Onze architect stopt ermee! Wat nu?

Eltoro
Topic Starter

Onze architect stopt ermee! Wat nu?

#1 , 28 jan 2012 11:55

Hoi,
Wij waren aan't bouwen met architect B uit A.
Nu blijkt dat deze persoon omwille van medische redenen "burnout" ons projekt niet meer kan verder zetten.
Als 't omwille van medische redenen is dan kan em dus eventueel wel overmacht inroepen denk ik?
We dachten dat we werkten via de formule van architecten-bouwers met hem, zodat we hiervoor verzekerd waren
daar kreeg ik te horen dat ze op dinsdag een vergadering zouden hebben waar elk van onze dossiers besproken zou worden. dat leek positief maar op donderdag toen ik hen terug belde kreeg ik te horen dat ook ons dossier nog niet ingediend was en dat wij dus van hen eigenlijk niets moesten verwachten..En blijkbaar zijn we niet de enige gedupeerden bij wie hij dit heeft gedaan. Ongeveer 70 dossiers!

Alsook heeft hij bij zijn laatste werk, een bestek en lastenboek voor onze bouw , een bestek en lastenboek van een andere woning genomen en enkel de naam van de bouwheer veranderd! Doordat wij dachten dat dit van onze bouw was hadden wij hem keurig zijn ereloon betaald. 4.470 euro. Nu willen wij dit graag terugvorderen en hem in gebreke stellen. Maar van andere gedupeerden horen wij al dat hiervan volgens hem geen sprake kan zijn.Dan maar naar de Raad van antwerpen daar waren ze nog minder behulpzaam want volgens hen had ook de architect dit niet gewild! het enige wat ze me konden zeggen was dat ik voor 31 januari hen moet laten weten met welke andere architect we verder gaan en dat ze me daar een stappenplan voor zouden bezorgen! Maar toen ik hen vroeg wat er zou gebeuren met de facturen die we al betaald hadden konden ze me alleen vertellen dat ze het zouden bekijken!
Nu ontvingen wij een email van de orde dat we maandag telefonisch vragen mogen stellen aan iemand vertrouwd met het dossier? Ik ben ook van mening dat we ons moeten groeperen zodat we misschien wat meer druk kunnen zetten achter de orde om toch ook iets te doen aan de hoeveelheid centen die we er allemaal ingestoken hebben!
Wij hopen maandag van de orde duidelijkheid te krijgen maar daar vrees ik voor want heb ook nog niet echt een idee wat ik moet vragen, de hele situatie lijkt mij ook nog altijd irreel terwijl we elke ochtend wakker schrikken en beseffen in welke nachtmerrie we zitten!Nu we geen termijngarantie meer hebben zullen we niet alleen de meerkost hebben voor het zoeken van een nieuwe architect maar ook van een huurprijs die we zullen moeten betalen en dan nog maar te zwijgen over het feit dat ze mij bij de AB bouwers konden vertelden dat de bewuste architect ongelooflijke deals kon bedwingen met tal van aannemers en dan geen van hun andere leden dezelfde condities konden/ kunnen bedwingen! Dus nu staan we daar en de vooruitzichten zijn niet echt rooskleurig!

Ze sturen naar iedereen een mail waarin:

- zij vinden dat X onterecht er wordt doorgesleurd op het forum ( http://bouwinfo.be/forum/showthread.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... mee-Wat-nu ) en dat wie zijn naam te grabbel gooit zal worden aangeklaagd voor laster en eerroof
- elk dossier specifiek is
- als u het lef heeft om hem aan te klagen, dit een gerechtelijke procedureslag zal worden, die vele jaren zal duren
-zij willen meewerken om de overgang naar een nieuwe architect vlot kan verlopen.

