dat zij niet gebonden zijn door overeenkomsten aangegaan door hun vertegenwoordigers tenzij schriftelijk door hen bevestigt.
Komt zeer regelmatig voor met diegene die werken met zelfstandige vertegenwoordigers. En dat verhaal dat hij/zij er niet meer zou werken moet u ook even checken door
bijvoorbeeld iemand ander suit uw omgeving kontakt te laten nemen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

jbm
Topic Starter

#7 , 18 mar 2012 17:16

Mogelijks staat ergens in het kontrakt dat zij niet gebonden zijn door overeenkomsten aangegaan door hun vertegenwoordigers tenzij schriftelijk door hen bevestigt.
Dit staat inderdaad in hun algemene voorwaarden...

ganapathi tantra

#8 , 19 mar 2012 12:04

voila sé daar heb je het eksteroog. Nu lijkt mij dat heengaan van die vertegenwoordiger nog minder plausibel. Tja man sommige truuken in mijn sector blijken onuitroeibaar maar
dat is eerder een kwestie van onwelwillende politiek dan wat anders. Kom je bij reguliere bedrijven met vaste vertegenwoordigers weinig of niet tegen. Er zijn evenwel bedrijven met
zelfstandige vertegenwoordigers die ook goed zijn laten we dat ook vermelden. Maar dat zijn witte raven
Ik vrees evenwel dat u die 200 zal moeten neertellen. Anders even wachten tot ze echt hun tanden laten zien je weet maar nooit. Maar een bedrijf
die zulke spelletjes speelt (in de hoop dat zij geen slachtoffer zijn van hun vtw) hebben meestal ook zo'n lopend kontrakt met één of andere advocaat
die zich daarmee wenst ledig te houden
Een spijtige zaak, evenwel een goede les. Je kan je wel de vraag stellen wat er in die vtw zijn hoofd speelde toen hij bij u nog in de wagen zat.........
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Aanneming”