Parkeerplaats mindervaliden

Damiaan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Parkeerplaats mindervaliden

#1 , 28 feb 2019 09:37

Ik ben rolstoelgebruiker en ben er totaal afhankelijk van. Ik ben namelijk mijn onderbeen verloren in een gevecht tegen infectie's. Nu probeer ik zelfstandig (voor zover dit mogelijk is) in het leven te staan. Ik woon in een heel drukke straat met maar weinig parkeer mogelijkheden. Nu vraag ik reeds 2 jaar aan het gemeentebestuur om een parkeerplaats voor mindervaliden te krijgen. Dit is niet mogelijk zeggen ze. Je hebt er geen recht op omdat je een garage hebt. Nu heb ik idd een garage, maar die is te klein voor mijn aangepaste wagen. Wat kan ik hieraan doen? Ik dacht te weten dat de wetgeving zegt: dat je recht hebt op een parkeer plaats als je garage niet vlot toegankelijk is. En dat is hier zeker het geval.

Alvast hartelijk dank om mijn vraag ter harte te nemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 28 feb 2019 10:43

U hebt dus een garage, maar geengarage die als dusdanig bruikbaar is voor u. Daar zouden "ze" toch rekening moeten mee houden?

Al eens een gemeenteraadslid (burgemeester...? ) aangesproken?

En terzijde : is de garage (onbruikbaar voor u dus) verhuren een optie? Dan hebt u toch geen garage meer?

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2019 11:31

waarom parkeer je dan niet gewoon voor je eigen garage? Of is dat geen optie?

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 feb 2019 15:36

# 3 juiste opmerking. Plak een sticker verboden te parkeren op de poort en uw autoplaatnummer eronder.
Dan mag u er alleen parkeren. En bijkomend kunt u er een blauwe sticker invalide bijplakken. Heb hier een voorbeeld voor de deur, en dan lukt uitstekend.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 28 feb 2019 16:19

Maar je mag niet in alle straten voor je garage parkeren. Hier bv mag dat niet.

Ik volg Bosprocureur en zou in eerste instantie de schepen Mobiliteit contacteren, in een kleine gemeente eventueel de burgemeester.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 28 feb 2019 21:29

Dit is niet mogelijk zeggen ze. Je hebt er geen recht op omdat je een garage hebt. Nu heb ik idd een garage, maar die is te klein voor mijn aangepaste wagen. Wat kan ik hieraan doen? Ik dacht te weten dat de wetgeving zegt: dat je recht hebt op een parkeer plaats als je garage niet vlot toegankelijk is.
Klopt

De voorbehouden plaats die de gemeente kan aanleggen, is niet voor uw privé-gebruik, maar kan door alle gerechtigde lotgenoten gebruikt worden ...

Heeft je gemeente ongeveer 3 op 50 parkeerplaatsen voorbehouden ?
Dat is mogelijk al 1 reden om er ééntje of meer bij te leggen ...

2 omzendbrieven hierover :

die met de normverhoging van 1/50 naar 3/50 uit 2003:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/o ... mzendbrief


de eerdere uit 2001
https://wegcode.be/wetteksten/secties/o ... mzendbrief

1.2. Reservering van parkeerplaatsen in de nabijheid van de woning of van de werkplaats.

Aanvragen tot het voorbehouden van een parkeerplaats in de nabijheid van de werkplaats of van de woning van een persoon met een handicap, moeten onderzocht worden, rekening houdend met de volgende aandachtspunten :

de werk- of woonplaats beschikt niet over een garage of privé-parking die een vlotte toegankelijkheid waarborgt.



De afwijzing van uw aanvraag louter op basis van het feit dat u een garage heeft, zonder ook na te gaan of te overwegen dat die een "vlotte toegankelijkheid waarborgt", is dus niet in overeenstemming met de Ministriële omzendbrief terzake :!:

Terug naar “Andere”