autokeuring

Rockenlol
Topic Starter
Berichten: 5

autokeuring

#1 , 21 jan 2019 10:32

In januari 2017 voor eerste keer met Volvo diesel naar autokeuring met maar 24.000 km op teller ,bij roettest werd mijn wagen ver en lang in het rood (toerental) gedreven met gevolg Dag erna problemen met wagen + 6200 € kosten herstelling
Januari 2019 voor 2 maal naar keuring met 37.000 km op teller, bij roettest nam ik mijn gsm en wou enkel dashboard filmen om bewijs te hebben van toerental , de keurder van dienst verplichte mij om te stoppen met filmen anders kreeg ik geen keuringsattest
Ik verhaalde dat ik mijn wagen ter alle tijden mag filmen om bewijs te hebben wat er mee gebeurt
Zijn antwoord dat ik op prive terrein stond en moest stoppen met filmen
Hoe kan men hier bewijs verzamelen dat ze uw wagen in de sloop helpen en heb ik niet het recht om mijn wagen te filmen ?

mvg
Vermeiren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jan 2019 11:12

Heb je er al veel zien weg takelen op de autokeuring ??

Ik denk dat deze mensen hun werk doen zoals het hun opgelegd word, daar zal wel regels voor zijn hoe en wat !

In sommige landen word de roettest zelfs niet gedaan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 21 jan 2019 12:47

Het probleem is dat je ws dermate weinig kilometers aflegt en braafjes rijdt dat roetfilter etc niet naar behoren hun werk kunnen doen en daardoor kapot gaan. Diesels met roetfilter moeten regelmatig volbelast grote afstanden afleggen om de roetfilter gereinigd te krijgen. Idemdito voor het EGR systeem.

De medewerker van de keuring voert bij slechte waarde de test enkele keren uit in een poging de waarde omlaag te krijgen. Ik doe dit zelf regelmatig en ook vooraleer met m n diesel die ook weinig kilometers doet ter keuring te trekken: eerst rustig 20 km rijden om de motor op temperatuur te krijgen en dan een aantal kilometers in hoog toerental. Alles is dan proper en je aandrijflijn is niet mishandeld geweest.

En ja. Keuring is niet verantwoordelijk voor schade want de motor werd op geen enkel moment buiten de gebruikscriteria gedreven: een diesel gaat nooit over z n maximumtoerental tenzij hij valse brandstof/olie aanzuigt door bv een defecte turbo/brandstoftoevoersysteem (op hol slaan)

En neen. Je mag niet filmen in het keuringsstation. Dit staat trouwens duidelijk aangegeven.

PS. In 2020 of zo gaan keuringsstations ook illegaal weggenomen roetfilters kunnen opsporen wat een goede zaak is. Idendito hopelijk voor NOx (weggenomen EGR-systemen / Adblue cats)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 jan 2019 13:29

Diesels met roetfilter moeten regelmatig volbelast grote afstanden afleggen om de roetfilter gereinigd te krijgen.
Roetfilter regeneratie gebeurt in normaal gebruik bij deelbelasting. (Volvo PSA diesel)

Geforceerde regeneratie via OBD2 stekker tegen max toerental - anders draait die normaal onbelast ook zo hoog niet in toeren.
De medewerker van de keuring voert bij slechte waarde de test enkele keren uit in een poging de waarde omlaag te krijgen. Ik doe dit zelf regelmatig en ook vooraleer met m n diesel die ook weinig kilometers doet ter keuring te trekken: eerst rustig 20 km rijden om de motor op temperatuur te krijgen en dan een aantal kilometers in hoog toerental. Alles is dan proper en je aandrijflijn is niet mishandeld geweest.
Dat is de truc zonder roetfilter
Goed warm rijden, en dan tegen hoog toerental (richting maximum, ~120 in 3de bvb) de snelweg op
Eerste km ziet men achter je niks meer ...

Daarmee zorgde je dat een anders vrolijk walmende diesel probleemloos door de keuring geraakte.

En ja. Keuring is niet verantwoordelijk voor schade want de motor werd op geen enkel moment buiten de gebruikscriteria gedreven: een diesel gaat nooit over z n maximumtoerental tenzij hij valse brandstof/olie aanzuigt door bv een defecte turbo/brandstoftoevoersysteem (op hol slaan)
Keuring heeft al menig dieselmotor opgeblazen met hun zinloze "roettest".

Grotendeels doet men niet meer dan de roet uit de uitlaatdempers blazen, maar 't is "Voor het milieu" ...

Sommige merken beperken trouwens het toerental (tot rond de 2500) indien de motor onbelast is

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 21 jan 2019 13:42

In januari 2017 ..bij roettest werd mijn wagen ver en lang in het rood (toerental) gedreven
Waren ze met die praktijken (hoge toerentallen, lang aanhouden) niet gestopt wegens de vele schadegevallen ?

met gevolg Dag erna problemen met wagen + 6200 € kosten herstelling
:shock:
Wat hebben ze allemaal moeten herstellen ?

Geforceerd vrijbranden van roetfilter gebeurde bij Volvo ook onder hoorbaar pijnlijk hoge toerentallen :cry:

keurder van dienst verplichte mij om te stoppen met filmen anders kreeg ik geen keuringsattest
Stationschef er bijgehaald ?
Met dergelijke ervaringen neem in aan dat je wil vastleggen wat ze gaan uitspoken ..


6000 km is een hopeloos lage jaarlijkse afstand om met een diesel te rijden
Maar waarschijnlijk krijg je die nu aan de straatstenen niet meer kwijt ...

Rockenlol
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 22 jan 2019 09:12

zie maar eens op internet ,dan staat ge versteld over het aantal opgeblazen auto's bij autokeuring

Terug naar “Andere”