kerkklokken

michielt
Topic Starter
Berichten: 2

kerkklokken

#1 , 19 mei 2008 10:18

tot hoe laat mogen kerkklokken luiden?
Want de gemeente waar we nu in wonen, luiden de kerkklokken ook 's nachts.
Ik dacht dat die ook moesten stoppen om 22u?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 19 mei 2008 14:02

in blankenberge heel de nacht door
en de zondagmorgen om 7u15 voor 45 min
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Jorre

#3 , 19 mei 2008 17:27

Verhuizen naar Galmaarden? :oops:

Ik vond hier nog een artikel terug van over vier jaar .
Kerkklokken moeten steeds vaker zwijgen
"Vlaanderen is overgevoelig geworden voor elke vorm van lawaai''
(met verwijzing naar 22u-7u stilleggen van klokkengelui)

Reclame

Zavijah
Berichten: 50
Locatie: Brussel

#4 , 11 apr 2010 23:08

Is dat wel wettelijk dat kerkklokken ook s nachts luiden?

Ik bedoel, welk nut heeft het eigenlijk om s nachts een hele buurt wakker te luiden als het 1, 2, 3, 4, 5, 6 uur geworden is????

Kerken staan meestal in het centrum, waar dus het meeste mensen wonen.
Ook bij ons luidt die kerk elk uur s nachts! Valt hier niets tegen te doen?

1.Ik zie het nut niet in van dit overbodige nachtlawaai. de periode dat iedereen naar de kerkeklok luisterde om te weten hoe laat het is, is al 150 jaar achter de rug. Ik kijk wel op mijn uurwerk als ik wil weten hoe laat het is, zeker s nachts!
2.het gras afrijden op een zondagnamiddag mag niet, maar kerkklokken mogen dan weer wel snachts iedereen wakker bim-bammen.
3.zal ik eens midden in de nacht repeteren op mijn drumstel. Of mijn hond om het uur s nachts een partijtje woefwaf laten doen. Ik zou snel een boete krijgen voor geluidsoverlast.
4.de regering maakt al jaren ambras over nachtvluchten boven zaventem, maar de kerkklokken kunnen ongestoord verder bimbammen.
5.tegenwoordig moet het toch heel eenvoudig zijn om de kerkklok automatisch te programmeren zodat die tussen 22h en 7h zwijgt?

mijn vrouw heeft in de loop der jaren een grote slaapproblemen gekregen; we wonen in een echt boerengat dus afgezien van de kerkklokken is het snachts muisstil. Sinds een tijdje wordt ze om het uur wakker van die klokken.

eigenlijk zou er een wet moeten komen die alle moskees en kerken het zwijgen oplegt s nachts !
misschien moeten de minaretten maar eens snel hetzelfde beginnen doen; het land zou snel op z'n kop staan en dan zou de wet er wel snel komen.

als je er even over nadenkt, het is eigenlijk onverantwoord en totaal zinloos.

valt hiertegen echt niets te doen?????

@Jorre: de link naar je artikel bestaat heelaas niet meer

Nick4
Berichten: 4

#5 , 01 jun 2012 11:32

Dit is een oud topic,
maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem.
In die zin dat ze bij mij zelfs om het kwartier luiden, elk half uur een leuke djingle, en om het uur het volle orkest.
Heel de nacht door.

Ik vind dit echt niet kunnen. Mij part mogen elke dag 's morgens om 6u opnieuw beginnen, maar elk kwartier heel de nacht door vind ik er los over.

Ik heb ook geen idee wat kan en niet kan, en tot wie ik me moet wenden.
Voor mij mag deze "traditie" blijven, maar er moet gewoon in mijn gemeente een kleine beperking opkomen vind ik.

Carlo
Berichten: 72

#6 , 01 jun 2012 11:56

ik dacht dat het luiden van klokken om het uur geen kerkelijk maar stedelijke/gemeentelijk opdracht was. (de stad is trouwens bevoegd voor de toren, niet voor de kerk).

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 01 jun 2012 16:07

Lawaai, ook tijdens de slaap, is extreem ongezond, leidt tot hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk, depressies,..... Dit is uitgebreid aangetoonnd door studies van Dr Dirk Avonts, professor huitartsengeneeskunde aan de UGent. Ik zou er maar niet te licht over praten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 01 jun 2012 17:22

[Gelieve bij het onderwerp van TS te blijven.:Vandebos]

vtec
Berichten: 170

#9 , 02 jun 2012 14:13

Ik woon bij manier van spreken onder de kerktoren en ik hoor die klokken niet meer, ook al luiden ze 's nachts op het halfuur en het uur. Allicht is het gewenning, mijn partner wist zelfs niet eens dat die 24/24 luiden

Terug naar “Andere”