Boete De LIJN

Ncarpentier1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boete De LIJN

#1 , 14 feb 2019 09:25

Beste,
Gisteren kreeg ik een aangetekende brief van De Lijn nl. porces-verbaal ten laste van mijn dochter C van 17 decembre 2018 om 8u34. Ze was toen 17 jaar.
Ik betaal sinds meer dan 6 jaar een abonnement trein/tram bus voor mijn 3 kinderen. Het is correct dat mijn kinderen soms hun abonnement vergeten (zat in verkeerde jas/rugzak). Het is correct dat ze toen haar abonnement vergeten was, dit heeft ze ook maar op moment van de controle kunnen beseffen.
Nu krijg ik plots een boete van 107 eur, dat is volgens mij pure geldklopperij. Met de technische tools kunnen ze bij het opmaken van een PV toch kijken of die persoon al dan niet een abonnement heeft.
Bij de NMBS hebben ze een ander systeem namelijk als ze hun abonnement vergeten zijn, krijgen ze een ticketje en moeten ze de volgende dag naar station GSP gaan om hun abonnement te toen. Wat ik toch kindvriendelijk vind.
Mij vraag naar jullie toe, ben ik verplicht om die 107 eur te betalen. Ik heb reeds een mail verstuurd naar boetes@delijn.be met een copie van abonnement van mijn dochter.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 feb 2019 10:05

Dit staat op de website van de lijn

Wat doe ik als ik mijn abonnement ben vergeten?

Het kan gebeuren dat u uw abonnement, verminderingskaart of identiteitsbewijs niet bij u hebt. Bent u uw abonnement thuis vergeten, koop dan een geldig vervoerbewijs. Zo vermijdt u een boete.


Meer dan reageren op de ze brief kan je niks doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 14 feb 2019 10:06

Beetje oppassen met namen op het internet te zetten, die blijven daar voor altijd staan.

Voor de rest, van de website geplukt:
Voor een eerste proces verbaal binnen de twaalf maanden krijgt u geen boete, op voorwaarde dat u binnen de dertig dagen bewijst dat u de houder bent van het abonnement. Vergeet u binnen een periode van twaalf maanden een tweede en elke volgende keer uw abonnement of identiteitskaart, dan krijgt u wel een administratieve boete.

Reclame

Taraseq
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2019 11:28

Je moet ook steeds je vervoersbewijs valideren aan de ontwaarders bij instappen. Ook dat heeft je dochter dus over het hoofd gezien. Al voor instappen had je op die manier moeten weten dat je niet in het bezit was van een vervoersbewijs. Dat er een pv is opgesteld, is meer dan terecht.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 18 feb 2019 18:21

Je moet ook steeds je vervoersbewijs valideren aan de ontwaarders bij instappen. Ook dat heeft je dochter dus over het hoofd gezien. Al voor instappen had je op die manier moeten weten dat je niet in het bezit was van een vervoersbewijs. Dat er een pv is opgesteld, is meer dan terecht.
Nog niet alle abonnementen kan je valideren...

Terug naar “Andere”