Terug draaien bij LEZ bord

Sns5400
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Terug draaien bij LEZ bord

#1 , 15 feb 2019 07:14

Ik vroeg mij af of een bestuurder die een LEZ bord ziet en met een voertuig rijdt dat niet in die zone mag, de kans moet hebben om terug te draaien en alzo een boete te voorkomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2019 08:27

hangt af van de goede wil wan degene die op dat moment pv kan opstellen; de inbreuk ook per vergissing begaan zal bezien worden als een inbreuk. Dus omdraaien om het niet erger te maken is wellicht een goede oplossing om erger te voorkomen maar dan is het eigenlijk al te laat ...

Kali
Berichten: 762

#3 , 15 feb 2019 10:32

Ik vermoed dat TS bedoelt:

Ik rij en ik zie op 20 m afstand een LEZ bord, moet ik de mogelijkheid hebben om zonder het bord te passeren mij te kunnen omdraaien teneinde geen overtreding te begaan...

Ik zie dit in het Brusselse, als je van de autostrade rijdt heb je geen enkele mogelijkheid om 'te keren' of het LEZ bord niet voorbij te rijden … Kan me nu wel niet goed herinneren of dit aan de afrit reeds werd aangegeven...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 feb 2019 16:06

hangt af van de goede wil wan degene die op dat moment pv kan opstellen;
Die inbreuken worden automatisch vastgesteld
De "vaststeller" ziet enkel het camerabeeld waarop er in de LEZ gereden wordt , zonder te zien wat achteraf gebeurt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 feb 2019 16:20

Ik vroeg mij af of een bestuurder die een LEZ bord ziet en met een voertuig rijdt dat niet in die zone mag, de kans moet hebben om terug te draaien en alzo een boete te voorkomen.
Er is geen enkele regelgeving rond de plaatsing of afmetingen van de aanwijzingsborden F117 Afbeelding en F118 Afbeelding die de LEZ aangeven ... Niks :!:

De federale minister of federaal parlement zijn hiervoor trouwens niet meer voor bevoegd.
(De vraag is zelfs of federale niveau nog kan opleggen dat verbodsborden rechts moeten staan.)
De 3 gewesten hebben hierover zelf geen regels opgesteld, en kunnen ook geen aankondigingsborden "maken" want dat is federale bevoegdheid.

De F117/118 zijn geen zonaal gemaakte verbodsborden, want er is geen overeenkomstig verbodsbord.
Dus de regelgeving over verbodsborden is ook niet van toepassing
Evenmin die over zonale borden ... die gaat over bestaande verbods- en parkeerborden die zonaal gemaakt worden.

Een aankondiging van het begin van een LEZ 500m verderop, (zoals hieronder begin inhaalverbod) is dus niet eens wettelijk mogelijk , want niet voorzien in de wegcode :!:
Afbeelding


Enige uitweg is
-blijven staan en politie bellen
-achteraf de GAS-ambtenaar of zelfs rechter proberen te overtuigen dat de plaatsing van de LEZ u in de val lokte, daar er geen uitweg is zonder een inbreuk te begaan

Terug naar “Andere”