Goed gedrag en zeden onterecht?

Saturnos
Topic Starter
Berichten: 5

Goed gedrag en zeden onterecht?

#1 , 16 mar 2006 22:05

ik heb in 2003 een veroordeling opgelopen en heb een werkstraf aanvaard van 80 uren ,3 jaar later staat die veroordeling op mijn goed gedrag en zeden .Nu hoor ik van betrouwbare bronnen dat het onterecht is omdat ik een werkstraf heb gekregen,dus dat ik normaal blanco zou moeten hebben ,is die bewering juist?

Alvast bedankt. :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 16 mar 2006 22:32

Art.619.Veroordelingen tot een politiestraf worden uitgewist na een termijn van drie jaar te rekenen van de dag van de definitieve rechterlijke beslissing waarbij zij zijn uitgesproken.Het vorige lid is niet van toepassing op veroordelingen die een vervallenverklaring of ontzetting inhouden uitgesproken volgens het vonnis waarvan de gevolgen zich over meer dan drie jaar uitstrekken, tenzij...(Sv.=Wetboek van Strafvordering).

Art.621.Iedere veroordeelde tot straffen die niet kunnen worden uitgewist overeenkomstig artikel 619, kan in eer en rechten hersteld worden,indien hij sedert ten minste tien jaar geen zodanig herstel heeft genoten...Art.628.De verzoeker richt zijn aanvraag tot herstel in eer en rechten aan de procureur des Konings van het arrondissement waarin hij verblijft, waarbij hij de veroordelingen waarop de aanvraag betrekking heeft, de plaatsen waar hij gedurende de proeftijd heeft verbleven en, in voorkomend geval, de in artikel 627 bedoelde veroordelingen moet vermelden...De aanvraag kan ten vroegste een jaar v??r het verstrijken van de in artikel 626 bedoelde termijn worden ingediend.(Sv.).

Saturnos
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 16 mar 2006 23:36

bedankt voor je antwoord maar je hebt niet genoeg research gedaan ,ik heb ook enkele opzoekingen gedaan en heb het juiste antwoord gevonden en het staat in Staatsblad:

VI. Meldingen die niet op de getuigschriften mogen voorkomen
a) Behalve in het geval voorzien onder V, 2 hierboven waarin
interneringen op het getuigschrift moeten vermeld worden, de maatregelen,
die ten aanzien van abnormalen door de onderzoeks- of
rechtsprekende colleges, bij toepassing van de wet van 1 juli 1964 van
bescherming van de maatschappij tegen abnormalen, gewoontemisdadigers
en plegers van bepaalde seksuele strafbare feiten, werden
genomen.
b) De veroordelingen die aanleiding hebben gegeven tot amnestie.
c) De veroordelingen die uitgewist zijn op grond van artikel 619 van
het Wetboek van Strafvordering.
d) De veroordelingen die aanleiding hebben gegeven tot eerherstel.
e) De minnelijke schikkingen die aanleiding hebben gegeven tot het
verval van de publieke vordering.
f) De vervallenverklaringen uit de ouderlijke macht en de maatregelen
die ten aanzien van minderjarigen uitgesproken werden in
toepassing van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming.
g) De beslissingen tot opschorting van de uitspraak van de veroordeling
getroffen bij toepassing van de wet van 29 juni 1964 betreffende
de opschorting, het uitstel en de probatie.
In principe worden deze beslissingen niet ter kennis van de
gemeentebesturen gebracht door het parket bij het Hof van beroep of bij
de Rechtbank van eerste aanleg.
h) De veroordelingen uitgesproken door vreemde rechtbanken.
In principe worden die veroordelingen niet ter kennis van de
gemeentebesturen gebracht.
i) De niet in kracht van gewijsde getreden veroordelingen.
j) De veroordelingen en de beslissingen uitgesproken op grond van
een opgeheven bepaling, op voorwaarde dat de strafbaarheid van het
feit afgeschaft is.
k) De veroordelingen bij eenvoudige schuldverklaring uitgesproken
in toepassing van artikel 21ter van de voorafgaande titel van het
Wetboek van Strafvordering.
l) De veroordelingen tot een werkstraf.
m) De beslissingen tot vrijspraak.

Reclame

Saturnos
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 16 mar 2006 23:44

Mijn bedoeling is echt niet om je aan te vallen ofzo,ik heb het ook toevallig ontdekt op het internet,klopt dit wat er op het staatsblad staat?


Vriendelijke groeten steeds.

Fresh
Berichten: 167

#5 , 20 mar 2006 14:18

veroordelingen tot een werkstraf mogen idd niet voorkomen op het bewijs van goed gedrag en zeden, zoals blijkt uit de aanvullende omzendbrief dd. 3 april 2003 die U terecht aanhaalt. Ik zou dit in ieder geval melden aan het bevoegde gemeentebestuur en een nieuw bewijs laten afleveren zonder vermelding van de werkstraf. Indien de gemeente hier niet wil op ingaan kun je hiervoor een advocaat raadplegen die m.i. de burgerlijke aansprakelijkheid van het bestuur dient in te roepen, daar U wegens het onrechtmatig bestuurlijk optreden ontegensprekelijk schade lijdt (verlies van een kans op tewerkstelling)=1382 BW

Terug naar “Andere”