Nu is mijn vraag hoe kunnen we dit best aanpakken?
Zelf heb ik ondertussen de krant al gecontacteerd en zij willen hierbij helpen en een artikel publiceren over ons en andere slachtoffers van deze architect!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 28 jan 2012 13:00

U dient inderdaad het proces met uw architect te voeren via de rechtbank en niet via forums op het internet. Als u natuurlijk op elk ander forum uw zaak start en anderen daar ook in betrekt dan moet u niet verschieten dat u van een koude kermis thuis komt. Sommige mensen beschouwen het medium fora en internet als de nieuwe 21ste eeuw variant van het Middeleeuwse volkslynchen maar ik denk niet dat dat de bedoeling is zeker niet op dit forum waar ook de douche koud kan zijn.
Dat er problemen zijn zal waarschijnlijk niet kunnen ontkent worden maar we zien hier maar ook één kant van het verhaal en geen mogelijkheid op verdediging of recht van antwoor door de desbetreffende architect.
Ik denk dat sereen en objectief meer oplevert dan forums afschuimen met welke drijfveer ook
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos

#3 , 28 jan 2012 13:30

Dossier is ondertussen inderdaad gekend bij orde en regionale pers vanwege het respectabel aantal slachtoffers en de sleepvoetende werkwijze van de orde om haar verantwoordelijkheid te nemen. De orde mag dreigen met een proces wegens laster en eerroof als ze bereid zijn tegeneisen wegens tergend en roekeloos geding te aanvaarden. De hedendaagse mogelijkheden om wantoestanden aan te klagen mogen dan in de ogen van de aangeklaagden lijken op onfaire praktijken aangezien de benadeelden niet meer zo snel monddood gemaakt kunnen worden als in het verleden (sommige geestelijken, politiezones en procureurs delen deze mening momenteel ongetwijfeld...) maar dan dienen de verantwoordelijken in kwestie ook maar eens de handen uit de mouwen te steken overeenkomstig hun eigen regels en niet proberen de zaak stilletjes te laten doodbloeden.

De vier bouwdossiers die ikzelf via andere fora onder ogen heb gekregen en waar reeds beroep werd gedaan op een expert/advocaat lijken me waterdicht.

Als de orde de zaak in der minne wenst te regelen lijkt haar eerste taak me de benadeelde cliënten binnen de kortste keren verder te helpen en af te stappen van het huidige parcours waar eerder wordt gedreigd en een ivoren toren mentaliteit tentoon gespreid.

Voor de benadeelden lijkt het me zaak zich zo spoedig mogelijk te verenigen en gezamenlijk een bedreven advocaat en diens team in de materie in de arm te nemen. Afgaande op reacties in andere fora wordt die stap reeds overwogen? Dan zou ik daar werk van maken. Als eensluidende groep staat u immers veel sterker dan als een bende eenmansacties.

Tussen haakjes, het is me ter ore gekomen dat de ploeg van Panorama nog zoekt naar onderwerpen voor eigen producties dit jaar? Contactgegevens vind je hier terug.

Reclame

Eltoro
Topic Starter

#4 , 28 jan 2012 18:04

Aan Vandebos,
Hartelijk dank voor uw antwoord en tips om dit verder aan te pakken!

Aan ganapathi tantra,
Ik ben al zeer blij dat de douche hier op het forum niet zo koud was!
En laat ons allebei hopen dat het voor mezelf en de velen andere gedupeerden geen lege kermis zal worden.
Maar ik geloof dat we allebei weten dat dit waarschijnlijk niet het geval zal zijn!

Met serene groeten

j.demoor

#5 , 29 jan 2012 14:34

“Art.1795.Huur van werk wordt ontbonden door de dood van de werkman, de architect of de aannemer.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Wij waren aan't bouwen met architect B uit A. Nu blijkt dat deze persoon omwille van medische redenen "burnout" ons projekt niet meer kan verder zetten.’

‘burnout’ is niet 'dood' zodat hierdoor de huur van zijn werk niet ontbonden is. Architect B dient dus persoonlijk of door een door hem aangestelde de huur van het overeengekomen werk te voltooien.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanneming”