Aannemer dreigt met rechtszaak wegens negatieve review

Nina75
Topic Starter
Berichten: 10

Aannemer dreigt met rechtszaak wegens negatieve review

#1 , 03 jan 2019 23:03

Hallo,

Ik zou graag advies krijgen over de volgende kwestie:

Na een debacle met twee aannemerfirma's bij een verbouwing, heb ik over beide een negatieve Google review geschreven. Netjes volgens de regels: de feiten, die ik kan onderbouwen, geen gescheld of zelfs interpretaties, heel sec eigenlijk, geen meningen van derden. De feiten spreken ook voor zich, was allemaal best erg. Ik wilde daarmee ook anderen waarschuwen.

Vandaag staat één van beide aannemers op mijn antwoordapparaat: hij dreigt ermee om samen met die andere firma een proces tegen mij aan te spannen. Hij was woedend en brulde in de telefoon dat ik tot morgenavond heb om die post te verwijderen.

Ik heb wat zitten googelen, en vind vooral dat firma's die zulke mensen voor de rechtbank dagen, eigenlijk nooit winnen. Plus daarbij krijgen ze hiermee publiciteit (ik werk zelf in de media, dus niet zo moeilijk voor mij om dit in de krant te krijgen) en het wordt ze afgeraden om hier een zaak van te maken.

Maar toch: ik kan zulke negativiteit en stress missen als kiespijn.
Vooral een van de aannemers is een erg extreem type, ook dat is een van de redenen waardoor dingen zijn foutgelopen.
Voor mijn eigen gemoedsrust zou ik het eventueel wel verwijderen.

Anderzijds: als ik het zomaar verwijder, winnen de bully's. Dan heeft zo'n firma allemaal positieve reviews, vaak nog geschreven door kennissen en vrienden, en de mensen die kritiek geven, worden afgedreigd. Is niet oké, vind ik.

Wat zouden jullie me aanraden?

Is dit zo'n typisch geval principes versus pragmatiek?
Of kan ik iets anders doen?

Ik overweeg ook nog om wel te verwijderen maar in de plaats te zetten: "onder dreiging van een rechtszaak heb ik hier mijn comment verwijderd". Of iets dergelijks. Wat denken jullie daarvan?

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 03 jan 2019 23:29

laat ze maar dreigen, u heeft recht op uw mening zolang u de aangehaalde feiten ook kan bewijzen (wat blijkbaar geen probleem zou zijn)

Nina75
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 03 jan 2019 23:38

Nu ja, de vraag is wel: wat is bewijzen?

Bijvoorbeeld: bij aannemer 1: - een andere schilder vertelde mij dat bepaalde krassen in het schilderwerk in de voordeur komen doordat ze te hard geschuurd hebben en er dan een te dunne laag op gezet hebben. Ik ben zelf geen expert, maar ik geloof dit wel.
- Die andere schilder zei ook dat bepaalde lichtere vlekken op de muur komen doordat ze na het plamuren te snel geschilderd hebben.

Ander voorbeeld: bij aannemer 2:
- Ik heb heel veel gebreken op foto en die destijds ook naar hen gestuurd. Maar kreeg geen reactie. Dat valt aan te tonen. Ik heb ook gebeld, maar werd dan afgesnauwd of de hoorn werd op de haak gegooid. Dat kan ik niet bewijzen. (en wel opgeschreven)
- Een van de werkmannen maakte avances. Dat kan ik niet bewijzen, maar is wel gebeurd. En heb ik ook opgeschreven.


De reviews op bvb Tripadvisor zijn toch ook niet allemaal bewijsbaar? Bvb dat een ober in een restaurant onvriendelijk was of iets dergelijks?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 04 jan 2019 00:34

Antwoordapparaat niet wissen.

Aangetekende brief naar aannemer dat uw ervaringen met hem & zijn bedrijf blijven staan, dat u zijn tirade & dreigen met vervolging er nog aan toevoegt.

Je kan een telefoonnummer blokkeren op een vast toestel, als dat die functie heeft (en op elke smartphone)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jan 2019 06:19

Ik geloof dat ik iets gelezen heeft van een proces in Luik, verleden jaar dat de aannemer in het gelijk is gesteld !

En ook zijn er al restaurants die gelijk gekregen heeft van de rechtbank.

Toch oppassen met het gedachte goed de aannemer verliest altijd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”