Wapenvergunning

Laurens92
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wapenvergunning

#1 , 10 nov 2018 13:33

Beste mensen,

Ik heb een vraag waar ik niet direct antwoord op het internet vind dus probeer ik het hier eens.

De situatie is zo, enkele jaren geleden had ik een wapenvergunning, volgde netjes de regels zoals het hoort. Op dit moment had ik geen vuurwapens in mijn bezit en gebruikte ik de wapens van de schietstand. Na een breuk met mijn toenmalige vriendin is het beginnen mislopen.

We zijn uit elkaar gegaan in ruzie en dit was niet naar mijn wens, gezien ik liever alles fatsoenlijk had uitgepraat om op deze manier de relatie op een volwassen manier te eindigen. Zij stuurde toen regelmatig berichten met de bedoeling te provoceren en mij jaloers te maken, hoe haar nieuwe vriend zoveel beter was etc... (Niet dat dit werkte maar het stoorde mij wel dat ik steeds nog berichten kreeg).
Één keer heb ik de fout gemaakt een antwoord te geven op dat bericht met de boodschap "wacht als ik hem eens tegenkom...".

Uiteraard heel dom, en enkel bedoeld om het gestalk te doen stoppen maar het kwaad was al geschied. Mijn ex is naar de politie gestapt met de bedoeling dat zij mij eens zouden opbellen (het was een enorme dramaprinses en niet heel intelligent, helaas). Daar zou een vrouwelijke politieagente erop aangedrongen hebben dat ze toch klacht neerlegde, wat dan ook gebeurd is.
Dit was 3 jaar geleden.

In de klacht heeft mijn ex verklaard dat ik haar bedreigd had, wat gedeeltelijk waar is gezien die sms, maar ik vond het nogal zwak om die ene sms heel ernstig te nemen, maar goed het is gebeurd. Dan stond er ook in het PV dat ik wapens zou bezitten en ze bang was van mij...
Dit was uiteraard het gedeelte wat de politie tot actie liet overgaan.

Ik kreeg s'avonds bezoek, werd om uitleg gevraagd, stond hen toe om een huiszoeking uit te voeren, dus werkte volledig mee met de agenten.

Allemaal goed en wel, uiteraard niets gevonden. Deze PV zou geseponneerd worden werd mij verteld aangezien ze dit wel vaker meemaken en zonder verder gevolg. Mijn vergunning loopt nog steeds, enkele maanden later koop ik een pistool kaliber .22, breng de papieren in orde samen met de handelaar, alles lijkt in orde.

6 maanden na aankoop kreeg ik bericht dat ik mijn pistool moet komen tonen op het commisariaat. Na véél pogingen om de agent in kwestie te bereiken voor een afspraak lukt het toch. Eens op het bureau wordt ik geïnformeerd dat mijn wapen in bewaring wordt genomen in afwachting van het besluit van de procureur.

Interessant detail, de agent waar ik moest bijkomen kende mij nog uit mijn pubertijd, hij zei praktisch direct dat ik geen gemakkelijke was. Wat hij daarmee bedoelde was dat ik aan 16 jaar niet meer naar school wou door begrijpelijke omstandigheden en mijn moeder de politie inschakelde om mij te intimideren. Dan waren er ook de foute vrienden waarmee je een jointje rookt, kortom pubers...
Nooit heb ik andere drugs gebruikt, nooit ben ik in aanraking gekomen met de politie, nooit ben ik iets meer geweest dan een rebellerende puber in die tijd.

Hij zou mijn dossier opsturen, dus zoals verwacht, negatief besluit.
Wapenvergunning ingetrokken en wapen kwijt. Het pistool heb ik overgedragen aan een vriendin die wel een vergunning heeft.
Ik ben in beroep geweest en tegen die tijd was de verhouding met mijn ex genormalisseerd. Ik had haar verteld wat ze allemaal in gang had gestoken en de gevolgen ervan. Zij voelde zich schuldig en gaf toe valse verklaringen afgelegd te hebben en overdreven te hebben over praktisch alles, behalve de sms. Ze verklaarde dit ook in een handgeschreven document wat ik aan mijn beroep heb toegevoegd.

Ondanks al deze zaken kwam ook het beroep op een negatief besluit uit.
De aangehaalde argumenten waren dat ik 'reeds' in mijn jeugd "een agressieve persoonlijkheid" had en er geen wapens beschikbaar mogen zijn aan mij.

Dit slaat NERGENS op, ik was inderdaad een moeilijke puber, maar ik zie mij nu als 26-jarige man toch als een modelburger. Ik werk, spaar, betaal netjes mijn rekeningen, geen strafblad, geen contact met politie, doe alles voor mijn moeder wat ik maar kan mede uit schuldgevoel voor mijn "apenjaren", zowel zij als mijn ex hebben verklaard geen enkel bezwaar te hebben tegen mijn wapenbezit.

Nu dat ik de nodige context heb gegeven.
Ik mis het sportschieten en zou graag terug een wapenvergunning aanvragen.
Wat zijn mijn kansen hierop?
Ik besef dat een wapenvergunning geen recht maar een privelege is maar toch zou ik dit besluit van de gouverneur willen aanvechten want het strookt niet met de werkelijkheid.

Alvast bedankt om deze lange post te lezen en ik kijk uit naar de antwoorden.

Met Vriendelijke Groeten,
Laurens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luis S
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2018 17:18

Ik neem aan dat je vroeger een sportschutterslicentie en geen wapenvergunning had? Een wapenvergunning zonder wapen bestaat normaalgezien niet.

Zoals je weet wordt voor elke aanvraag van een wapenvergunning het advies van de lokale politie gevraagd. Als zij een negatief advies gaat de provincie dit natuurlijk volgen. Als de politie weer een negatief advies geeft kan je er zeker van zijn dat de provincie dit zal volgen.

De aanvraag van een sportschutterslicentie, waarmee je bepaalde wapens kan kopen, loopt via de schietstand en de federatie. Hiervoor wordt geen advies gevraagd aan de politie. Maar wanneer je met je sportschutterslicentie een wapen koopt wordt dit wel doorgegeven aan het Centraal Wapenregister.

Dat je geen veroordelingen hebt is het belangrijkste; maar wapenbezit is een "gunst", geen recht - en de regering, of in dit geval haar vertegenwoordigers, kiezen zelf aan wie ze die gunst verlenen.

Het beste is dat je contact opneemt met de AVWL via http://www.avwl-vzw.be, zij helpen wapenbezitters en hebben ervaring met de beroepsprocedures.

Reclame

Terug naar “Andere”